Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D 80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D 80

Ik heb mij vorige week een D80 aangeschaft. Veel gelezen veel uitgeprobeerd valt eigenlijk heel goed mee alleen krijg ik geen foto's mooi gemaakt van bewegende beelden zoals, rally, auto's ,dansen enz ik krijg de instellingen niet gevonden om de snelheid toe te passen. Graag had ik wat tips gekregen hierom dank u

Re: D 80

In welke modus werkt je (bovenste grote knop)?
    Bij bewegende onderwerpen moet de sluiter snel genoeg zijn. Voor een rally moet je toch al denken aan 1/1000s anders staat die auto er niet scherp op.

Zoek eens de exif gegevens op van een foto die niet gelukt is en plaats die hier. Dan kunnen we vast aanduiden waar je op moet letten.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Volgens mij kan het een heel wat minder snelle sluiter zijn.
      bv een 250ste lukt ook wel. Enkel je moet je toestel met zijn scherpstelling op AF-C zetten. Daardoor blijft de lens zich sterpstellen op het gewenste punt en als je dan mooi meevolgt met de rallywagen zal je zo een bewogen achtergrond verkrijgen, panning genaamd.

veel succes ermee.
      SHARPimages.be

Comment

Ik denk dat je als beginner best kan beginnen met een korte sluitertijd, iets van 1/1000 of zo. Je foto's zouden dan toch moeten scherp zijn, maar alle beweging zal verloren gaan, het zal lijken alsof de auto gewoon stilstaat. Om dit te verhelpen kan je geleidelijk je sluitertijd minder kort maken, en trachten het onderwerp mee te volgen. Na een beetje proberen zou het toch moeten lukken om met langere sluitertijden foto's te maken waarbij het onderwerp scherp is, maar er nog beweging zit in achtergrond en wielen en dan heb je prachtige plaatjes. In theorie klinkt dit zeer makkelijk, maar dat is het zeker niet altijd, het is een beetje oefenen met die panningtechniek, en dan nog zullen niet al je foto's lukken. Maar dat er af en toe een paar mislukken is geen ramp, ik zou toch liever 10 echt heel goede foto's hebben, dan 30 redelijke.

Comment

bedankt iedereen die mij op goeie weg bracht wist niet dat de camera op af-c moest staan. De camera moet deze dan ook op automatisch staan of op manueel als ge af-c gebruikt. Oefenen oefenen inderdaad maar dat maakt niks uit. heb veel geduld dus geen probleem.

Comment

je hebt enerzijds AutoFocus (AF-S en AF-C) of manuele focus
            anderzijds P A S M standen
            deze zijn niet aan mekaar gelinkt

je kan dus combineren zoals je wil

en dan heb je ook nog de lichtmetingmethodes spot, CW en matrix

die ook allen te combineren vallen
            Last edited by Dirtyharry71; 5 december 2006, 16:13.
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door red devil Bekijk bericht
              Ik heb mij vorige week een D80 aangeschaft. Veel gelezen veel uitgeprobeerd valt eigenlijk heel goed mee alleen krijg ik geen foto's mooi gemaakt van bewegende beelden zoals, rally, auto's ,dansen enz ik krijg de instellingen niet gevonden om de snelheid toe te passen. Graag had ik wat tips gekregen hierom dank u
              Zat er geen handleiding bij ? Normaal gezien staat daar alles in.

Voor mijn D50 heb ik indertijd (via Hubert, waarvoor nog steeds mijn dank) het D50 boek van Thom Hogan besteld. Ik weet niet of die voor de D80 al bestaat, maar indien wel, koop die zeker. (wel in het Engels)

Mvg,
              TravelToy.
              www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

De D80 wat ik gekocht heb valt heel goed mee, alleen zit ik nog met een paar vraagjes. krijgt men in aut. stand geen scherpdiepte. Bij het maken van een foto is de persoon in de voorgrond scherp en de achterwand is onscherp of moet ik die in manueel gaan maken en de sluiertijd minder zetten. Wie kan mij op weg helpen. Is er ergens een club waar men lan aansluiten om dit allemaal onder de knie te krijgen in het Limburgse

