Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwart/wit DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zwart/wit DSLR

Gewoon een vraagje. Zijn er hier mensen zijn die een 100% zwart/wit DSLR zouden aanschaffen (dus geen kleurenfoto's mogelijk?)

sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Re: Zwart/wit DSLR

En dan met 2 body's moeten rondsleuren ? Nee, dank je.
    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Hij ga weer iet in gang steken zenne .
      Ik zeul al genoeg mee dus een extra ZW bodieke kan er nog wel bij.
      Alleen ondervind ik dat als ik nu mijn analoge body met ZW rolleke mee heb dat hij ongebruikt in de zak blijft steken en als ik enkel de analoge body mee neem dan heb ik in aantal minder maar kwalitatief meer geslaagde foto's.
      Maar dat zal waarschijnlijk meer liegen aan het opslagmedium dan aan het kleurenspectrum.

Dus :

meesleuren : ja
      kopen : neen

Dixie
      ooit ... .

Comment

ik zou me afvragen waarom? Men kan tegenwoordig toch al die instellingen veranderen? of idd een zwartwit filter of filmpje gebruiken.
        [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Hell no...
          Het omzetten van een kleurfoto naar een geslaagde zw-w is voor mij altijd een leuke leerrijke uitdaging

Comment

Als deze een hoger dynamisch bereik heeft, zou ik een aanschaf overwegen
            Groeten,
            Ludo

Comment

Wat ik er effe moet verduidelijken, een zwart/wit DSLR zou een aantal niet mis te verstane voordelen hebben.
              Zo zou deze camera geen nood hebben aan een Bayer Filter, en een 10MP sensor zou dus een resolutie opleveren vergelijkbaar met een 20-30 MP kleuren CCD/CMOS, en de AA filter zou op zijn minst een stuk minder 'aggressief' zijn. Dit laatste betekent dus ook dat de beelden scherp uit de camera zouden komen. Bovendien zou je camera bijna één stop sneller zijn (door het verdwijnen van de Bayer sensor, iedere pixel gaat alle licht meten)...
              Het zwart/wit beeld zou ook natuurlijker gerealiseerd worden (rechtsreeks grijswaarden omzetten)...

Eigenlijk is een zwart/wit DSLR enigszins te vergelijken met een Foveon sensor, maar dan met verhoogde ruisperformantie ipv verminderde...

sugar
              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Ik denk dat er zeker een markt voor is. Een kleine niche misschien maar nietemin een niche.

Zelf zou ik het niet willen. Ik vind de flexibiliteit van te kunnen kiezen kleur of Z/W veel interessanter dan de eventuele voordelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                  Wat ik er effe moet verduidelijken, een zwart/wit DSLR zou een aantal niet mis te verstane voordelen hebben.
                  Zo zou deze camera geen nood hebben aan een Bayer Filter, en een 10MP sensor zou dus een resolutie opleveren vergelijkbaar met een 20-30 MP kleuren CCD/CMOS, en de AA filter zou op zijn minst een stuk minder 'aggressief' zijn. Dit laatste betekent dus ook dat de beelden scherp uit de camera zouden komen. Bovendien zou je camera bijna één stop sneller zijn (door het verdwijnen van de Bayer sensor, iedere pixel gaat alle licht meten)...
                  Het zwart/wit beeld zou ook natuurlijker gerealiseerd worden (rechtsreeks grijswaarden omzetten)...

Eigenlijk is een zwart/wit DSLR enigszins te vergelijken met een Foveon sensor, maar dan met verhoogde ruisperformantie ipv verminderde...

sugar
                  In dat geval zou ik het absoluut overwegen, maar dan moeten er echt wel hele goeie zwart-wit beelden uitkomen. Ik laat over het algemeen mijn foto's alleen maar in kleur als het moet.
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

ik heb een zwarte dslr met een witte lens . Zeker de moeite waard
                    www.Klikkerdeklik.be
                    Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
                      ik heb een zwarte dslr met een witte lens . Zeker de moeite waard
                      Haha!

Tja. Het lijkt me wel iets hebben een pure zw dslr.. maar daar heb ik wel geen budget voor. Maar er is ongetwijfeld wel een doelgroep voor.
                      Canon R | Leica Q
                      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                      [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                        Zo zou deze camera geen nood hebben aan een Bayer Filter, en een 10MP sensor zou dus een resolutie opleveren vergelijkbaar met een 20-30 MP kleuren CCD/CMOS, en de AA filter zou op zijn minst een stuk minder 'aggressief' zijn.
                        Laat maar komen, ik heb me dit al jaren geleden ook afgevraagd. Bestaat zeker een markt voor. Hoeft zelfs geen dslr te zijn voor mij, als de performantie van AF e.d. op niveau staat en het een kwalitatieve lens heeft.

Ben benieuwd wat die Sigma DP1 gaat geven, is ook een vreemde eend in de bijt met z'n vaste 28mm lens en APS size Foveon 4.6/14.1MP cmos...
                        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ludo Bekijk bericht
                          Als deze een hoger dynamisch bereik heeft, zou ik een aanschaf overwegen
                          Dat lijkt mij digitaal haast onmogelijk. Of men zal diverse lagen pixels boven elkaar moeten stapelen: net zoals bij de lagen zilverkorrels bij films.
                          Ik denk dat voorlopig het dynamisch bereik zoals we dat met zwart-wit films gewend zijn kunnen vergeten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                            Dat lijkt mij digitaal haast onmogelijk. Of men zal diverse lagen pixels boven elkaar moeten stapelen: net zoals bij de lagen zilverkorrels bij films.
                            Ik denk dat voorlopig het dynamisch bereik zoals we dat met zwart-wit films gewend zijn kunnen vergeten.
                            Waarom niet? Fuji doet het met z'n R en S pixels in de S3 bv.
                            R pixels zijn kleiner dan de S pixels en van een lagere gevoeligheid. Deze 2 verschillende gevoeligheden op éénzelfde chip geeft een groter dynamisch bereik. Zie eerste pagina van de test van de S3pro en ook deze.
                            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Koop dan een Astronomische CCD-camera... SBIG STL-11000 is een 11mp full frame camera... En je kan er (mits een adapter) gewone SLR lenzen opzetten. Enig nadeel is dat dit speeltje geen zoeker en dergelijke heeft... Zelfs geen onstpanknopke...Dus altijd een computerke bij de hand en een stevige voeding... Eigenlijk is het een sensor in een grote alu kast met een zware koeling (tegen ruis) en een filterwiel om toch aan de hand van drie opnames kleurenfotookes te kunnen schieten. Je krijgt ekel raw images (fits) welke je nog serieus mag verwerken in photoshop (darks, flats,...) Gevoelig is zo'n camera wel...

En over de prijs van da spulleke zullen we maar zwijgen... Er bestaan ook kleinere broertjes die goedkoper zijn.

wouter.
                              Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Working...
                              X