Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop fotomateriaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: aankoop fotomateriaal

Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
    inee : mijn kameraadje heeft een nikon , en de binnenopnamen in musea komen er natuurlijker uit zonder een half uur aan instellingen te liggen *****violen

met zowel mijn 300D's als de 20D moet ik nadenken
    't ligt misschien aan 't manneke

Comment

ik heb enige ervaring met fotografie, alleen niet met de digitale. Ik heb 4 jaar lang elke zaterdag een uurke of 4 met fotografie bezig geweest (kunstopleiding, maar wel met een leraar die er wat van kende - was fotograaf van beroep). Alleen is dit een paar jaar geleden en van vlak voor de digitale "revolutie".
      Mijn "ervaring" situeerde zich vooral op fotograferen van architecturale objecten en close ups. Het fotograferen van schilderijen is een compleet nieuw iets voor mij, maar mits wat oefening en het grondig bestuderen van de manuals moet dit wel lukken.
      De reden waarom ik fotomateriaal wens aan te kopen. Een zeer grote klant van mij (kunstenares) wenst indd om reproducties van haar werken op de markt te brengen. Dit enkel in grote getale en op canvas (waar ik trouwens ook voor insta). Dus de kwaliteit van de foto's moet zeer goed zijn. Photoshop kent weinig of geen geheimen voor mij, dus kleuraanpassingen (liefst zo gering mogelijk) zijn geen enkel probleem.

Daarom dat ik de vraag stelde wat jullie denken van het vooropgestelde, want met een studioflits en softbox heb ik totaal geen ervaring, nu ja wat je niet hebt kan je natuurlijk altijd aanleren. Wat ik wel van plan ben ik om een "cursus" digitale fotografie te volgen om het max. uit mijn toestel te kunnen halen.

Oh en van de manuals heb ik geen schrik, ik sluit de zaak een week en ik bestudeer alles rustig en in die week kan ik ook naar hartelust het toestel testen en kijken wat de mogelijkheden zijn.

groeten

joachim

Comment

dat is mogelijk, maar dan kan een beginnend manneke beter uitzien
        www.Klikkerdeklik.be
        Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocca Bekijk bericht
          Hallo,

......
          1x draagbaar studio flitsset 150Ws bestaande uit:
          2x flitskop 400Ws
          2x statief
          2x softbox
          Deze set biedt de mogelijkheid om de kunstwerken vakkundig uit te lichten en
          daarnaast kan in de donkere hoeken licht gebracht worden.

285,= euro inclusief BTW
          Bestaat dus niet.
          Een studioflitsset 150Ws bestaat uit 2 flitskoppen van 150Ws en niet van 400Ws.
          En een flitsset van 285 euro wil ik wel eens zien.

Kun je het merk van deze flitsset eens doorgeven dan kunnen we beter beoordelen of dit wel een goede keuze is.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Voor het fotograferen van kunstwerken zou ik niet direct naar flitsers grijpen.
            Mijn ervaring is dat vooral olie- en acrylschilderijen verduiveld hard reflecteren, en je belichting al uiterst accuraat moet zijn om die reflecties te vermijden. Vooral het reliëf gevormd door de penseelstreken gaat hier nogal eens parten spelen. Te hard belichte schilderijen worden ook vlug grijzer dan bedoeld.
            Een goede binnenverlichting en een lichtsterke lens ( ik denk aan een 50mm 1.4)
            gecombineerd met een juiste witbalans gaat je een "natuurlijker" effect opleveren.
            fotosite

Comment

Gewoon even een randopmerking...

Of je nu een nikon koopt of een canon, dat maakt zoveel verschil uit. Weet dat canon iets beter is wat ruis betreft, zeker in de hogere iso waarden.

Halogeen lampen zou ik nu direct niet gaan gebruiken om kunst te gaan fotograferen als de kleuren belangrijk zijn.

Ik zou eerder uitkijken naar een set lampen die 5500 Kelvin geven. Camera op statief en wat langer belichten.
              Zo heb je toch een lichtbron dat geen gaten heeft in het spectrum en zal dus ook de opname al zo juist mogelijk zijn.
              Dan kun je inderdaad werken met een grijskaart om je witbalans in te stellen. Is wel makkelijk en kost zogoed als niets.

Maar dan is er nog een zaak in heel het proces dat je niet mag vergeten... Als kleuren zo belangrijk zijn dat je daar zoveel geld aan wilt uitgeven, dan moet je ook zeker je scherm calibreren.
              Mijn idee zou zijn om een camera te kopen met een goede 50mm lens. Neem een nikon of een canon met een f1,4 of een f1,8 50mm. Deze geeft haarscherpe beelden met een mooi contrast en prachtige kleuren.
              Koop daarbij twee lampen die een 5500 Kelvin geven (daglicht)
              Dan nog een Gretag McBeth EyeOne om je scherm te calibreren.
              Een statief voor je camera en statieven voor je lampen.

