Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LCD als zoeker

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: LCD als zoeker

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    De sensor bij een dsrl zit achter de spiegel dus moeten ze voor een LCS-scherm gebruik maken van een half lichtdoorlatende spiegel waar door je weer minder licht krijgt in je echte zoeker.

Dat is maar één van de methodes die kunnen gebruikt worden,zo deed een oud model Olympus het.De enkele DSLR's die nu op de markt zijn met live view passen een andere methode toe (zie d.ppreview )

Ik werk naast het fotograferen met een DSRL ook met een professionele video kamera waarop ook een LSD-scherm: ik gebruik die LCD maar zelden als zoeker. Door het omgevingslicht is een LSD schermpje aan de camera vaak onbruikbaar. Scherpstellen en verdere controle over je beelden heb je het beste met de echte zoeker. Je werk daar ook het snelste mee. Voor speciale video opnamen bij het o.a vogelsopnamen in een observatiehut neem ik wel een grote LCD-monitor mee die goed van het omgevingslicht is afgeschermt.
    Voor het fotograferen van planten zijn er hoekzoekers in de handel zodat je niet met je buik in het natte gras hoeft te liggen.

Met zo'n hoekzoeker moet je jezelf dan toch nog bukken of in heel ongemakkelijke houdingen zetten hoor.

Je ziet ze vaak de mensen met hun compactje met gestrekte armen voor zichuit gestoken. De foto's die ik van hen zie zijn niet van grote klassen.
    Als je gebruik maakt van de zoekers van een compactje is het alsof je door een limonaderietje kijkt. Ook de electronischezoekers in deze camera's zijn van zeer matige kwaliteit.

Ja,die mensen zie je vaak.Maar geen zinnig mens wil een zware DSLR met gestrekte armen voor zich houden om het beeld te composeren.Je hebt dan OF een optische zoeker nodig Of een elektronische zoeker (EVF ).Zoals ik eerder zei,een volgende generatie EVF/LCD kan veel hogere resoluties aan.Het zal sommigen als heiligschennis overkomen maar met een hoog resolutie EVF kun je in feite meer zien dan optisch,de mogelijkheid bestaat ook om aan hoge resolutie digitaal in te zoomen en tot op pixelniveau scherp te stellen.(manual peaking van Sony )
    Er is overigens al ooit een "compactje" (die uitdrukking alleen al,ook de 828 en de Samsung 815 zijn dus "compactjes" )op de markt gebracht met hoog resolutie LCD/EVF.Het betrof hier een Konica Minolta met 900.000 pixels In het EVF.Lees maar eens wat Phil Askey van D.Preview daarover schreef.
    Nee,het gaat er komen,en het ook geen 10 jaar meer duren.En het zal geavanceerder ( meer resolutie;hogere refresh rate enz. dan die van de compactjes ) zijn,wees gerust.

Walter
    D850

Comment

Hebben de Fuji S3 en S5 geen live preview?
      Ik meen gelezen te hebben dat dit een 30s preview is, op de S3 in zw/w en op de S5 in kleur.
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
        Hebben de Fuji S3 en S5 geen live preview?
        Ik meen gelezen te hebben dat dit een 30s preview is, op de S3 in zw/w en op de S5 in kleur.

Jazeker,maar dat is een van de voorbeelden van een slecht geïmplementeerde live view,die niet het gebruiksgemak biedt van de digicam.

Walter
        D850

Comment

En dan kunnen we ook met de DSLR foto's beginnen trekken met de camera met gestrekte armen voor ons gehouden. Kwestie van een stabiel beeld te hebben?

Mijn Prosumer heeft het, en ik gebruik het nooit.
          PS. Ik wou dat ik het kon

Comment

[QUOTE=Er is overigens al ooit een "compactje" (die uitdrukking alleen al,ook de 828 en de Samsung 815 zijn dus "compactjes" )op de markt gebracht met hoog resolutie LCD/EVF.Het betrof hier een Konica Minolta met 900.000 pixels In het EVF.Lees maar eens wat Phil Askey van D.Preview daarover schreef.
            Nee,het gaat er komen,en het ook geen 10 jaar meer duren.En het zal geavanceerder ( meer resolutie;hogere refresh rate enz. dan die van de compactjes ) zijn,wees gerust.

Walter[/QUOTE]

Akkoord Walter, het irriteert mij evenzeer om te lezen hoe graag die "professionals(?)" die zo graag showen (en sjouwen) met dikke DSRL's en dito glasbuizen, zo graag minachtend over de "compactjes" spreken. De realiteit is dat veel van die DSRL's al een heel goede optiek moeten hebben om sommige van die "compactjes" bij normale lichtonstandigeheden te kloppen.

