Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera, maar!!!!!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe camera, maar!!!!!!!

Reeds jaren,volg ik het forum,en af en toe stel ik een vraagje,zoals nu weer.
    Ik fotografeer met een canon G5, tot mijn tevredenheid, maar nu, wegens omstandigheden dacht ik eraan om over te stappen naar een reflex.
    Na veeel lezen en rondkijken ben ik terechtgekomen bij - de Olympus E400 -de Canon 400 D - en de sony Alpha 100.
    Na veel( heel veel) hierover gelezen op internet en op ons forum, nu blijf ik toch met een grote vraag " vaststelling " zitten. Als ik over een reflex toestel lees op het forum, krijg ik als gewone amateur een beetje schrik om over te stappen , ik lees bv: toestel gebruiken op automatisch; dat wordt al afgedaan als idioot (nu denk ik toch dat er vele beginners in het begin op A zullen fotograferen), en zo lees ik verschillende zaken die mij als beginner een beetje "angst" aanjagen om de overstap te doen.
    Daarom mijn vraag : zijn er velen niet een beetje streng, geven zij niet teveel raad uit het oogpunt van semi pro, ipv ook de beginners een beetje te begrijpen. Ik zit nu ook met het probleem van velen, welk toestel koop ik , ik ben naar de winkel geweest, en de Olympus leek mij wel tof, maar de Canon lag mij het best in de hand, en Bij de Sony heb je weer de stabilisatie.
    Nog maar gezwegen van de lenzen.....
    Vragen genoeg dus, waarop ik via het forum een beetje hulp verwacht bij het kiezen, en liefst positief;
    Versta nu niet dat ik het forum afbreek, ik vindt het forum GEWELDIG
    dus groeten aan iedereen

Re: Nieuwe camera, maar!!!!!!!

Da's niet altijd slecht bedoeld. Een dure DSLR kopen om hem daarna voortdurend automatisch te gebruiken is niet zo zinvol, dan ben je beter af met een goeie compact of prosumer. Waarom? Omdat die toestellen meestal beter presteren op 'automatisch', ze zijn er dan ook voor gemaakt. Tevens is het een betere besteding van je geld als je geen zin hebt om je te verdiepen in de techniek van de (digitale) fotografie. Beschouw dit dus niet als een afschrikking maar als een goeie raad!
    Wat de toestellen betreft kun je geen slechte beslissing maken. Als de Canon je het best in de hand ligt, ga dan voor de Canon. Over de lenzen.. tjah, good luck!
    Zen

Comment

Wat is nu concreet je vraag? Welke camera je moet kiezen, of of je het überhaupt moet doen, aangezien je afgeschrikt bent?

Een DSLR heeft betere kwaliteit op voorwaarde dat je weet hoe je hem moet gebruiken natuurlijk. Wil je niet leren hoe je hem moet gebruiken en ben je van plan om hem altijd op automatisch te zetten, dan moet je geen DSLR kopen, zonde van het geld.

Dat je in sommige gevallen in Automatische stand zult werken om zeker te zijn dat je foto toch min of meer juist getrokken wordt kan natuurlijk aannemelijk zijn. Als je nog niet ervaren bent wil je niet dat dat ene mooie shot verloren gaat omdat je verkeerde instellingen gebruikte.

Maar geloof me, dat automatisch trekken is echt niet zo leuk. Het houdt ook helemaal niets in. Richten en afdrukken. Binnen zul je altijd met een flits zitten omdat je camera denkt dat dat de beste stand is, maar dat kan een compactje ook.

