Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LCD als zoeker

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: LCD als zoeker

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
    Dat is waar, maar nog liever een optische zoeker en wanneer de omstandigheden het vragen een live lcd.

Ik denk niet dat iemand (die eerlijk is) kan zeggen dat hij liever geen live lcd wil dan wel. Als je het hebt kan je het nog altijd uitzetten wanneer het niet nodig is, maar ik denk dat als je een macro-foto wil maken van iets dicht bij de grond je toch heel blij zal zijn als je je lcd'tje hebt (en dan liefst nog kantelbaar )

just my 2 cents natuurlijk
    Een live LCD zou een aanvulling kunnen zijn op een dsrl mits je het volledige licht behoud in je optische zoeker. Dat zou kunnen wanneer de spiegel opklapt wanneer je de LCD gebruikt. Een half lichtdoorlatende spiegel gaat ten koste van je optische zoeker. Zoals ik al schreef: bij mijn videocamera gebruik ik het LCD scherm zelden tijdens opnamen. De beeldcompositie bepaal je nauwkeuriger in de zoeker. Bij veel zonlicht is zo'n scherm ook onbruikbaar.
    De digitalezoeker in mijn videocamera is van hoge kwaliteit, ik ken niet een compact fotocamera die deze kwaliteit evenaart. Ze zijn dus beslist in staat goede digitalezoekers te maken, maar ze weigeren dat waarschijnlijk van wege de kosten deze in compactcamera's te bouwen. Voor de duurdere dsrl camera's zou dat zeker in de toekomst gaan gebeuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
      Dat is waar, maar nog liever een optische zoeker en wanneer de omstandigheden het vragen een live lcd.

Ik denk niet dat iemand (die eerlijk is) kan zeggen dat hij liever geen live lcd wil dan wel. Als je het hebt kan je het nog altijd uitzetten wanneer het niet nodig is, maar ik denk dat als je een macro-foto wil maken van iets dicht bij de grond je toch heel blij zal zijn als je je lcd'tje hebt (en dan liefst nog kantelbaar )

just my 2 cents natuurlijk
      Ik denk dat je dan ook de mogelijk hebt om een los LSD-scherm van 18 cm aan te sluiten, zoals ik dat in vergelijkbare omstandigheden (dicht aan de grond) gebruik met mijn videocamera. Een los schermpje kun je beter uit het volle licht zetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
        Ik denk dat je dan ook de mogelijk hebt om een los LSD-scherm van 18 cm aan te sluiten, zoals ik dat in vergelijkbare omstandigheden (dicht aan de grond) gebruik met mijn videocamera. Een los schermpje kun je beter uit het volle licht zetten.
        akkoord, maar dat kost je dan ook weer zo'n 150€ (ik weet het wel, een ingebouwde lcd viewer zal nog wel meer kosten) maar deze is dan wel draagbaar, iets wat bij een dslr zowiezo al een probleem is.
        En als je bv. met je camera boven je hand een foto moet nemen (zoals op het concert) zal je dus met 1 hand je lcd moeten vasthouden en met de andere hand je camera, wat dan weer voor de nodige onstabielheid zal zorgen (denk even aan een potige camera met potige lens, eventueel grip en flitser)

In andere omstandigheden, zoals dicht bij de grond e.d. natuurlijk perfect alternatief, je zal zelfs stukken beter kunnen focussen en dergelijke door het grotere scherm.

Comment

Ik heb hier precies weer en discutie op gang gebracht

Maar inderdaad, ik kan het begrijpen dat het voor sommige mensen handig kan zijn. bijvoorbeeld bij concertfotografie (boven de hoofden) of bij macro fotografie (op de grond).

Ik denk ook wel dat het er in de toekomst zit aan te komen, als het goed werkt is het welkom. Maar als je er nadelen een hebt liever niet natuurlijk.

Ik heb hier ook een Sony Cybershot DSC-F717 en daar maak je dan in enkele seconden de volgende foto mee http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=113674
          Vind ik wel leuk, doe ik niet met mijn 350D als ik op mijn buik moet gaan liggen.

Ja, we zullen altijd wel iets vinden om over te klagen zeker.
          Een goeie reden om af en toe ééns te vernieuwen dus.
          Canon EOS 5D met 3KG glas
          https://reisforum.net

Comment

Ik ben van (analoge) reflex overgestapt naar digitale bridge.

Die live preview is, voor mij, één van de grote pluspunten van een bridge (FZ30 in mijn geval, die heeft nog een 'deftig' LCD-scherm). Ik gebruik dat scherm bijna altijd om te kadreren. Je hebt juist meer overzicht zo dan via de zoeker (IMHO).

Ik krijg ook wel regelmatig 'de stuipen' als ik er met hun compactje bezig zie met uitgestrekte armen of zelfs uit één hand, dan meestal nog op al wat donkerder plaatsen. En dan is met zo verwondert dat de foto's 'wat bewogen' zijn...

Degenen die mij kennen , weten ook mijn 'oplossing'. Ik heb bijna altijd een schouderstatief mee. Dat, tesamen met de draagriem, vormt bijna het equivalent van een driepoot (OK, misschien wat overdreven gezegd maar het zorgt in ieder geval voor voldoende stabiliteit). Een andere mogelijkheid is een monopod die kan steunen in een kokertje aan mijn broeksriem.

Als ik ooit terug overschakel naar DSLR, zou een deftige live-preview toch een belangrijke factor kunnen zijn.
            Groetjes,
            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

De volgende test zou interessant zijn....

Stel,Nikon zou een nieuw type spiegelreflex op de markt brengen.Laat het voor het gemak de hier al besproken D3X zijn.En stel,men zou de camera in 2 uitvoeringen aanbieden:één met spiegel,klassieke prismafinder,en de ander,volledig elektronische sluiter met hoog resolutie viewfinder.Ik geef je 2 keer te raden welke het meest zou verkopen....

Walter
              D850

Comment

Re: De volgende test zou interessant zijn....

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                Stel,Nikon zou een nieuw type spiegelreflex op de markt brengen.Laat het voor het gemak de hier al besproken D3X zijn.En stel,men zou de camera in 2 uitvoeringen aanbieden:één met spiegel,klassieke prismafinder,en de ander,volledig elektronische sluiter met hoog resolutie viewfinder.Ik geef je 2 keer te raden welke het meest zou verkopen....
                Walter
                Inderdaad... er blijven veel mensen die het gewoon zijn van "vroeger" terwijl het eigenlijk een (bijna) achterhaalde mechanische techniek is die smeekt om vervanging. Nu is het nog wachten tot ze er iets op vinden dat EN goedkoper EN bedrijfszekerder EN beter of gelijkwaardig is...
                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Working...
                X