Comment

Ik heb een Prosumer Samsung Pro815, en die vliegt de deur uit van zodra ik genoeg geld bijeengespaard heb.

Dat hoge rsolutie schermpje is leuk. Maar niet om je foto's te cadreren bij het trekken. De enige plus die ik er wel in zie, is dat je je histogram kan bezien voor het trekken. Maar dat kan ook in de zoeker.

Voor het overige heeft het toestel te véél beperkingen.
              - Vaste lens
              - Slechte scherpstelling in het donker/schemer
              - shutterlag.
              - trage AF
              - Tràààààààg wegschrijven. Zeker als je in RAW wilt werken.
              - ...
              PS. Ik wou dat ik het kon

Comment

Gisterenavond pas gepost en al zoveel antwoorden... toch een item dat reactie uitlokt blijkbaar en wat 'gevoelig' ligt.

Ik wacht er alleszins ook op, de eerste niet-spiegelreflex met autofocus op hoog niveau en verwisselbare lenzen. Ondertussen heb ik toch nog een Sony R1 gekocht die momenteel de dichtste benadering heeft, al heeft het geen verwisselbare lenzen. Voor mijn gebruik niet zo'n nadeel aangezien ik toch veel meer breedhoekfoto's neem dan extreme tele, 24-120mm is perfect allround bruikbaar.

Ik denk dat fabrikanten momenteel aan de vraag proberen te voldoen van de vele analoge spiegelreflex gebruikers die het klappen van de spiegel gewoon zijn om het maar zo te zegggen en het liefst van al een zo betaalbaar mogelijke DSLR willen. Vandaar ook de focus op goedkope beginnerstoestellen als de Nikon D40/50 en Canon 400D, betaalbaarheid primeert.

Na verloop van tijd gaan we zowiezo toch een nieuwe generatie gebruikers krijgen die wel de creatieve/handige mogelijkheden van kantelbare schermen en digitale zoeker inzien. Tegen dan is technologie verder geëvolueerd en zijn er hopelijk digitale zoekers mogelijk met zeer hoge resolutie en bruikbaar bij zeer weinig licht (desnoods infrarood beeld met IR led).

Mijn eisen voor een toekomstige camera:
                - stilte! geen klappende spiegel, ik erger mij daar dood aan
                - autofocus op slr niveau (valt nochtans zeer goed mee nu met de R1)
                - verwisselbare lenzen
                - live videofeed en kantelbaar scherm
                - hoge iso ruisvrij mogelijk
                - hoge resolutie zoeker maar hoeft niet persé digitaal, als het maar ruim is
                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Het P&S gehalte light mijns inziens veel hoger bij mensen die hun live-LCD gebruiken om te cadreren dan degene die door hun zoeker kijken.

Ik betrap me erop dat ik zelfs bij m'n S1 IS steevast de EVF gebruik ipv het live-LCD scherm.
                  Via de EVF ben ik minder afgeleid en meer geconcentreerd op het fotograferen zelf dan met de LCD.

In sommige - voor mij - zeldzame gevallen zou een live view interessant kunnen zijn:
                  - om boven de hoofden te fotograferen
                  - voor macro opnamen laag bij de grond
                  Doch dit komt bij mij zo weinig voor, dat ik het niet mis.

In elk geval: liever een optische zoeker zonder live-LCD, dan een live-LCD zonder optische zoeker
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

Comment

Een foto nemen via u lcd is nooit hetzelfde als door een zoeker de foto die door een zoeker genomen is is what you see is what you get en bij een lcd is dit niet het geval doe deze test maar eens de kadrering gaat niet juist zijn of toch niet zijn zoals u het ziet
                    Canon 400D / Canon EFS 18-55 kitlens / Canon EF 75-300mm F4-5.6III USM / Canon 50mm F1.8 / Canon Speedlite 580 EX / Canon RC1 Remote Control / 4gb Sandisk Ultra II Cf Card

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefver Bekijk bericht
                      Een foto nemen via u lcd is nooit hetzelfde als door een zoeker de foto die door een zoeker genomen is is what you see is what you get en bij een lcd is dit niet het geval doe deze test maar eens de kadrering gaat niet juist zijn of toch niet zijn zoals u het ziet
                      Net omgekeerd, lcd of evf toont altijd 100% terwijl een optische zoeker maar 90-95% laat zien... LCD/EVF kan je bij veel camera's ook instellen om de actuele belichting te laten zien ipv een altijd helder beeld (om je compositie te kunnen maken).
                      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                        In elk geval: liever een optische zoeker zonder live-LCD, dan een live-LCD zonder optische zoeker
                        Dat is waar, maar nog liever een optische zoeker en wanneer de omstandigheden het vragen een live lcd.

