Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DSLR toestel

Hey allemaal,
    ben nieuw op dit forum,
    "nieuw" in fotografie, heb nu een sony DSC-W5..
    Ben eigenlijk nieuwsgierig en wil meer van digitale fotografie weten en heb al heel wat opgezocht op het internet en gelezen.
    Maar nu zit ik nog altijd met de vraag van aankoop van een toestel. Mijn budget ligt rond de 700€ en daarom heb ik deze toestellen in het vizier..
    • De Canon EOS 350D
    • De Canon EOS 400D
    • De Sony alpha 100

Ik zou vooral buiten willen gaan fotograferen, dus de kitlens van deze toestellen volstaat hier normaal gezien voor ?
    Het is echter niet onoverkomelijk dat ik in de toekomst ook nog binnen ga fotograferen, ik heb verstaan dat je dan best een Canon EF 50mm f/1.8 lens koopt omdat dit een meer lichtsterker objectief is.. Maar welke lens voor binnenfotografie op het sony toestel ?

Ik heb nog niet veel gelezen op dit forum over de sony alpha (heb de zoekfunctie al gebruikt) maar ik heb vernomen dat dit een waardige concurrent is voor de twee canon toestellen. Iemand die mij hier bij kan helpen?

edit: En wat houdt de beeldstabilisator in die bij de Sony Alpha 100 zit ? Ik vind deze niet terug bij de 350D of de 400D of ben ik mis? Is dit een groot voordeel?

Ik bedank jullie alvast graag voor jullie hulp,
    fejity
    Last edited by fejity; 13 december 2006, 19:54. Reden: edit
    Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

Re: DSLR toestel

Hoi,

Uit die keuze van jou zou het 1 van de Canons worden, met de kennis die ik nu heb. Vooral omdat je zegt dat je ook binnen wil gaan fotograferen.
    Dan heb je of lichtsterke lenzen en/of een kamera met weinig ruis op hoge ISO waarden nodig. Ruis op hoge ISO waarden scoorde de Sony minder dan de Canons bij een test in een fotomagazine.

Grtz

Bryan
    Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Ik heb nog een vraagje,
      zijn er betere aparte lenzen (dan de kitlens) verkrijgbaar voor buitenfotografie die ook rond de prijsklasse van de kitlens hangen?

greets

Comment

Sony geeft het meeste detail zowel in lage als hoge ISO's alhoewel ruis vanaf 800 ISO hoger is bij Sony. Er bestaan verschillende programma's om ruis te onderdrukken maar ben nog geen enkel tegengekomen om detail bij te schilderen.
        Als je een snelle lens wilt kun je voor de minolta of Sony 50mm f1,4 gaan Je kunt ook voor de Minolta of TAMRON 28-75mm f2,8 kiezen zijn identieke lenzen op de verpakking na. Minolta lenzen passen uiteraard op Sony. Sony biedt je beeldstabilisatie wat toch ook zeer handig is in lage lichtcondities of bij gebruik van telelenzen.

Comment

Met wat je hier vermeld als gebruik dat je van het toestel wil maken, voldoet elk van de drie.

De Sony heeft het (voor mijn part belangrijke) voordeel van de ingebouwde beeldstabilisatie.
          De Canons hebben het voordeel van minder ruis (vooral merkbaar vanaf 1600 iso).

Als je echter voor die keren dat je dan binnen aan het werk bent een lichtsterke lens hebt, kan je echter zowel met de Canons als de Sony steeds aan de slag.
          Voor Canon weet ik het niet, maar voor Sony kan je bv. volgende lenzen vinden: 28/2, 35/1.4, 35/2, 50/1.4, 50/1.7, 85/1.4, 100/2, 135/2.8, 135/1.8, 28-75/2.8, 17-35/2.8-4, ... (sommige enkel nog tweedehands, sommige momenteel enkel nieuw, sommige vrij betaalbaar, andere heel duur).
          Zelf heb ik met f/1.4-lenzen nog maar zelden iso1600 nodig gehad om aan geslaagde foto's te komen.

De ingebouwde beeldstabilisatie werk op elke lens en daaraan heb ik eerlijk gezegd al enorm veel plezier beleefd. Vandaar mijn persoonlijke voorkeur voor een toestel met stabilisatie.

Maar als ik jou was, dan zou ik naast de Canons en de Sony ook nog eens naar de Pentax K100d en K10d gaan zien. En ze een keer goed zelf vergelijken, proberen en zien welk toestel je het beste ligt.

Succes !
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Misschien vervelend omdat jullie zo dikwijls vragen krijgen van mensen die pas beginnen met fotografie, maar toch vraag ik het
            De Pentax K100D is deze vergelijkbaar met de andere opgegeven toestellen?
            Deze bezit ook over een beeldstabiliastor zoals de sony alpha, Shake-Reduction, is toch hetzelfde als ik me niet vergis?
            Minder MP, gaat maar tot ISO 200 tov ISO 100 bij Canon, zijn dit zware nadelen ?
            Ligt ook ongeveer tussen de prijsklasse van 350D en 400D..
            Kan je op de pentax K100D sigma lenzen monteren?

MVG,
            en ik dank jullie alvast voor jullie reacties

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fejity Bekijk bericht
              Misschien vervelend omdat jullie zo dikwijls vragen krijgen van mensen die pas beginnen met fotografie, maar toch vraag ik het
              De Pentax K100D is deze vergelijkbaar met de andere opgegeven toestellen?
              Deze bezit ook over een beeldstabiliastor zoals de sony alpha, Shake-Reduction, is toch hetzelfde als ik me niet vergis?
              Minder MP, gaat maar tot ISO 200 tov ISO 100 bij Canon, zijn dit zware nadelen ?
              Ligt ook ongeveer tussen de prijsklasse van 350D en 400D..