Voor 2500 Euro moet je dat gemakkelijk kunnen vinden.
              Flitsen moet je trouwens ook mee oppassen dat je geen reflecties krijgt op je kunst voorwerpen. Plus dat vraagt wat ervaring ivm de schaduw. Een lamp zet je en je ziet onmiddellijk de schaduw. Bij flitsen is dat iets moeilijker, je ziet pas echt hoe je schaduw is op de foto...

Succes ermee,

Tuur
              Time is a precious little thing....

Comment

@ Tuur,

Zo dacht ik er net ook over. Ik zou trouwens een 23" scherm van apple erbij kopen, ik heb al een 30" hier staan en ben zeer tevreden over de kleurweergave.

Gewoon zorgen voor een neutrale lichtbron, want de schilderijen van mijn klant zijn dus allemaal vernist wat maakt dat als je werkt met een flits je direct met overbelichting zit. Verder zou ik indd werken met een statief en een lichtgevoelige lens zodat ik met iets langere sluitertijden kan werken. Voordeel van dit alles is dat ik de foto's dan direct kan beoordelen op een goed scherm dat de kleuren al bij al wel goed weergeeft. Verder heb ik nog een epson 7600 fotoprinter hier staan waardoor ik de foto's ook direct op iets groter formaat kan uitprinten. Bovendien worden alle foto's eerst via een rip geript zodat ik ook effectief kan zien hoe de kleuren er zullen uitzien later bij druk.
                Belangrijk punt is ook nog welke kleurprofiel je gebruikt in Photoshop é, ik heb de indruk dat zeer veel mensen hier op het forum met degelijk materiaal zitten, maar als ze een foto van rgb moeten omzetten naar cmyk daar niet al te gek veel rekening mee houden met het kleurprofiel. Ikzelf zit met het kleurprofiel dat je kan downloaden op de site van de ghent pdf workgroup.

Woensdag ga ik alles gaan aanschaffen.
                Ik denk ondertussen dat ik het volgende zal aanschaffen

Body:
                * Canon EOS 30D + 18-55 kit (ik neem meteen de kit want voor die peulschil extra kan je niet sukkelen)

lens (Canon, zit ik nog te twijfelen, het zijn allemaal L lenzen en ik denk met de moeilijke onderwerpen - kleuren - dat het aangewezen is om met kwalitatievere lenzen te werken, van prijs zitten ze allemaal in dezelfde prijsklasse (1200 - 1350 euro), maar vooral de groothoek spreekt mij wel aan omdat ik ook een aantal interieurfoto's zal moeten nemen. Dan is de groothoek wel goed meegenomen, alleen mag de kwaliteit van de gewone foto's (schilderijen) hier niet onder lijden - lichte vervorming beeld?)
                EF 35/1.4
                EF 50/1.2
                EF 24/1.4

* batterij (1 of 2 want veel kosten die toch niet)

* grijskaart

* eventueel een expodisc (want na wat reviews te hebben gelezen lijkt mij dit een interessant product dat niet al te gek veel kost - altijd handig om eens mee te proberen)

* statief (merk ben ik nog niet uit - het zijn er teveel - iemand een suggestie)

* lampen (geen idee - iemand suggesties?)

* achtergronddoek heb ik zelf liggen tot 5m breed

Ik denk dat dit zowat alles moet zijn. Buiten het statief en lampen heb ik een vrij goed idee van wat ik wil, dat statief en lampen als jullie suggesties hebben laat ze gerust weten.
                De lenzen is voor mij een twijfelpunt. Vinden jullie het de moeite om een dergelijke lens aan te schaffen, of zouden jullie eerder opteren om een goedkopere te nemen.

Verder zou het materiaal ook geschikt moeten zijn om degelijke sfeerfoto's te nemen van interieurs. Daarom dat die breedhoek van pas zou komen. Maar de schilderijen hebben prioriteit ...

Dit alles zou mij ongeveer 3010 euro BTW in kosten wat niet al te gek veel boven mijn budget is. Daarboven nog een apple scherm en ik kom op 3800 euro BTW in. Wat maakt dat de totale investering uitkomt op 3140 euro want de aankoop wordt natuurlijk op de zaak gezet.

Als er suggesties zijn laat maar komen, ik sta voor alles open (zolang het met fotografie te maken heeft é

groeten

jocca

Comment

Wie heeft er ervaring met een expodisc? Interessant?
                  Kan een oude kleurmeter van Gossen even goed dienst doen?
                  Met dank,

alfoto

Comment

Mijn voorstel is :

Je komt tot bij mij of ik kom tot bij jou (iets moeilijker dan het eerste) we bekijken de boel samen en fotograferen één kunstwerk al of niet met flits in daglicht of met kunstlicht maak mij niet uit. Daarna bekijken we samen de opnames op een computer met gekalibreerd scherm en passen onze post processing aan, we besluiten met een afdruk van het beeld op een Epson R2400. Aan de hand van de behaalde resultaten en de gebruikte apparatuur kan je dan best zelf een oordeel vellen over de te volgen weg en het nog aan te kopen materiaal. Dat alles zal wel enkele uren in beslag nemen dus gelieve daar rekening mee te houden.

