Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groot Middenformaat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groot Middenformaat

Na wat wikken en wegen ben ik toch maar weer teruggegaan naar analoog. Ik heb een monster van een camera bijgekocht: de Fuji 680 met een negatiefformaat van 6x8 centimeter. Een maximale aperture van 5,6 op vrijwel alle lenzen en een sluitersnelheid van 1/400 max.
    Deze half-technische camera kan in axiale en transversale richting worden versteld en is dus zeer geschikt voor architectuur.
    Gezien het enorme filmformaat kan men positief alswel negatieffilms inscannen en op die manier files krijgen van zo'n 200 Mb, of meer in 48 bits.
    T.z.t. komt op deze camera een 48 Mp achterwand van 4 x 5 cm.
    Vooralsnog wacht ik de 1e serie studioplaten af.
    Een foto is slechts een deel van een seconde

Een grote 4kante kist en een olifant om het apparaat te torsen......

Re: Groot Middenformaat

Daar wil ik wel eens wat resultaten van zien... En 100% crops daaruit.
    ______
    www.vue.photo

Comment

De nadelen: het is niet eenvoudig om aan de juiste films te komen. Films zijn vrijwel alleen via het net te verkrijgen en een rit van 150 km maak je niet zo snel.
      Als je over een goede ademtechnologie beschikt kun je eventueel met de camera uit de hand fotograferen, het ding weegt echter 3,2 kg.

De voordelen: absolute controle over je toestel. Ik heb er een polaroid achterwand bij en die dient om de juiste belichting te controleren. Ja, ja, techniek van 35 jaar geleden.

Het gaat hierom een hybride techniek: normaal fotograferen op film, maar verder technisch digitaal verwerken middels een Epson v750 fotoscanner.
      Nu, de laatste is moeilijk te verkrijgen, maar is wel het neusje van de zalm - zegt mijn mentor.

Ik heb een aantal ISO 400 rolfilms volgeschoten met wisselende onderwerpen.
      En die zullen uiteindelijk moeten uitwijzen of het de moeite waard is om op deze wijze verder te gaan.
      Ik hoop van wel, de technische superioriteit van de electro-mechanische camera's is natuurlijk te prefereren boven de zwakke digitale technieken.
      Dat zal echter niet lang meer duren want binnen een aantal jaren zal er geen rolfilm meer te krijgen zijn op dit formaat. Dit is een kostbare manier van fotografie: reken maar dat alleen aan kosten materiaal en ontwikkelen per opname € 2,00 benodigd is. Dus reken maar uit wat een gemiddelde shoot kost!
      Enfin, de tijd zal het leren. Mijn bedoeling is de ervaringen die ik nu ga krijgen met het forum te delen.

Comment

Wat is eigenlijk een "naval architect"?

Bedoel je daar waterbouwkundige werken/ontwerpen mee?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d'Artois Bekijk bericht
          Ik heb een aantal ISO 400 rolfilms volgeschoten met wisselende onderwerpen.
          En die zullen uiteindelijk moeten uitwijzen of het de moeite waard is om op deze wijze verder te gaan.
          Ik hoop van wel, de technische superioriteit van de electro-mechanische camera's is natuurlijk te prefereren boven de zwakke digitale technieken.
          Dit is relatief.
          Geef mij maar zo een zwakke digitale 1DsII met een paar tilt en shift lenzen. Dan kunnen we echt vergelijken.

Dit is een kostbare manier van fotografie: reken maar dat alleen aan kosten materiaal en ontwikkelen per opname € 2,00 benodigd is. Dus reken maar uit wat een gemiddelde shoot kost!
          Dit is ook relatief.

Als ik mijn aankoopbedrag deel door het aantal digitale fotos tot nu dan kost elke digitale foto meer dan 1 euro.

Het lijkt beter om hier niet over na te denken.

Jan.

