Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptedieptecontrole bij Pentax istDL

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherptedieptecontrole bij Pentax istDL

Wat moet ik me juist voorstellen bij de scherptedieptecontrole? Als ik uitvoer zoals in de handleiding voorgeschreven zie ik niets in de zoeker. Wat zou er dan exact moeten gezien worden of moet ik op iets anders letten?
    Moet bij het hanteren van de knop voor deze controle ook nog eens de ontspanner half ingedrukt gehouden worden of is dit niet nodig?
    Groeten
    Dirk

Re: Scherptedieptecontrole bij Pentax istDL

Even ervan uitgaande dat de istDL hetzelfde reageert als de istDs. Als ik de ronde knop rond de ontspanknop naar rechts beweeg werkt de scherptedieptecontrole altijd. ALs ik op de AE-L knop druk functioneert dat alleen in de M-stand.

Comment

Wat valt er dan exact te zien in de zoeker, of moet ik het elders verwachten??
      Groeten
      Dirk

Comment

De scherptediepte werkt in alle standen en wordt bedient door simpelweg het knopje rond de ontspanner naar rechts te draaien (je hoort dan een kort schuivend geluidje, dit is het diafragma dat gesloten wordt).
        nu, als je op je kleinste diaphragma werkt zal je weinig tot geen verschil gaan zien, deze functie is gemaakt om te laten zien hoe je foto er uiteindelijk uit zal zien (voor je de foto daadwerkelijk genomen hebt), er zal pas verschil merkbaar zijn wanneer je een diaphragma van 9 of hoger zal gebruiken. Je zal merken dat het beeld wat donkerder wordt (naarmate de diaphragma-openingen kleiner) en je scherptediepte dus groter.
        Moest je het niet merken of moest je het niet volledig begrijpen kan je me altijd pm'en ;-)

hopelijk heb je er wat aan ;-)

groetjes

Comment

Thx Joris

Heb het nu opgemerkt, ik dacht dat er ergens in de zoeker een vermelding moest komen van de afstand van de scherptediepte vb. 6 - 12 m zoals we vroeger konden zien via een schaal op de oude lenzen.
          Ik kan dus besluiten bij de controle tijdens het fotograferen, hoe donkerder, hoe beter.
          Groeten
          Dirk

Comment

Ik kan dus besluiten bij de controle tijdens het fotograferen, hoe donkerder, hoe beter.

Dat hangt er natuurlijk vanaf, als je bv. een landschap gaat fotograferen, iets waar je veel scherptediepte zal wensen is hoe donkerder hoe beter, maar als je bv. een portret zal maken en daarbij de achtergrond wazig wilt (kleine scherptediepte) kan je hem best zo licht mogelijk houden.

Groetjes

Comment

Working...
            X