Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude lenzen op Pentax IST DS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oude lenzen op Pentax IST DS

Toen ik op dit forum het bericht las van DDENOLF over de aanschaf van zijn nieuwe Pentax IST DL en alle opmerkingen en tips over het gebruik van dit toestel en vooral het gebruiken van oudere lenzen, besliste ik om mijn ervaringen met jullie te delen. Misschien hebben jullie wel nuttige tips voor mij of weten jullie een manier om mijn probleem op te lossen.
    Enige tijd geleden besloot ik een Pentax IST DS aan te schaffen. Ik kocht alleen de body, omdat ik nog over heel wat oud Pentax glas beschikte. In de kast lagen namelijk nog :
    - een SMC FA 1:4 28-70mm
    - een SMC F 1:4-5.6 70-210mm
    - een SMC M 1:1.7 50mm
    - een SMC M 1:3.5 135mm
    Mijn oorspronkelijke bedoeling was om hoofdzakelijk de eerste 2 lenzen te gebruiken, omdat dit autofocus- en zoom-lenzen zijn.
    Maar : wat blijkt nu uit de foto's die ik neem.
    - Met de 28-70 slaag ik er niet in ook maar 1 echt scherpe foto te nemen.
    - De 70-210 geeft een beter resultaat, maar schitterend is het niet. De foto's zijn scherper dan met de 28-70, maar echt scherp kan je ze ook niet noemen.
    - De 2 heel oude manuele lenzen (de 50mm en de 135mm) leveren, zonder meer schitterende foto's.

Weet er iemand hoe het komt dat de hele oude manuele lenzen goed presteren, maar dat mijn 2 AF zoomlenzen onscherpe foto's opleveren?
    Zijn ze niet compatibel? Of doe ik iets verkeerd?

Dank voor jullie tips,
    Marc

Re: Oude lenzen op Pentax IST DS

Oorspronkelijk geplaatst door marcp Bekijk bericht
    Toen ik op dit forum het bericht las van DDENOLF over de aanschaf van zijn nieuwe Pentax IST DL en alle opmerkingen en tips over het gebruik van dit toestel en vooral het gebruiken van oudere lenzen, besliste ik om mijn ervaringen met jullie te delen. Misschien hebben jullie wel nuttige tips voor mij of weten jullie een manier om mijn probleem op te lossen.
    Enige tijd geleden besloot ik een Pentax IST DS aan te schaffen. Ik kocht alleen de body, omdat ik nog over heel wat oud Pentax glas beschikte. In de kast lagen namelijk nog :
    - een SMC FA 1:4 28-70mm
    - een SMC F 1:4-5.6 70-210mm
    - een SMC M 1:1.7 50mm
    - een SMC M 1:3.5 135mm
    Mijn oorspronkelijke bedoeling was om hoofdzakelijk de eerste 2 lenzen te gebruiken, omdat dit autofocus- en zoom-lenzen zijn.
    Maar : wat blijkt nu uit de foto's die ik neem.
    - Met de 28-70 slaag ik er niet in ook maar 1 echt scherpe foto te nemen.
    - De 70-210 geeft een beter resultaat, maar schitterend is het niet. De foto's zijn scherper dan met de 28-70, maar echt scherp kan je ze ook niet noemen.
    - De 2 heel oude manuele lenzen (de 50mm en de 135mm) leveren, zonder meer schitterende foto's.

Weet er iemand hoe het komt dat de hele oude manuele lenzen goed presteren, maar dat mijn 2 AF zoomlenzen onscherpe foto's opleveren?
    Zijn ze niet compatibel? Of doe ik iets verkeerd?

Dank voor jullie tips,
    Marc
    Hopelijk mankeert er niks aan het AF gedeelte van je camera... Vanwaar ben je ergens? Anders kan je misschien eens een AF lens van mij gebruiken, of ik jouw AF lenzen op mijn *istDS?
    Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

