Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van analoog SLR naar bridge of DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van analoog SLR naar bridge of DSLR

    Heb de site al doorgelezen maar vind geen antwoord op mijn vraag.

    Ik trek mijn foto's nu met een Nikon analoge SLR maar op auto. Ik ken er absoluut niets van.

    Uit de discussies op het forum duidelijk blijkt dat de kwaliteit van DSRL hoger is (minder ruis, hogere iso, geen shutter-lag,...)
    Maar is de kwaliteit ook hoger als ik er niet goed mee kan werken en zeker voorlopig enkel op auto trek? Is een bridge/prosumer dan geen betere keuze?

    Ik heb wel vrij specifieke eisen:

    Onderwerpen:
    Ik trek voornamelijk gebouwen (architectuur) en interieurs en bouwmaterialen (close ups) af en toe ook een portretje. Mijn onderwerpen staan dus meestal stil. met een shutter-lag kan ik dus wel leven.

    Belichting daarentegen is wel vaak een probleem (door het trekken van gebouwen in belgisch weer, interieurs,...). Heb ik in die omstandigheden de hoge iso zonder ruis van een DSLR nodig om goede resultaten te bekomen?

    Ik kan vaak ook niet voldoende afstand nemen van een gebouw dat ik toch in zijn geheel moet fotograferen. De lens zal dit dus moeten compenseren. Kan dat met een bridge?

    Ten slotte moet ik op 300dpi op formaat A4 kunnen afdrukken. Kan een bridge dit aan?

    Moest een bridge toch aan mijn eisen kunnen voldoen, welke kan ik dan best kiezen?

    Budget: -1000€

  • #2
    Re: Van analoog SLR naar bridge of DSLR

    Oorspronkelijk geplaatst door Ara Bekijk bericht
    Ten slotte moet ik op 300dpi op formaat A4 kunnen afdrukken. Kan een bridge dit aan?
    Daar nog gelaten of je dat écht nodig hebt (ik betwijfel dat, een moderne inkjet print fantastische A4's op minder dan 150 dpi) maar je kan de oefening zelf maken : een A4 op 300 dpi is 2480 x 3508 pixels ofte 8.8 MP .

    Comment


    • #3
      Re: Van analoog SLR naar bridge of DSLR

      Oorspronkelijk geplaatst door Ara Bekijk bericht
      Heb de site al doorgelezen maar vind geen antwoord op mijn vraag.

      Ik trek mijn foto's nu met een Nikon analoge SLR maar op auto. Ik ken er absoluut niets van.
      De vraag is "Wil je er iets van leren kennen ?"

      Uit de discussies op het forum duidelijk blijkt dat de kwaliteit van DSRL hoger is (minder ruis, hogere iso, geen shutter-lag,...)
      Maar is de kwaliteit ook hoger als ik er niet goed mee kan werken en zeker voorlopig enkel op auto trek? Is een bridge/prosumer dan geen betere keuze?
      Met een digital SLR zullen je fotos waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met die die je nu neemt. Je hebt inderdaad veel minder shutterlag dan met een prosumer.

      Ik heb wel vrij specifieke eisen:

      Onderwerpen:
      Ik trek voornamelijk gebouwen (architectuur) en interieurs en bouwmaterialen (close ups) af en toe ook een portretje. Mijn onderwerpen staan dus meestal stil. met een shutter-lag kan ik dus wel leven.

      Belichting daarentegen is wel vaak een probleem (door het trekken van gebouwen in belgisch weer, interieurs,...). Heb ik in die omstandigheden de hoge iso zonder ruis van een DSLR nodig om goede resultaten te bekomen?
      Niet echt, je kan ook gewoon langer belichten. Dit gaat echter enkel met stilstaande onderwerpen.

      Ik kan vaak ook niet voldoende afstand nemen van een gebouw dat ik toch in zijn geheel moet fotograferen. De lens zal dit dus moeten compenseren. Kan dat met een bridge?

      Ten slotte moet ik op 300dpi op formaat A4 kunnen afdrukken. Kan een bridge dit aan?

      Moest een bridge toch aan mijn eisen kunnen voldoen, welke kan ik dan best kiezen?

      Budget: -1000€
      Als je al goede objectieven van je analoge kamera hebt, dan kan je misschien best daar op voortbouwen. Als je enkel meer groothoek nodig hebt kan je zeker onder je vooropgestelde budget blijven.