Volgens mij gebruiken de meeste mensen nog altijd de P S en A stand, wat ook eigenlijk niet 'echt' manueel is, daarvoor moet je op M werken.
      http://kasper.photography & Flickr

Comment

gebruik dan minstens P om te beginnen ipv auto
        en ga nadien over naar A en/of S en M voor flash
        en nadien alles M als je da graag doet

ikzelf werk bijna altijd in A
        A/M voor flash en S voor panning
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Indien je steeds op auto werkt leer je " het " niet.
          Als jij uw toestel gaat comanderen omdat je het zo of zo wil dan zal uw technische leercurve omhoog stijgen.
          Stap af van die auto prog. en zet uw toestel op M.
          Leer manueel werken, op de lange duur zal je ook beter snappen wat je doet.
          Zolang je niet aan de beperking van uw toestel zit, zou ik niet veranderen of overstappen naar een DSLR.
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Alles heeft altijd voor- en nadelen, er is helaas geen beste keuze.
            In het begin heb ik ook een degelijke pro-sumer of bridge toestel gekocht. Geen echte point-and-shoot want ik kon ook alles zelf instellen. En je leert het wel alleen moet je er tijd insteken.

Kies nu die camera die je het beste ligt en koop hem met de standaard lens. Uiteindelijk is de prijs dan niet echt veel duurder dan een goede bridge camera. Als je het toestel meer leert kennen, dan leer je ook meer over instellen en lenzen. Na een paar maanden zal je meer weten en kan je vast wel beter naar een lens opzoek.

Vergeet niet af en toe posten hier, ook al is de foto niet echt de beste. Laat anderen dan kommentaren geven over wat anders kon. Laat je niet afschrikken van sommige domme posters die er plezier in hebben om anderen af te breken. Uiteindelijk ben jij de fotograaf van jouw toestel, dus thuis doe je toch wat je zelf wilt.
            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Koop waar je zin in hebt en gebruik het hoe jij het wil.

Er zijn reden zat om een DSLR te kopen en hem toch op Automatisch te laten staan. Om enkel te noemen :
              - Shutterlag of het ontbreken hiervan
              - meer frames per seconde
              - verwisselbare lenzen zodat echte groothoek en echte tele mogelijk is

Als voorbeeld is hier ooit iemand geweest die start en finish foto's maakte van atletiekers. Ik kan me voorstellen dat het hem worst zal wezen of die wel 100% scherp zijn, als de juiste "info" er maar op staat.

Niet voor iedereen is de beeldkwaliteit de belangrijkste eis.

Mvg,
              TravelToy.
              www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                Koop waar je zin in hebt en gebruik het hoe jij het wil.

Er zijn reden zat om een DSLR te kopen en hem toch op Automatisch te laten staan. Om enkel te noemen :
                - Shutterlag of het ontbreken hiervan
                - meer frames per seconde
                - verwisselbare lenzen zodat echte groothoek en echte tele mogelijk is

Als voorbeeld is hier ooit iemand geweest die start en finish foto's maakte van atletiekers. Ik kan me voorstellen dat het hem worst zal wezen of die wel 100% scherp zijn, als de juiste "info" er maar op staat.

Niet voor iedereen is de beeldkwaliteit de belangrijkste eis.

Mvg,
                TravelToy.
                Hier sluit ik mij volledig bij aan se
                Marc

Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

Comment

Een DSLR is niet alleen een goede keuze als je alles op handmatig zet! Ik ben het met de vraagsteller eens dat je soms het idee krijgt dat je minstens eerst je camera moet tweaken, vooral geen zoomlenzen kopen (liefst nog handmatig scherpstellen) en dat de "groene stand" van de camera alleen voor watjes is. En vervolgens moet je per foto naar Photoshop en daar een tijdje met histogrammen en dergelijke aan de slag om het RAW bestand naar iets zichtbaars om te zetten.

