Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 versus D70s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D80 versus D70s

Beste BD-ers,

ik ben een nieuwe op dit forum en had graag jullie mening gehad over de aanschaf van een nikon D80 of D70s.
    Ik heb al uren en uren zitten lezen op het forum en weet de pro's en cons perfect van buiten maar ik geraak er dus echt niet uit.

De lens die ik 2e hands heb gekocht is de 18-70 mm (kitlens van D70s), die leek me wel ok om te beginnen.

Maar welke body????

Re: Nikon D80 versus D70s

Als je de centen hebt, ga dan voor de D80. Het is toch een grote stap vooruit op de D70s: zoeker, sensor, display, bediening...

Body's evolueren zo snel, dat je beter de laatste versie kan kopen. Zo zal hij toch enkele jaren kunnen meegaan zonder dat je het gevoel hebt een oud model te bezitten.

Suc6 met de keuze!

Gr's, Wim
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Je was misschien beter af geweest om van de eerste keer een D70s kit te kopen, dan was je €830 kwijt. Daar zit diezelfde lens ook bij.

Ikzelf heb die D70s kit dus gekocht vorige week en weet nu al dat er meer dan genoeg inzit aan functies om er een hele tijd verder mee te kunnen. Ik denk nu echter al om nog een extra lichtsterke lens bij te kopen, wat ik gelukkig nog kan doen aangezien ik geld heb uitgespaard door niet de D80 te nemen. Er zit toch zeker €350 verschil tussen de 2 bodies.

Natuurlijk als je een groter LCD en viewfinder vereist en meer megapixels dan is de D80 de way to go. Zorg gewoon dat je niet onmiddellijk je hele budget spendeert aan je eerste lens + body om dan bv een jaar te moeten wachten voordat je kan uitbreiden.
      http://kasper.photography & Flickr

Comment

Beter D70s met een NIkon kitlens en een Nikon 80-200 2.8
        dan een D80 met een Tamron 28-300...

wat ik wil zeggen, de D80 staat toch een klasse hoger qua body,
        maar de D70(s) met lichtsterke lenzen zal beter presteren dan de
        D80 met minder goede lenzen...

investeer eerst in glaswerk, later evt in een beter body
        Nikon

Comment

Ben nu naar 2 winkels geweest voor raad ivm mijn beslissing. De ene zegt dat ik zeker toekom met de D70s. De andere verkoper zegt mij dan dat ik, indien ik met het toestel lang wil blijven verder doen, ik toch moet gaan voor de D80.
          Het is ook wel de bedoeling dat ik investeer in een body die ik niet na 3 jaar moet wegdoen omdat ik meer snufjes of meer megapixels wens. Lenzen kan ik inderdaad nog bijkopen. Heb momenteel ook al een nikkor 80-200 mm 3.5 - 5.6 en een 35-80 mm 3.3 - 4.5 van mijn analoge camera.
          De nikon D80 blijft natuurlijk wel een meerprijs tov de D70s. Je krijgt er ook meer voor natuurlijk ...
          zucht, en zo blijft ik bezig met tobben

Comment

Met de D80 ga je 'langer' op je gemak zijn naar de toekomst toe...
            6MP is genoeg, maar niet zo heel ruim; met 10MP zit je echt wel ruim 'safe'.
            Nikon

Comment

ik heb een D70, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat kleine LCD toch niet altijd voldoende vind, en als ik af en toe al eens een manual focus lens opschroef (omdat die tweedehands erg goedkoop zijn) is die kleine zoeker ook echt wel een belemmering.
              Ik zou zeggen: als je voor een D70(s) wil gaan, koop er dan één in occasie (dat scheelt je nog eens enkele honderden euri); als je een nieuw toestel koopt, ga dan voor de D80.
              Ikzelf ga mijn D70 nog zeker niet direct wegdoen omdat ik nog veel moet leren en omdat ik weet dat ik met die D80 geen betere foto's ga nemen, maar als die D70 het begeeft ga ik resoluut voor "een trapje hoger".

Comment

het meervoud van euro is niet euri
                Nikon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Olliebollie Bekijk bericht
                  Gaan we nu struikelen over elke schrijffout die op dit forum verschijnt?

Gr's, Wim
                  Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                  Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Olliebollie Bekijk bericht
                    GVD.... gij kunt een pak zagen!
                    Misschien wil vanslycken enkel helpen en geen dicteeles van jou

Comment

Doe eens lief.....

Ik zou nu nooit een verouderde D70(s) kopen als je nu nieuw aanschaft. Zeker als je nu al aangeeft dat je niet over 3 jaar wil vernieuwen.
                      Als je met een DSLR aan de gang gat, ben je zo snel verslaafd, dat je de de nieuwste eigenlijk wel wil hebben.

