Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax k100d vs. konika minolta 5d (of toch k10d?)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• pentax k100d vs. konika minolta 5d (of toch k10d?)

Hey,

Ik ben reeds een heel tijdje op zoek naar een degelijke instap dSLR. Uiteindelijk leek mijn keuze neer te komen op de Pentax k100d, omwille van de SR, het weinige ruis en goede beeldkwaliteit. Echter er zijn ook wel een aantal minpunten aan verbonden, lijkt me.

Maar nu zag ik dat op het internet een occasie Minolta D5 staan voor 465€. Ook deze heeft een image stabilisation in zijn body en voor de rest lijken beiden me aan elkaar gewaagd. Daarenboven krijgt de 5d ook veelal zeer goede reviews....

Maar waar liggen nu de echte verschilpunten (vermits ik een beginner ben heb ik daar niet echt een goed oog op)? Met andere woorden, hoe vergelijken beide camera's zich met elkaar?

Dan ook nog: Dankzij een kleine financiele meevaller (ik heb nog een goede studentenjob gevonden ) kan ik mij de Pentax k10d met kitlens veroorloven (budget iets meer dan 1000€). Ik hoor hier zéér positieve zaken over.

Ik kan mij de k10d dus veroorloven, maar zou dit niet een beetje 'overkill' zijn voor een beginneling als ik (ik heb gehoord dat er geen automatische standen bij de k10d zijn?), of is hij echt de moeite waard en ook goed hanteerbaar voor een nieuweling?

Alvast bedankt!

Re: pentax k100d vs. konika minolta 5d (of toch k10d?)

Ook de K10D heeft een volledige auto modus. Deze laatste is ook wel een heel stuk recenter dan de Minolta. Ik zou eerder voor deze opteren.

Om wat geld uit te sparen heb je inderdaad de K100D. Maar de ene geeft wat hier en de andere wat daar. Er is geen beste keuze, je zal een beetje je hart moeten laten spreken.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Mijn gedacht: koop die 5D, dan heb je tenminste nog wat over om er een goeie lens bij te kopen. Technisch is de 5D trouwens absoluut niet oud. Vorig jaar op de markt gebracht, en 6mp voldoet ruimschoots op prachtige foto's te maken. Vraag maar aan AlainD hier op het forum wat hij van zijn 5D vindt.

(De evolutie van modellen kan je trouwens toch nooit blijven bijhouden, tenzij je er echt veel geld voor over hebt. Binnen één jaar zal de K10D even oud zijn als de Minolta 5D vandaag... Koop je dan elk jaar een nieuwe camera ??? Het is veel belangrijker goede lenzen te hebben. Zolang de camera foto's maakt, is alles prima, of het er nu een is van vandaag, of van één, twee of meer generaties geleden. Zie bv. naar de Nikon D70: er zijn er nog veel van in gebruik en kan jij het verschil zien tussen een foto van een D70, D70s, D80 of D200 ???)
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Bedankt voor de reacties.

Ik vrees enkel een beetje dat, door de overname door Sony, de service naar de Minolta gebruikers toe een beetje op de achtergrond zal komen. Of zie ik dit verkeerd?

En hoe zit het met de voorradige lenzen? Zijn alle Sony lenzen compatibel en zal dit ook zo blijven in de toekomst? En de Sigma lenzen met Sony vatting zijn dus ook compatibel met Minolta, neem ik aan?

Ik zoek de Sigma 17-70mm lens te kopen, zou dit een goede combinatie zijn met de D5? (Je ziet, ik tast nog veel in het duister)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
          Mijn gedacht: koop die 5D, dan heb je tenminste nog wat over om er een goeie lens bij te kopen. Technisch is de 5D trouwens absoluut niet oud. Vorig jaar op de markt gebracht, en 6mp voldoet ruimschoots op prachtige foto's te maken. Vraag maar aan AlainD hier op het forum wat hij van zijn 5D vindt.
          Inderdaad zeer tevreden van de KM 5D. Ik heb wel geen idee van tweedehands prijzen.

Oorspronkelijk geplaatst door valdrgalga Bekijk bericht
          Bedankt voor de reacties.

Ik vrees enkel een beetje dat, door de overname door Sony, de service naar de Minolta gebruikers toe een beetje op de achtergrond zal komen. Of zie ik dit verkeerd?

En hoe zit het met de voorradige lenzen? Zijn alle Sony lenzen compatibel en zal dit ook zo blijven in de toekomst? En de Sigma lenzen met Sony vatting zijn dus ook compatibel met Minolta, neem ik aan?

Ik zoek de Sigma 17-70mm lens te kopen, zou dit een goede combinatie zijn met de D5? (Je ziet, ik tast nog veel in het duister)
          Ik heb van nog geen enkele lens gehoord dat ze wel werkt op de KM 5D en niet op de Sony A100 of omgekeerd. De 5D en A100 verschillen trouwens quasi niet van uiterlijk en gebruikersinterface. Ik ben er dan ook van overtuigd dat alles wat op de 5D werkt zeker een aantal jaren op de Sony's zal werken. Een body zal trouwens veel sneller verouderen dan een goede lens.

Welke lenzen je kiest hangt af van wat je hoofdzakelijk zal fotograferen. Ik heb nauwelijks nood aan 17-28 en daar gebruik ik de kitlens dan voor. Voor 28-75 heb ik de Tamron 28-75/2.8 omdat die volledig 2.8 is, de sigma 17-70 is dat maar voor een klein stukje breedhoek en geen full frame.