En dat is niet terecht. Want een DSLR maakt betere foto's dan een prosumer doordat:

- je veel sneller en nauwkeurig zoomt dan met een knopje (ok, hebben sommige bridge camera's ook
                  - je een veel mooiere scherptediepte hebt (DOF)
                  - de ruis er meestal beter uitziet
                  - je verder in de groothoek kunt, door de gemiddelde consument onderschat.
                  - de shutterlag minder is
                  - je meer keuze hebt met lenzen
                  - meer handmatige instellingen hebt? welnee, die zitten ook op een G5

Ok, met alle respect, die ene geweldige foto waar je op je gemak een tijdje aan hebt kunnen werken zal er beter uitzien wanneer je alles uit de kast haalt. Maar ikzelf gebruik 9 van de 10 keer de P stand. Met een 18-200 zoomlens, volgens velen volledig ongeschikt om scherpe foto's mee te maken. Op een nieuwe 6 MP camera terwijl ik makkelijk een 10Mp kan betalen. 6 MP? ja precies, en op JPG, op de stand "goed" ipv "best" om kleinere bestanden te krijgen.(Kom eens de A1 posters bekijken die ik er mee gemaakt heb).

Ben je je G5 ontgroeid, koop een DSLR. Je zult er heel veel plezier aan beleven!

Die handmatige trucjes ga je vanzelf waarderen (of misschien ook wel niet).
                  Last edited by woabow; 5 december 2006, 18:58.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdv Bekijk bericht
                    Daarom mijn vraag : zijn er velen niet een beetje streng, geven zij niet teveel raad uit het oogpunt van semi pro, ipv ook de beginners een beetje te begrijpen.
                    Maar wij moeten toch ook kunnen tonen hoe slim we wel zijn hé?

Comment

Het kan inderdaad bedreigend en het kan je afschrikken als je hier de posts af en toe leest. Maar laat je niet afschrikken hoor. Fotografie is allereerste gewoon ontzettend leuk en dat moet het ook blijven. Ik heb me een tijd lang laten meeslepen door RAW da's geweldig. Ondertussen zat ik wel ik weet niet hoe lang achter de computer om een toonbaar beeld te krijgen, terwijl de camera dit ook heel goed doet. Zet hem dus in het begin gewoon op JPEG.

In plaats van de auto stand kun je ook de scene standen gebruiken in het begin. Als je dan de exif achteraf leest dan kun je zien wat de camera gedaan heeft. Dat kan heel verhelderend werken.

In het begin wil je gewoon toonbare foto's. En weet je daar zijn digireflexen heel goed toe in staat zonder dat je daar allerlei boeken en cursussen voor gevolgd moet hebben. Ik heb de E300 gehad en vond dat die camera in de scenestanden heel goed presteerde.

Daarna kun je gaan bijleren. Koop een leesbaar boek of ga met iemand op pad die er kennis van heeft. Eventueel een cursus, maar vergeet niet uit het oog dat je het voor je hobby doet en dat hobby's leuk behoren te zijn. Houd er plezier in. Betekend dit voor jou dat je graag op de automatische piloot gaat, gewoon doen joh.

Wil je volledig manueel gaan instellen, omdat je dat interessant en leuk vind dat kun je ook dat gaan leren. Deze 2 vormen van fotografie kunnen prima NAAST elkaar bestaan.

Als ik lekker wil raakschieten gebruik ik de scenes. Als ik wil fotograferen in lastigere situaties dan gebruik ik de A, S en M stand. Maar dat heb ik pas later geleerd. In het begin heb ik me vooral bezig gehouden met compositie, want daar had ik mijn handen al aan vol. En de automaat en scenestanden zijn dan gewoon heel prettig.

Veel plezier met je aanschaf en je hobby.

(Alle drie camera's die je noemt zijn goed. Aan alle drie zul je zeker geen miskoop doen. Zelf fotografeer ik met Pentax. De IST DL is goed betaalbaar en is daarom voor de starter ook interessant....)

Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                        Het kan inderdaad bedreigend en het kan je afschrikken als je hier de posts af en toe leest. Maar laat je niet afschrikken hoor. Fotografie is allereerste gewoon ontzettend leuk en dat moet het ook blijven. Ik heb me een tijd lang laten meeslepen door RAW da's geweldig. Ondertussen zat ik wel ik weet niet hoe lang achter de computer om een toonbaar beeld te krijgen, terwijl de camera dit ook heel goed doet. Zet hem dus in het begin gewoon op JPEG.