      Mvg,
      TravelToy
      www.christian-bailleul.be | Blog

      Comment


      • #4
        Re: Van analoog SLR naar bridge of DSLR

        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Daar nog gelaten of je dat écht nodig hebt (ik betwijfel dat, een moderne inkjet print fantastische A4's op minder dan 150 dpi) maar je kan de oefening zelf maken : een A4 op 300 dpi is 2480 x 3508 pixels ofte 8.8 MP .
        De foto's zijn voor drukwerk, dus ja ik heb echt 300 dpi nodig.

        Comment


        • #5
          Re: Van analoog SLR naar bridge of DSLR

          Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
          De vraag is "Wil je er iets van leren kennen ?"



          Met een digital SLR zullen je fotos waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met die die je nu neemt. Je hebt inderdaad veel minder shutterlag dan met een prosumer.



          Niet echt, je kan ook gewoon langer belichten. Dit gaat echter enkel met stilstaande onderwerpen.



          Als je al goede objectieven van je analoge kamera hebt, dan kan je misschien best daar op voortbouwen. Als je enkel meer groothoek nodig hebt kan je zeker onder je vooropgestelde budget blijven.

          Mvg,
          TravelToy
          Ik wil er best wel iets van leren maar mijn foto's verschijnen nu al, vaak met schaamrood op mijn wangen. Ik zal dus nog een tijdje op de autofunctie moeten kunnen rekenen, voordat ik beter met mijn camera leer omgaan.

          Langer belichten is voorlopig niet echt een optie (heb geen statief en ben zelf niet zo "stabiel"), maar 't is een goede tip voor later!

          Ik heb maar een lens voor mijn analoog toestel een Nikkor 35-80mm f/4-f5.6.
          Past die op alle Nikon DSLR's?
          Welke groothoeklens kan je me voorstellen?

          Comment


          • #6
            Re: Van analoog SLR naar bridge of DSLR

            Voor die lens te kunnen houden moet ge het niet doen
            Ik heb die ook nog ergens in de kast liggen. Absoluut niet lichtsterk en het wordt op digitaal al vlug een vlotte 50-120, niet echt geschikt voor je doeleinden.
            (Als je het mij vraagt : op analoog ook niet trouwens)
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Van analoog SLR naar bridge of DSLR

              Je hebt een breedhoek nodig dus.
              Als je een bridge kiest zorg ervoor dat deze begint op 18mm.

              Een DSLR heeft doorgaans een crop factor (vb Nikon D80: 1,5, Canon 400D: 1,6). Dus daar moet je rekening mee houden als je een lens kiest. Een 18mm lens is op deze camera's dus een 27mm (of 28mm) lens.
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Van analoog SLR naar bridge of DSLR

                Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Je hebt een breedhoek nodig dus.
                Als je een bridge kiest zorg ervoor dat deze begint op 18mm.

                Een DSLR heeft doorgaans een crop factor (vb Nikon D80: 1,5, Canon 400D: 1,6). Dus daar moet je rekening mee houden als je een lens kiest. Een 18mm lens is op deze camera's dus een 27mm (of 28mm) lens.
                Dirk, ik veronderstel dat die 18 eigenlijk 28 moet zijn? Een bridge met een 18mm vindt je niet. (de cropfactor wordt direct omgezet in 35mm formaat)
                De Sony R1 heeft een 24mm en de Fuji s9500 (en zijn 'kleinere broertjes' ook, dacht ik) een 28mm. De meeste bridges beginnen aan 35mm maar zo breed is dat niet.

                Dan zoals ik het zie:
                ofwel een Nikon D50 (D40) met standaard lens 18-55 (=28-80 met de cropfactor) plus je eigen lens
                ofwel een Fuji s9500 (28-300)
                ofwel een Sony R1 (24-120)

                Met deze toestellen zal je weinig last hebben van ruis. En ze vallen (ruim) binnen het budget

                Comment


                • #9
                  Re: Van analoog SLR naar bridge of DSLR

                  er zijn meerdere DSLR in zijn budget te verkrijgen
                  oa de pentax K100 met kitlens met beeldstabilisatie te vinden voor rond de 700€
                  canond 400D met kitlens te vinden voor ook rond de 700€
                  nikon D50 met kitlens is iets goedkoper rond de 600€
                  nikon D80 met kitlens (wel een 18-135mm) is iets duurder rond de 1100€
                  olympus E500 met kitlens rond de 850€
                  wel opletten die hebben 2x brandpuntsverlenging dus een 14-45mm word kleinbeeld 28-90
                  sony alfa met kitlens rond de 1000€
                  dit zijn prijzen even snel van een internetshop geplukt ( www.topvisionshop.de )

                  Comment

                  Working...
                  X