Voor veel info over lenzen en km materiaal in het algemeen (met een goed engelstalig KM forum) :
          dyxum lenzen

Alain

Comment

Denk wel dat Sony op deze markt wel degelijk een rol zal gaan spelen hun naam is daarvoor te groot , dus dat zit wel snor.
            Een occasie camera kopen blijft een gok, ook voor lenzen kan je een miskoop doen.
            Heb dit zelf eens ondervonden toen ik een occ.lens kocht, ik had regelmatig slechte foto's ofwel over of onderbelicht, wat bleek, de lamellen (diafragma) in de lens bleven soms hangen met alle gevolgen, de reparatie koste meer dan een nieuwe lens.
            Tussen een 6 of 10Mp camera is er wel degelijk een groot verschil, niet als je enkel op het scherm of op A4 formaat je foto's hanteert maar wel als je foto’s op posterformaat wilt.
            Het is als een stereo installatie je kan de beste hifi versterker kopen en daar dan boxen van de Aldi op hangen je zal nooit het beste uit die versterker halen, andersom is het net hetzelfde.
            Je zal dus ofwel wat lager moeten sparen of een keuze moeten maken , ik zou voor de beste camera (A100,K10D,D80) gaan die nu en later het beste bij U past en later enkele goede lenzen kopen.
            Je zal in het begin meer plezier hebben aan goed belichte foto’s dan aan scherpere, en met een zoom kitlens ga je ook naarmate je langer fotografeert een betere keuze kunnen maken van welke lenzen je gaat gebruiken, zo bespaar je dan ook weer door geen lenzen te kopen die je maar één keer op een jaar gebruikt.
            Last edited by Achterna; 2 december 2006, 22:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
              Welke lenzen je kiest hangt af van wat je hoofdzakelijk zal fotograferen. Ik heb nauwelijks nood aan 17-28 en daar gebruik ik de kitlens dan voor. Voor 28-75 heb ik de Tamron 28-75/2.8 omdat die volledig 2.8 is, de sigma 17-70 is dat maar voor een klein stukje breedhoek en geen full frame.

Voor veel info over lenzen en km materiaal in het algemeen (met een goed engelstalig KM forum) :
              dyxum lenzen

Alain
              Bedankt voor de handige link!

Welke lens zou u me aanraden voor de d5? Ik zoek vnl. landschapsfotografie (en mogelijk ook macro) te doen en m'n budget voor de lens ligt rond de 300€.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Achterna Bekijk bericht
                Denk wel dat Sony op deze markt wel degelijk een rol zal gaan spelen hun naam is daarvoor te groot , dus dat zit wel snor.
                Een occasie camera kopen blijft een gok, ook voor lenzen kan je een miskoop doen.
                Heb dit zelf eens ondervonden toen ik een occ.lens kocht, ik had regelmatig slechte foto's ofwel over of onderbelicht, wat bleek, de lamellen (diafragma) in de lens bleven soms hangen met alle gevolgen, de reparatie koste meer dan een nieuwe lens.
                Tussen een 6 of 10Mp camera is er wel degelijk een groot verschil, niet als je enkel op het scherm of op A4 formaat je foto's hanteert maar wel als je foto’s op posterformaat wilt.
                Het is als een stereo installatie je kan de beste hifi versterker kopen en daar dan boxen van de Aldi op hangen je zal nooit het beste uit die versterker halen, andersom is het net hetzelfde.
                Je zal dus ofwel wat lager moeten sparen of een keuze moeten maken , ik zou voor de beste camera (A100,K10D,D80) gaan die nu en later het beste bij U past en later enkele goede lenzen kopen.
                Je zal in het begin meer plezier hebben aan goed belichte foto’s dan aan scherpere, en met een zoom kitlens ga je ook naarmate je langer fotografeert een betere keuze kunnen maken van welke lenzen je gaat gebruiken, zo bespaar je dan ook weer door geen lenzen te kopen die je maar één keer op een jaar gebruikt.
                Dat is ook weer een manier om het te stellen. De twijfel groeit.... Enerzijds hoor ik mensen die beweren dat ik best niet teveel investeer in de body, maar eerder in de lens. Anderzijds zijn er weer mensen die zeggen dat ik best in de 'toekomst' van m'n body investeer en nu iets recent koop, zodat ik langer met de body doorkan.

Probleem ook met de 5d is dat ik hem niet kan testen, omdat ik 'm enkel online als occasie te koop heb zien staan....

Comment

Dat is ook weer een manier om het te stellen. De twijfel groeit.... Enerzijds hoor ik mensen die beweren dat ik best niet teveel investeer in de body, maar eerder in de lens. Anderzijds zijn er weer mensen die zeggen dat ik best in de 'toekomst' van m'n body investeer en nu iets recent koop, zodat ik langer met de body doorkan.

Probleem ook met de 5d is dat ik hem niet kan testen, omdat ik 'm enkel online als occasie te koop heb zien staan....

Comment

Comment

waarom als je geen lenzen arsenaal hebt bijna 500 euro uitgeven voor een 2de hands camera (trouwens een goede camera) als je de mogelijkheid hebt voor een paar honderd euro meer (als je wat uitkijkt) de niewere versie namelijk de sony alpha te kopen.
                      verder kan ik je de raad geven om je niet te binden aan een bepaald merk door te zwaar te investeren in lenzen. alles verandert nog te vlug en er is nog veel te verbeteren aan digicams. Een merk dat gisteren de voorloper was kan vandaag moeite hebben om al dat technologisch geweld nog te volgen.

Comment

Als het bij de 5d okkasie enkel om de body gaat vind ik de prijs toch overdreven aangezien je een nieuwe k100d body al kan kopen vanaf 555€. Maar dit is natuurlijk iets dat ieder voor zich uitmaakt.
                        Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Working...
                        X