Toen ik op dit forum het bericht las van DDENOLF over de aanschaf van zijn nieuwe Pentax IST DL en alle opmerkingen en tips over het gebruik van dit toestel en vooral het gebruiken van oudere lenzen, besliste ik om mijn ervaringen met jullie te delen. Misschien hebben jullie wel nuttige tips voor mij of weten jullie een manier om mijn probleem op te lossen.
Enige tijd geleden besloot ik een Pentax IST DS aan te schaffen. Ik kocht alleen de body, omdat ik nog over heel wat oud Pentax glas beschikte. In de kast lagen namelijk nog :
- een SMC FA 1:4 28-70mm
- een SMC F 1:4-5.6 70-210mm
- een SMC M 1:1.7 50mm
- een SMC M 1:3.5 135mm
Mijn oorspronkelijke bedoeling was om hoofdzakelijk de eerste 2 lenzen te gebruiken, omdat dit autofocus- en zoom-lenzen zijn.
Maar : wat blijkt nu uit de foto's die ik neem.
- Met de 28-70 slaag ik er niet in ook maar 1 echt scherpe foto te nemen.
- De 70-210 geeft een beter resultaat, maar schitterend is het niet. De foto's zijn scherper dan met de 28-70, maar echt scherp kan je ze ook niet noemen.
- De 2 heel oude manuele lenzen (de 50mm en de 135mm) leveren, zonder meer schitterende foto's.
Weet er iemand hoe het komt dat de hele oude manuele lenzen goed presteren, maar dat mijn 2 AF zoomlenzen onscherpe foto's opleveren?
Zijn ze niet compatibel? Of doe ik iets verkeerd?
Dank voor jullie tips,
Marc
Enige tijd geleden besloot ik een Pentax IST DS aan te schaffen. Ik kocht alleen de body, omdat ik nog over heel wat oud Pentax glas beschikte. In de kast lagen namelijk nog :
- een SMC FA 1:4 28-70mm
- een SMC F 1:4-5.6 70-210mm
- een SMC M 1:1.7 50mm
- een SMC M 1:3.5 135mm
Mijn oorspronkelijke bedoeling was om hoofdzakelijk de eerste 2 lenzen te gebruiken, omdat dit autofocus- en zoom-lenzen zijn.
Maar : wat blijkt nu uit de foto's die ik neem.
- Met de 28-70 slaag ik er niet in ook maar 1 echt scherpe foto te nemen.
- De 70-210 geeft een beter resultaat, maar schitterend is het niet. De foto's zijn scherper dan met de 28-70, maar echt scherp kan je ze ook niet noemen.
- De 2 heel oude manuele lenzen (de 50mm en de 135mm) leveren, zonder meer schitterende foto's.
Weet er iemand hoe het komt dat de hele oude manuele lenzen goed presteren, maar dat mijn 2 AF zoomlenzen onscherpe foto's opleveren?
Zijn ze niet compatibel? Of doe ik iets verkeerd?
Dank voor jullie tips,
Marc
Comment