MVG,
              beeldstabilisatie gelijkaardig sony-alpha
              ISO 100 kan handig zijn maar is niet echt iets om over wakker te liggen of om meer geld aan uit te geven. Daarentegen gaat ie wel tot 3200 ISO( canon 1600 ?) met goed behoud van detailering tevens.
              6MP -> 8mp verwaarloosbaar verschil
              6-> 10mp is wel een verschil maar 6mp is voor normaal gebruik voldoende.

Comment

MVG,
                yeps, dat is uiteraard mogelijk zelfde geldt voor Tamron

Comment

Dus eigenlijk heb je hoe zal ik het zeggen, een hele mooi 'blend' of 'mix' van de eigenschappen die ik bij sony en bij canon zocht.
                  Heeft een 2.5" lcd schermpje, altijd handig, beeldstabilisatie, binnen mijn prijsklasse en passen sigma en tamron lenzen op!
                  De kitlens van de pentax K100D is deze "goed"? In vergelijking met Canon kitlenzen bijvoorbeeld!

hartelijk dank voor de informatie

edit: en ohja! hoeveel MB 'weegt' nu precies een foto van 6MP, 8MP, 10MP ? (handige info voor het bepalen van de grootte van een geheugenkaartje!)

Comment

Dus eigenlijk heb je hoe zal ik het zeggen, een hele mooi 'blend' of 'mix' van de eigenschappen die ik bij sony en bij canon zocht.
                    Heeft een 2.5" lcd schermpje, altijd handig, beeldstabilisatie, binnen mijn prijsklasse en passen sigma en tamron lenzen op!
                    De kitlens van de pentax K100D is deze "goed"? In vergelijking met Canon kitlenzen bijvoorbeeld!

hartelijk dank voor de informatie
                    Alle kitlenzen van welk merk dan ook, zijn ziek in hetzelfde bedje: ze moeten nl. goedkoop blijven omwille van marketing-overwegingen.
                    Zijn ze daarom af te raden? Ik zou denken van niet, want er zijn met sommige kitlenzen heel aardige resultaten te behalen.
                    Wel zal je vroeger of later dat ietsje meer willen en ga je vanzelf naar een beter stuk glas uitkijken.
                    De kitlens van Pentax ken ik persoonlijk niet en ik heb er zelf ook nog geen test over gelezen.
                    Maar anderen zijn waarschijnlijk beter geplaatst om over deze specifieke lens meer te vertellen.
                    Henri

Comment

Ik begrijp ook dat zo een lens niet veel kan voorstellen tov een degelijke lens. Maar het is maar als ik mijn toestel heb, om het te leren kennen om wat foto's ermee te maken. Ik ben een karpervisser dus hoofdzaak van de kitlens is om een karper vast te leggen zoals dit:

Maar ook voor sfeerfotos vast te leggen zoals deze:

Hopelijk volstaat de kitlens hiervoor want ik ben eigenlijk van plan wanneer mijn budget weer wat gespijst is om mij dan in de macrofotografie te gooien, lijkt me een zeer interessante bezigheid, en deze lenzen kosten ook een heel stuk geld. Misschien later dat er nog ander lenzen bijkomen maar dit heb ik voorlopig voor ogen, en hoop dat dit met een pentax k100D een realiseerbaar iets is!?

Groetjesss

Comment

Ik begrijp ook dat zo een lens niet veel kan voorstellen tov een degelijke lens. Maar het is maar als ik mijn toestel heb, om het te leren kennen om wat foto's ermee te maken.
                        Hopelijk volstaat de kitlens hiervoor want ik ben eigenlijk van plan wanneer mijn budget weer wat gespijst is om mij dan in de macrofotografie te gooien, lijkt me een zeer interessante bezigheid, en deze lenzen kosten ook een heel stuk geld. Misschien later dat er nog ander lenzen bijkomen maar dit heb ik voorlopig voor ogen, en hoop dat dit met een pentax k100D een realiseerbaar iets is!?
                        Absoluut, zal geen probleem zijn!
                        Succes met je keuze.
                        Henri

Comment

Goed, ik ga mij deze kerstvakantie al eens door een hele reeks ebooks lezen over fotografie en sites die ik hier gevonden heb op het dit forum. Na nieuwjaar ook eens een kijkje nemen bij de winkel van fotokonijnenberg en dan rond mijn verjaardag (nieuwe cashflow ) overgaan tot de aankoop é.
                          Thread staat nog altijd open voor comentaar, tips, advies e.d.

bedankt

Comment

Mocht je voor Canon gaan raad ik je aan een categorie hoger te gaan

de meerprijs vertaalt zich in gebruiksgemak en ergonomie onder andere.

dus een D20 of 30D of een oude 10D zou ik voor gaan

heb met D30 , 30D, D20, 5D en 1Ds II gewerkt en ik raad de 20D of 30D aan voor prijs/kwaliteit/gebruiksgemak/buffer.5D als je echt full frame wilt en een big budget hebt en idem voor 1ds II als je huge files en dynamisch bereik nodig hebt ( maar dan ook nodig hebt ! ) en vooral in studio werkt. De 350D heb ik enkele keren vastgenomen en ik kan me er persoonlijk echt niet in vinden.
                            Last edited by Guest57; 16 december 2006, 17:53.

Comment

Working...
                            X