Ik werk met Canon en heb twee body's in mijn bezit de EOS 5D en de EOS 1D Mark II plus de nodige lenzen van goede kwaliteit .

MVG, Jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocca Bekijk bericht
                      Als ik nu alles samentel kom ik op 1774,95 euro btw in.
                      Ik kan het budget nog optrekken tot 2500 euro btw in. Eventueel kan het nog opgetrokken worden tot 3200 euro BTW in, maar dan enkel als er een merkbaar kwaliteitsverschil is tussen de foto's.
                      Kben es benieuwd nu.
                      groeten
                      joachim
                      en was die fotozaak op de hoogte van uw budget ... 3200 EUR
                      brochef_photographer

Comment

Hallo Jocca,

Als ik iets mag neerschrijven ? Het voorstel van Digipics aanpakken.
                        Die , kan je heel veel leren, en heeft veel ervaring met tudiofotografie.
                        Succes
                        Leo
                        lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

Comment

Hallo,

Nope die waren daar niet van op de hoogte.
                          Die 3200 euro was het absolute max en ik ken mijzelf als ik ergens iets ga kopen koop ik altijd voor meer geld dan dat ik voorzien had.

Oorspronkelijk ging de omvang van het werk niet zo groot zijn, maar haast iedere week vergroot de omvang van het werk. Eerst ging het gaan over een 50-tal foto's op jaarbasis. Daarvoor had ik een budget van 1800 euro voorzien. Maar ondertussen zijn het al een 100-150 foto's per jaar, waardoor ik het budget kan optrekken tot ruim 3000 euro. Veel hoger wens ik niet te gaan omdat ik het nog steeds als een extra service zie van mijn ontwerpbureau. Het is niet de bedoeling om full-time fotografiewerk te doen. Enkel wanneer mijn klanten (ondertussen zijn er een 3-tal die interesse tonen) het vragen of ik een aantal foto's wens te maken zal ik dit doen.

De fotowinkel in kwestie heeft zich dus puik gehouden aan het budget. Maar ik ben dan ook niet het persoontje dat iedere dag een nieuwe offerte vraagt omdat het werk steeds groter wordt.

Bovendien kan het zeker geen kwaad om hier aan de mensen hun mening te vragen, omdat er hier veel meer verschillende types zijn die elk hun mening kunnen geven en onderbouwen.
                          Een verkoper in een winkel is soms wat gedwongen om een bepaald product te verkopen of verdeeld net dat ene product niet wat voor mij perfect zou kunnen zijn.

Dus menskes laat ulle maar gaan, stel gerust wat voor ik kan er alleen maar van opsteken en beter voorbereid naar de winkel gaan.

groetjes

Comment

Hallo,

Bij deze wil ik digipics van harte bedanken. Deze voormiddag even bij hem langsgeweest om alles eens te bespreken en met zijn materiaal onder zeer slechte omstandigheden een paar foto's genomen en ik viel haast onderste boven van het resultaat.

Ik heb dan maar hetzelfde gekocht als wat we deze morgen gebruikt hebben.

Dit is het geworden

Canon 5D
                            Canon EF 50/1.4 usm
                            Canon EF 80/1.8 usm
                            Canon zonnekap
                            Grijskaart Novoflex
                            Reservebatterij
                            Scandisc CF 2 GB Ultra II (2x)
                            Manfrotto statief, tripod combi
                            en een fototas

Volgende week ga ik nog een cinema display of een lacie TFT gaan kopen van lacie.

Het volgende staat nog op het verlanglijstje:
                            breedhoek lens (ik zal een aantal interieurfoto's moeten nemen, al zal ik eerst wel eens kijken hoe ver ik kom met die 50/1.4.
                            en eventueel wat mobiele belichting om op locatie te gaan (zie interieurfoto's). Maar dit lijstje is nog verre van zeker. Ik heb nu een zeer goede basis waar ik al heel veel mee kan doen, eerst dit perfect onder de knie krijgen en dan schaf ik de rest aan.

Nogmaal een dikke mercie digipics

groeten

joa

Comment

Een zeer goede keuze wat betreft camera, maar van de lenskeuze begrijp ik eerlijk gezegd helemaal niets.
                              Ik denk dan je al gauw een breedhoek serieus gaat missen en heb geen idee wat je voor interieurfoto's met 80mm gaat doen, tenzij het om details gaat.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

Comment

Jeb uw commentaar is helemaal just. Maar de camera zal nu in eerste instantie enkel gebruikt worden om schilderijen mee te fotograferen. Indien er een uitbreiding van het contract komt zal ik ook een aantal sfeerfoto's van interieurs moeten maken. Ik heb dan nog steeds de mogelijkheid om een extra lens aan te schaffen.

Comment

Working...
                                X