Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NIKON D80 - diafragma te wijzigen in Auto stand?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• NIKON D80 - diafragma te wijzigen in Auto stand?

Ben nieuw op dit forum, maar heb een korte vraag over mijn D80 en Tamron 17-50 2.8. Na lang dubben tussen een Olympus 500 en een D80 heb ik besloten een D80 aan te schaffen. Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom met de autostand een standaard 2.8 diafragma waarde wordt gekozen? Ondanks dat ik (bijna) alle foto's in stand A-schiet, zou ik het fijn vinden als in de Auto-stand de standaard diafragma waarde is te wijzigen (b.v. f10) zodat ook onervaren camera gebruikers snel een leuke foto kunnen schieten met veel scherpte-diepte.

Re: NIKON D80 - diafragma te wijzigen in Auto stand?

Draai eens met je wijsvinger aan het voorste instel wieltje?
    Als ik dat doe, afdruk knop even zacht indrukken, dan zie ik alle diafragma's voor bij komen.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

In Auto stand zal je D80 steeds zelf beslissen ...

Maar waarom niet gewoon in de A stand zetten, dan kies je zelf je diafragma en de camera doet de rest ?
      www.fotofolio.be

Comment

Lijkt me nogal logisch. Bij het nalezen van je handleiding zal je merken dat de Auto voor (vol"A"utomatisch staat). Dus de camera gaat zelf beslissen welk diafragma/sluitertijd hij kiest. Daar hij in Auto voor een snelle sluitertijd kiest, is ook vanzelfsprekend, dus gaat hij voor een grote diafragmaopening !
        Toch even een bedenking ... fotografeer je in Auto(groen) of in A (diafragmavoorkeuze) ??? Het is mogelijk dat je de diafragma-ring op je lens(als die er is) eerst op zijn kleinste diafragmaopening moet zetten (22 of 32 ofzo) om zo het automatisch werken mogelijk te maken. Je kan dan waarschijnlijk je diafragma-opening regelen met je voorste instelring op je body ! Maar dan wél werken in A-stand hé !
        Nikon D80 + MBD80 + met twee zoomlenzen
        http://www.flickr.com/photos/bellybouncer/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rspek Bekijk bericht
          Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom met de autostand een standaard 2.8 diafragma waarde wordt gekozen?
          Er wordt niet standaard F2.8 worden gekozen zoals je schrijft. Dat hangt van de lichtomstandigheden af. Mits er voldoende licht aanwezig zullen er heus wel kleinere diafragmas gekozen worden. Belichtingsprogrammas hebben (begrijpelijkerwijs) een duidelijke voorkeur voor sluitertijden die nog uit de hand genomen kunnen. Dus pas boven 1/60 of meer zal het diafragma geleidelijk aan worden dichtgedraaid. Een tabel met welke keuzes bij welke lichtomstandigheden het belichtingsprogramma maakt is denk ik wel ergens in de manual te vinden.

Overigens, beinvloeden kun je die automatische programmakeuze niet, althans niet in Auto. Wil je dat wel, kies dan P mode. Ook dit is een volauto stand, maar dan met "program shift" mogelijkheid. Dwz dmv het duimwieltje kun je een keuze maken uit het aanbod diafragma/sluitertijd combinaties die de berlichtingsautomaat voor een bepaalde lichtomstandigheid ter beschikking heeft. Kiest de P mode bijvoorbeeld F2.8/2000, dan kun je dit naar wens shiften naar F4/1000, f5.6/500, F8/250 enz, zonder de volautomaat te hoeven uitschakelen.

Is het diafragma in auto stand echt niet van die F2.8 weg te branden, dan is er iets mis lijkt me. Zoals al geschreven staat wellicht alleen de lensring niet ingesteld op het kleinste diafragma, ware het niet dat je dan als het goed is een "fEE" foutmelding in de zoeker krijgt.

Comment

Working...
          X