Comment

Scherpte-diepte kan je eigenlijk niet echt regelen in automatische stand. Scherpte-diepte hangt af van je brandpuntafstand, je diafragma en van de afstand tussen fotograaf en scherp te stellen onderwerp. In autostand heb je controle over 2 van de 3 factoren, namelijk je brandpunt en je afstand ten opzichte van het onderwerp, maar niet over het diafragma.
                  Indien je je onderwerp scherp wenst en achtergrond onscherp, moet je een groot diafragma gebruiken (dus lage F waarde, vb F/2.8). Wil je zowel onderwerp als achtergrond scherp kies dan voor een klein diafragma (hoger F waarde, vb F/8).

Comment

red devil, probeer anders de stand sport eens, deze is beter om snelle beelden vast te leggen, zo kan je ook eens even een kijkje nemen op uw lcd van wat er precies verandert.

Ik zelf ben ook van plan mij een D80 te kopen (nu heb ik een hp 945).
                    Deze zou vooral dienen om kleine shows te fotograferen, waar er slechte lichtsomstandigheden zijn..

Nu heb ik al begrepen dat ik een lichtsterke lens nodig zal hebben zoals de 50mm 2.8. Mijn vraag naar jullie kenners is of ik met de kitlens (18-70mm 3.5-5.6) en een redelijk hoge iso veel ruis zal hebben?

Want ik heb al veel gelezen dat nikon soms wel wat moeilijk doet met hogere iso's. ik kan mij niet meteen een 50mm lens aankopen aangezien ik nog maar een studentje ben en de D80 op zich al een pak geld is (toch voor mijn portefeuille ).

Allesinds bedankt op voorhand!

ps red devil, heb wat gegoogled voor u en kwam op deze site terecht: http://www.beeldexpressie.be/provinciaal.asp hopelijk ben je er wat mee!

Comment

koop dan toch die 50mm! het is geen 2.8 maar een 1.8: dus echt wel heel lichtsterk, ideaal dus! Bovendien kost hij maar een 100 tal euro, en tweedehands vind je hem hier voor een pak minder nog!

maw: gaan voor die 50mm 1.8, evt tweedehands! dit ga je je niet beklagen!
                      Nikon

Comment

bdeankt voor de snelle reactie olliebollie, maar zal ik met die 50 mm dan niet teveel vastzitten voor andere zaken.. bv gwn op straat..

drm dat ik met de kitlens wou beginnen zodat ik niet gebonden ben aan de kleine concertjes maar er ook even erop uit kon trekken int stad dan ofzo?

Maar kzal uw raad eens bekijken (waar ik de lens enzo kan kopen )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                          Voor mijn D50 heb ik indertijd (via Hubert, waarvoor nog steeds mijn dank) het D50 boek van Thom Hogan besteld. Ik weet niet of die voor de D80 al bestaat, maar indien wel, koop die zeker. (wel in het Engels)
                          Ter info: in de Fnac stonden boeken van Easy Computing, 1 van de Nikon D50 (http://www.easycomputing.com/product.asp?ref=4088) en 1 van de Canon EOS400D. Misschien dat er ook wel een van de D80 bestaat (of gemaakt zal worden in de toekomst). Ik heb er even snel door gebladerd en op 't eerste zicht zagen het er heel goeie boeken uit. Het is Nederlandstalig (dat leest toch altijd wat prettiger) en toont zowel de technische kanten van het specifieke toestel alsook het creatieve aspect van fotografie in het algemeen. Als je 't mij vraagt is dit boek een aanrader voor de beginner.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Antalyar Bekijk bericht
                            bdeankt voor de snelle reactie olliebollie, maar zal ik met die 50 mm dan niet teveel vastzitten voor andere zaken.. bv gwn op straat..
                            Dat vond ik zelf inderdaad een probleem toen ik de 60mm leende van mijn man toen ik moest wachten op de 18-200mm. Ik vind het heerlijk om in en uit te kunnen zoomen naar gelang de situatie. Wanneer ik moet kiezen voor maar 1 lens dan kies ik zonder twijfel voor een zoom. De 18-200mm zit tot nu toe constant op mijn camera.
                            Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                            Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Misschien is dit boek iets?
                              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Working...
                              X