Comment

Gezien het enorme filmformaat kan men positief alswel negatieffilms inscannen en op die manier files krijgen van zo'n 200 Mb, of meer in 48 bits.
            T.z.t. komt op deze camera een 48 Mp achterwand van 4 x 5 cm.
            Vooralsnog wacht ik de 1e serie studioplaten af.
            ja alleen al door de lens kijken en ne mens wordt er al verliefd op.
            vraagje gebruik je een flatbed scanner of een negatief/film scanner.
            had zelf problemen met neg-scannner (nikon coolscan 8000) om negatief overal even vlak te houden of bestaan daar trukjes voor.

ben beniewd naar de resultaten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oehoe Bekijk bericht
              Wat is eigenlijk een "naval architect"?

Bedoel je daar waterbouwkundige werken/ontwerpen mee?
              Neen, constructies van alles dat vaart. Met name snel varende oppervlakte vaartuigen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                Dit is relatief.
                Geef mij maar zo een zwakke digitale 1DsII met een paar tilt en shift lenzen. Dan kunnen we echt vergelijken.

Dit is ook relatief.

Als ik mijn aankoopbedrag deel door het aantal digitale fotos tot nu dan kost elke digitale foto meer dan 1 euro.

Het lijkt beter om hier niet over na te denken.

Jan.
                Nadenken doe ik dan ook niet. Wat ik probeer is technieken naast elkaar te zetten en te kijken welke de beste resultaten geeft.
                We zullen wel zien....

Comment

De nadelen: het is niet eenvoudig om aan de juiste films te komen. Films zijn vrijwel alleen via het net te verkrijgen en een rit van 150 km maak je niet zo snel.
                  Ik vraag me af of je nu in Alaska of in Timbouktou woont. Een 120 of 220 film koop je in Belgie bij iedere redelijke fotograaf. Zelfs bij de FNAC in Antwerpen hebben ze rolfilms in de koelkast liggen. Als je nog wat rolletjes nodig hebt om de filminleg te oefenen : 'k heb er hier nog 30 op 220 en 10 op 120 formaat in de koelkast liggen (weliswaar verlopen).

Mogen wij de bedoeling kennen van je aankoop ? Ga je megaposters laten afdrukken ? Of is het gewoon om te zeggen dat je de grootste, de dikste ,de langste en de duurste hebt

Comment

"Mogen wij de bedoeling kennen van je aankoop ? Ga je megaposters laten afdrukken ? Of is het gewoon om te zeggen dat je de grootste, de dikste ,de langste en de duurste hebt "

Hahahaha......das een goei....die zit !

Comment

Als dat de bedoeling was, dan waren er nog wel andere mogelijkheden - even verder kijken dan je lens lang is - nee ik heb altijd met midden formaat gewerkt en KB digitaal was een uitstapje - maar liever weer terug naar het midden.
                      Rolfilm is in mijn directe omgeving vrijwel niet te krijgen in 120 - niemand fotografeert nog met dat formaat - voor de juiste ISO waarden moet ik naar Amsterdam, of heeft men in Belgie THX 100 zo maar voor handen?
                      Ben nu weer met fotografie bezig ipv me druk te maken over allerlei zaken die er niets mee te maken hebben..........

Comment

Wel, ik zit nog te wikken en te overwegen, of het 'n GX 680 III zou gaan worden of 'n pure technische camera, Sinar..De bedoeling is dat ik m'n grieven kan vinden in architecturale fotografie..meestal op 'n statief uiteraard.
                        Graag deel ik jou ervaring in deze..vermits jij je al aan 't uitleven bent met dit toestel.
                        MVG,
                        Roger

Comment

Dat is hier een discussie die ik zeker zal opvolgen
                          Nikon D90
                          Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6 VR - Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6 G VR - Micro-Nikkor AF-S DX 85mm f/3.5G ED VR - SB 900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Generaal Bekijk bericht
                            Wel, ik zit nog te wikken en te overwegen, of het 'n GX 680 III zou gaan worden of 'n pure technische camera, Sinar..De bedoeling is dat ik m'n grieven kan vinden in architecturale fotografie..meestal op 'n statief uiteraard.
                            Graag deel ik jou ervaring in deze..vermits jij je al aan 't uitleven bent met dit toestel.
                            MVG,
                            Roger
                            Ik gebruik een Sinar F2 8x10. Wel niet voor architectuur.
                            Enne voor groot middenformaat (6x9) een Fuji 690 GSWIII

Nerdi.

Das groot grootformaat
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Working...
                            X