Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D icm speedlite 580EX, belichtingsprobleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 400D icm speedlite 580EX, belichtingsprobleem

Onverwacht kreeg ik een opdracht in een kartcentrum een reportage te maken.
    Ik gebruikte de Canon 400D icm de speedlite 580 EX.

Echter ik merk dat de belichting lang niet altijd goed is.
    Ik heb tijdens het fotograferen van alles geprobeerd, met wisselende resultaten.

Wat ik gedaan heb:
    Bij alle foto's recht vooruit geflitst (bouncen gaat niet in een hoge hal..) en daarbij geen omnibounce gebruikt.
    Flitser in de fabrieksinstellingen laten staan.

Ik heb gefotografeerd in de Tv stand en M stand.
    In beide standen heb ik een sluitersnelheid gebruikt van 1/125 sec.
    In de M stand heb ik gefotografeerd met een F/2.8 en F/5.6
    Als lichtmeetmethode heb ik meervlakslichtmeting (de standaard instelling) gebruikt

Over het algemeen zie ik dat de foto's in de Tv stand beter zijn geworden dan de M stand. Dit vind ik vreemd , omdat de Tv stand een invulflits is. In de M stand is de kart wel goed belicht, maar de achtergrond behoorlijk donker. In de Tv stand is de achtergrond beter belicht. Dit zou toch theoretisch andersom moeten zijn.

Ook heb ik in een klein halletje mensen gefotografeerd.
    De meeste zijn te donker, maar wel allemaal even donker.

Foto's die goed belicht zijn , zijn er bijna niet.....

Ook stond er naast de hal een Corvette, deze is ook duidelijk onderbelicht, zelfs op ISO 1600. Dan moet er toch voldoende flitskracht over zijn?
    Ook bij die foto's is de achtergrond bijn zwart.

Over het algemeen heb ik fotografie goed onder de knie, ben ook bekend met de therorie. Maar flits fotografie in de praktijk... pfff.. wie kan mij hierbij helpen met tips.???

Peter
    Last edited by scannie; 30 november 2006, 13:01.
    www.dpix.nl event photography

Re: Canon 400D icm speedlite 580EX, belichtingsprobleem

omdat in tv de achtergrond goed belicht is, is normaal... want in de tv stand, gaat de camera het diafragma berekenen.... etc...

Spelen met flitscompensatie etc... doet wonderen....

en neem de canon flitsbijbel er eens bij.... Link weet ik ni direct meer...

Lesley.
    -=- Light is the key...

Comment

De Tv stand is toch een invulflits.
      Deze gebruik je dan toch voor een b.v. een oderwerp tegen een lichte achtergrond of in tegelicht situatie's.
      Maar hier is de achtergrond niet verlicht. De enige verlichting is vanuit het plafond..

Of begrijp ik iets niet goed...?
      Wil er graag meer van weten....

Peter.

Comment

In de M stand moet je soms de flitsbelichtingscompensatie wat opvoeren (bij invulflits moet je de compensatie soms ook wel wat aanpassen). Dat gaat heel gemakkelijk bij de 580EX, druk op de knop in het midden van het wieltje, draai dat wieltje dan naar + 1/3 of +2/3, druk dan weer op de knop in het midden, en je kan testen of de belichting beter is dan zonder die compensatie.

Vooral als er glanzende of reflecterende voorwerpen mee in beeld komen gaat de camera proberen om toch zeker geen uitgebrande vlekjes in de foto te krijgen, maar dan is al de rest natuurlijk onderbelicht.

Bij invulflits, wanneer je werkt op AV of TV dus, zal de belichting berekend worden op het reeds aanwezige licht, en zal de flitser enkel als invulflits werken. De belichting zou dan juist moeten zijn (zelfs al zou je de flitser uitschakelen), alleen de (te) donkere delen van het onderwerp (bijvoorbeeld in tegenlicht) zullen dan beter belicht zijn. Hier moet je soms ook de flitsbelichtingscompensatie wat aanpassen om de foto juist belicht te krijgen.
        Last edited by Black B@ndit; 30 november 2006, 16:39.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Op welke manier gebruiken 'jullie' de flitser?

Tv, Av of M stand?

En met welke instellingen?
          Zelf gebruikte ik de M stand voor binnenfotografie, meestal 1/125 sec en
          F/5.6.

Aangezien dit niet tot echt goed belichte foto's geeft, ben ik dus benieuwd hoe anderen het doen. Tips dus meer dan welkom.

Peter.

Comment

Working...
          X