Ik denk niet dat iemand (die eerlijk is) kan zeggen dat hij liever geen live lcd wil dan wel. Als je het hebt kan je het nog altijd uitzetten wanneer het niet nodig is, maar ik denk dat als je een macro-foto wil maken van iets dicht bij de grond je toch heel blij zal zijn als je je lcd'tje hebt (en dan liefst nog kantelbaar )

just my 2 cents natuurlijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
                          Ik denk dat fabrikanten momenteel aan de vraag proberen te voldoen van de vele analoge spiegelreflex gebruikers die het klappen van de spiegel gewoon zijn
                          Nou nee; er zijn echt technische gronden waarop die mechanische sluiter voorlopig nog wel even zal blijven. Een sensor die niet in het donker zit, zal meer last hebben van blooming en smear. Verder is er extra electronica nodig op de sensor die ten koste gaat van het nuttig oppervlak. En last but not least: een electronische sluiter zoals gebruikt in moderne compact camera's heeft een extra dode tijd nodig om de sensor leeg te maken voordat de foto echt genomen wordt. Dit heeft nadelige gevolgen voor de shutter-lag.

De EVF in de Oly E-330 wordt overigens gevoed uit een extra sensor, vandaar dat het daar wel lijkt te kunnen.

Anyway, de techniek schreidt voort en er zal uiteindelijk vast wel eens een camera komen met verwisselbare objectieven die wel een echte live preview biedt. Er zijn immers tal van toepassingsgebieden waar die voordelen niet te onderschatten zijn!

Comment

Zo zou het dus kunnen met 2 spiegels en 2 sensors.

De 2de spiegel dient om te kunnen kiezen tussen optische zoeker of electronische LCD. De 2de sensor om de andere niet te belasten of op te warmen. Uiteindelijk dient de electronische zoeker alleen maar om te kadreren voor die gevallen waar de zoeker te moeilijk wordt.

De 2de sensor zou dus wel iets goedkoper kunnen zijn dan de eerste. Maar professionele fotografen zijn die optische gewoon en vragen niet direct naar zo'n LCD-mogelijkheid denk ik. En de extra spiegel/sensor kosten weer geld waar de instap DSLR nu net zo goedkoop mogelijk proberen te zijn.

Ik gebruikte de LCD methode met mijn F828 ook minder dan 5% van de gevallen, maar ik mis die mogelijkheid wel een beetje met de 400D. Het gaf een soort van creativiteit, je kon snel speciale beelden maken.

De foto hieronder is zo'n voorbeeld. Switchen naar LCD, de swivel een beetje draaien en je neemt een foto vanaf de grond in luttele seconden. Met een optische zoeker moet je gaan liggen rekening houden met je rugzak, je kleding kan vuil worden...

Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                              Ik denk niet dat iemand (die eerlijk is) kan zeggen dat hij liever geen live lcd wil dan wel. Als je het hebt kan je het nog altijd uitzetten wanneer het niet nodig is, maar ik denk dat als je een macro-foto wil maken van iets dicht bij de grond je toch heel blij zal zijn als je je lcd'tje hebt (en dan liefst nog kantelbaar )

just my 2 cents natuurlijk
                              Als het niets extra kost en geen enkel ander nadeel met zich brengt (zoals bv. meer ruis omdat je sensor opwarmt tijdens het live-viewen), wil ik dit uiteraard voor die 1% foto's dat ik het zou kunnen benutten (wie niet )
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                                De foto hieronder is zo'n voorbeeld. Switchen naar LCD, de swivel een beetje draaien en je neemt een foto vanaf de grond in luttele seconden. Met een optische zoeker moet je gaan liggen rekening houden met je rugzak, je kleding kan vuil worden...
                                Zo kan je het uiteraard doen.
                                Of je kan het gewoon worden van "from-the-hip" direkt goed te schieten. Zo maak ik regelmatig fotos waarbij ik totaal niet door de zoeker kijk maar dat het beeld wel volledig goed is (kadrering, belichting, ..., gewoon op voorhand het diafragma instellen, richting en bingo)
                                Eigenlijk wat ze noemen: ervaring.
                                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                                MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Working...
                                X