Ik denk dat de camera's in het financieel bereik van de semi prof het komende jaar naar de 12mp gaan.
                      Wil je dan zelf meekomen met een 10mp toesel of met een 6mp toestel.

Ik denk dat de investering van een nieuwere camera nu, goedkoper is dan er toch over 2 jaar achter komen dat je toch die nieuwere had gewild en dan je achterhaalde 6mp toestel gaan verkopen.

Greetzz
                      Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoy Bekijk bericht
                        Doe eens lief.....

Ik zou nu nooit een verouderde D70(s) kopen als je nu nieuw aanschaft. Zeker als je nu al aangeeft dat je niet over 3 jaar wil vernieuwen.
                        Als je met een DSLR aan de gang gat, ben je zo snel verslaafd, dat je de de nieuwste eigenlijk wel wil hebben.

Ik denk dat de camera's in het financieel bereik van de semi prof het komende jaar naar de 12mp gaan.
                        Wil je dan zelf meekomen met een 10mp toesel of met een 6mp toestel.

Ik denk dat de investering van een nieuwere camera nu, goedkoper is dan er toch over 2 jaar achter komen dat je toch die nieuwere had gewild en dan je achterhaalde 6mp toestel gaan verkopen.

Greetzz
                        Je hebt wel een punt, meer is beter, maar niet altijd noodzakelijk. Met 6MP ga je mooie A4tjes kunnen printen en zelfs ook A3tjes. Vraag is of je nog groter moet kunnen dan dat. Ooit zal die Megapixel-race moeten stoppen want de doorsnee amateurfotograaf gaat zelden reclamepanelen van 3x5meter moeten printen denk ik zo.

Je kunt het een beetje vergelijken met monitorgrootte. Een paar jaar geleden was 15" de norm, 17" kwam daar kort na, tegenwoordig is 19" al erg populair en betaalbaar. Zelf zit ik op een 22" wat erg makkelijk werkt, maar ik heb ergens stage gedaan waar de baas op een breedbeeld 32" scherm zat ofzo. Dat is dan gewoon pure overkill, nergens voor nodig. Je krijgt er enkel pijn in je nek van door heel de tijd in het rond te moeten kijken en te zoeken naar je muispointer.

Je kunt natuurlijk meer geld uitgeven zodat je het nieuwste in huis hebt, maar dat zal onvermijdelijk toch ook ooit verouderd zijn. Het is niet omdat ik onlangs een D70s gekocht heb dat ik binnen een jaar alweer een D80 ga kopen. Ik heb misschien een 'verouderd' toestel gekocht, maar ik ga geld uitgespaard hebben waar ik betere lenzen mee kan open. En zoals alle cliché's het zeggen, je body is het minst belangrijke van heel je setup. Het is niet omdat je schermpje 2.5" is tov 2" dat je betere foto's gaat trekken.

Mijn ouders kochten een jaar of 2-3 terug een point-and-shoot van Sony. Kostte toen €500, terwijl je dezelfde kwaliteit nu kunt kopen voor de helft van de prijs. Je vraagt je dan af waarom je er ooit zoveel geld aan gehangen hebt.

Zeker als je begint is het volgens mij niet slim om er een fortuin aan te besteden. Als je er niet goed bij voelt dat je misschien een te duur toestel koopt, doe het dan niet. Als je het geld er wel voor kunt uitgeven, zoveel te beter.
                        Last edited by Rasper; 3 december 2006, 16:09.
                        http://kasper.photography & Flickr

Comment

Ga voor de D70s en koop met het prijsverschil dat je op zak steekt een lichtsterk objectief.

Als je niet van plan bent om afdrukken te maken die groter zijn dan A3 heb je aan die 6mp meer dan voldoende.

Wat betreft de groote van je LCD, dat van de D70s is voldoende groot (je kan er ook op inzoomen). voor een snelle controle. Foto's bekijken doe je per slot van rekening op de monitor van je pc en niet op de achterzijde van je camera.

Veel succes met je keuze.

Comment

Als je veeleisend bent en op een prachtige locatie bent neem je foto's en controleer je die wel op je schermpje naar scherpte etc etc... kan je nog evt spelen met enkele parameters... Dit was één van de nadelen van de D70: je had net een pc nodig om te weten of je foto eigenlijk mooi scherp was of niet, en als dat niet zo was, kon je vanop je pc thuis niet eens de shoot herhalen van op locatie...
                            Nikon

Comment

Zou je op een display van de D80 wel kunnen zien dat je foto scherp is ?
                              Op de D70 zeker niet , dat heb ik vandaag nog ondervonden bij het maken van de foto's op de sleddogsrace in Helchteren . Je kunt ze op scherpte alleen beoordelen als je ze thuis op monitor kunt zien .

Comment

Working...
                              X