Comment

Vind dit ook wel vreemd. Maar ... ik heb dan ook geen oudere autofocus-lenzen. De manuele focuslenzen presteren ook hier van behoorlijk tot zeer sterk.
      Ook ik wil best wel eens een test doen met mijn toestel. Om te zien of het aan de af ligt van jouw toestel. Maar indien dit het geval zou zijn, dan zou je dit in de zoeker toch moeten zien????
      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Bedien de AF lenzen eens helemaal manueel en kijk dan of ze ook nog niet goed presteren.
        Dus ook manueel scherpstellen.
        Het is zo dat primes beter zijn dan zoom maar je zou er toch zeer goede foto's
        mee moeten kunnen maken.
        Ik stel overigens altijd manueel scherp omdat bij automatisch scherpstellen de camera toch soms net een ander punt belangrijk vindt dan ikzelf.
        Bel anders de Beukelaer eens op, wie weet hebben hun een antwoord op je vraag, ik heb gemerkt dat ze je ook telefonisch graagwillen helpen.
        succes
        Marlies
        Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door prieckaerts Bekijk bericht
          Ik stel overigens altijd manueel scherp omdat bij automatisch scherpstellen de camera toch soms net een ander punt belangrijk vindt dan ikzelf.
          Heb de 16-45 nog maar van maandag. Maar heb wel ontdekt dat je met deze de focus kan bijstellen als hij ge-autofocust is. Dit is enorm handig
          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Ik heb ook de D's en maak gebruik van moderne AF lenzen en oude A en M lenzen, absoluut geen problemen met beide systemen, wat mij wel eens parten speelt is dat ik soms vergeet de AF/MF knop terug te zetten op AF...........
            Ik betrap mij er wel op dat ik steeds meer de oude MF lenzen gebruik en alleen de 16-45 als standaardlens gebruik. De 80/320, de 18/55 en de Sigma 50/200 (alle autofocus) blijven tegenwoordig steeds vaker thuis in de kast.
            Ik gebruik dan de A 50 mm1:1.7, de A 70-210 1:4, en de M200 mm 1:4 steeds vaker.

leo
            Pentax K10D

Comment

Misschien wel een toestel of lenzen met een "front focus" probleem.
              Dat kan je zelf testen. Een link naar een, welliswaar Nikon, pagina : http://www.focustestchart.com/chart.html Je kan er een printbare testchart downloaden.

Pol.
              Pentax K100D & K20D met glasbak
              picasaweb.google.com/polvda

Comment

Controleer met je MF lenzen of de camera het juiste focuspunt hanteert. Langzaam manueel focussen met diafragma helemaal open. Als het rode puntje (focusconfirmation) oplicht op een moment dat de lens niet perfect gefocust is, dan is de AF verkeerd afgesteld. Dat kan voor zover ik ergens gelezen heb zelf opgelost worden. Bij mij staat de AF een fractie te ver afgesteld. Ik laat dat zo omdat dat bij sportfotografie met MF lenzen voor mij een voordeel oplevert.

Comment

Hartelijk dank voor jullie raadgevingen. Ik zal de testen die jullie voorstellen zeker uitvoeren. Hopelijk word ik er wat wijzer van.
                  Ik ben vandaag in Antwerpen bij Grobet geweest en hen de resultaten getoond. Zij waren niet echt verrast van mij bevindingen. Zij beweren dat niet elke oude Pentax lens goed presteert op een digitale body. Je kan het alleen maar weten door het te proberen.
                  Ik ga zeker en vast ook testen uitvoeren met nieuwe lenzen en hou jullie op de hoogte.

Stel dat ik genoodzaakt ben om een nieuwe standaard zoom te kopen, wat raden jullie mij aan?
                  - de Pentax 18-55? Is wel goedkoop, maar is ze ook echt goed?
                  - de Pentax 16-45? Produceert naar het schijnt erg scherpe foto's. Maar hoe erg is het probleem met "chromatic abberation"? Ik lees in testen dat het vrij erg is.
                  - en heeft er iemand ervaring met de Sigma 17-70 1:2.8-4.5? Ik lees er goede kritiek over.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcp Bekijk bericht
                    Hartelijk dank voor jullie raadgevingen. Ik zal de testen die jullie voorstellen zeker uitvoeren. Hopelijk word ik er wat wijzer van.
                    Ik ben vandaag in Antwerpen bij Grobet geweest en hen de resultaten getoond. Zij waren niet echt verrast van mij bevindingen. Zij beweren dat niet elke oude Pentax lens goed presteert op een digitale body. Je kan het alleen maar weten door het te proberen.
                    Ik ga zeker en vast ook testen uitvoeren met nieuwe lenzen en hou jullie op de hoogte.

Stel dat ik genoodzaakt ben om een nieuwe standaard zoom te kopen, wat raden jullie mij aan?
                    - de Pentax 18-55? Is wel goedkoop, maar is ze ook echt goed?
                    - de Pentax 16-45? Produceert naar het schijnt erg scherpe foto's. Maar hoe erg is het probleem met "chromatic abberation"? Ik lees in testen dat het vrij erg is.
                    - en heeft er iemand ervaring met de Sigma 17-70 1:2.8-4.5? Ik lees er goede kritiek over.

Ik zou zelf voor de oude trouwen 28-80 gaan. En wel de zwarte uitvoering. Kost weinig en is heel goed. De 18-55 heb ik weggedaan, ik vond de lichtkleur te koel. Een 28-80 met een 20mm prime ernaast beschouw ik als een betere optie.

Comment

Ik heb zowel de 18-55 als de 16-45, evt kan je ze eens
                      naast mekaar testen
                      (Bierbeek is niet zover van Scherpenheuvel)

Comment

Working...
                      X