.....

(Alle drie camera's die je noemt zijn goed. Aan alle drie zul je zeker geen miskoop doen. Zelf fotografeer ik met Pentax. De IST DL is goed betaalbaar en is daarom voor de starter ook interessant....)

Bart
                        Ik ga akkoord met Bart, als jij je goed voelt bij de programma's en in het begin liever wat kijkt hoe je camera het doet moet je dit gewoon doen en je niet laten afschrikken, de rest komt later wel.
                        Ik heb zelf ook de ist DL en dit is ook een prima beginnerscamera (als je hem op M zet kan je nog altijd automatisch sluitertijd en diaphragma laten kiezen door het toestel).

Comment

Toen ik mijne 20D gekocht had wist ik van toeten of blazen hoe de camera werkte en de term " diafragma" was niet chinees maar meer aliën-taal voor mij, maar ik was zo blij als een klein kind.
                          Heb in begin ook op "A" foto's getrokken omdat ik niet beter wist en ik dacht ook van het kan zelfs niet beter!
                          Op den duur begin je toch te proberen op alle standen en je komt er wel , het is gewoon een kwestie van tijd en bezigheid.
                          MAAR één ding is zeker: eens je je reflex gewoon bent wil je nooit meer iets anders!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door crofftt Bekijk bericht
                            Toen ik mijne 20D gekocht had wist ik van toeten of blazen hoe de camera werkte en de term " diafragma" was niet chinees maar meer aliën-taal voor mij, maar ik was zo blij als een klein kind.
                            Heb in begin ook op "A" foto's getrokken omdat ik niet beter wist en ik dacht ook van het kan zelfs niet beter!
                            Op den duur begin je toch te proberen op alle standen en je komt er wel , het is gewoon een kwestie van tijd en bezigheid.
                            MAAR één ding is zeker: eens je je reflex gewoon bent wil je nooit meer iets anders!
                            U slaat nagels met koppen beste vriend. Ik heb mijn istDS gekocht in november 2005, met het oog die onder de knie te hebben tegen juli 2006 omdat ik dan 3 weken naar de US ging. Diafragma was mij ook totaal onbekend, net als DOF trouwens, en nog wat andere dingen. Dus de eerste maand trek je op A, al snel leer je Av kennen en zo stap voor stap ontdek je wat fotograferen is. Ik ben verre van een perfecte fotograaf zoals de professionals hier, maar intussen ken ik men toestel toch in die mate dat er meestal uitkomt wat ik wil, meestal zeg ik want soms maak ik ook nog domme fouten
                            Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

Comment

Je kan met een digitale reflex werken met de voorgeprogrammeerde standen (sport, landschap, portret...), maat die zijn niet altijd de beste keuze voor elk soort fotografie.
                              (De professionele toestellen hebben die keuzestanden niet, omdat ze er vanuit gaan dat een prof zelf weet wat hij moet doen in verschillende situaties.)

Daarom haal je, als je de basis van fotografie een beetje beheerst, meer uit je camera als je zelf voor bepaalde instellingen kiest. Als je daarvan nog niets kent, is het handig om een boek over de basisbegrippen van fotografie door te nemen, zodat je wat inzicht krijgt over sluitertijd, diafragma, iso, brandpuntsafstand....
                              Dat hoeft zelfs geen boek over digitale fotografie te zijn, de basis blijft hetzelfde als vroeger. Alleen kom er nog wel wat extra bij, bijvoorbeeld het begrip "witbalans", maar daarover kan je op dit forum wel een heleboel infio vinden.

Maak je dus geen zorgen, toen ik vroeger mijn analoge EOS 1000 gebruikte kende ik er ook niets van (die stond altijd op één van die programma's ), ondertussen heb ik hier al heel wat bijgeleerd .
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X