Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpte Nikon D200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: scherpte Nikon D200

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    begrijp niet wat je wilt bewijzen met deze 2 beelden Pol
    Wat ik hiermee wil bewijzen is, en dit is ook hetgeen wat Dirtyharry opmerkt, dat er in de Raw converter van Nikon Capture tevens rekening wordt gehouden met instellingen die je in het menu van je camera instelt om je uiteindelijk beeld te optimaliseren en dat dit noch bij PS, noch bij C1 het geval is. Bij mij is er op de camera een verscherping van +1 toegepast, is de saturatie verhoogd en is er een tonecomp. toegepast door middel van een custom-curve. Dit is toch duidelijk te zien op de prtscr van Nikon Capture, terwijl daar niets van te merken is in de RAW converter van PS. Dat ziet toch iedereen denk ik.
    Wat een RAW-converter moet doen met het beeld dat uit de camera komt laat ik hier in het midden. Sommigen verkiezen deze van PS en C1 omdat die zogezegd van nul begint, anderen, zoals ik o.a., deze van Nikon Capture omdat ie een aantal instellingen meeneemt die ik eerder al in de camera heb aangepast naar mijn eigen smaak. Of dat dan nog pure RAW is laat ik ook in het midden.

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
      Je moet me eens uitleggen hoe jij in de doka een negatief kunt verscherpen.

Waar denk je dat die term vandaan komt? Het wordt al heel lang in de doka toegepast, langer dan in Photoshop in elk geval.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
        Wat ik hiermee wil bewijzen is, en dit is ook hetgeen wat Dirtyharry opmerkt, dat er in de Raw converter van Nikon Capture tevens rekening wordt gehouden met instellingen die je in het menu van je camera instelt om je uiteindelijk beeld te optimaliseren en dat dit noch bij PS, noch bij C1 het geval is.

Groetjes,
        Pol.
        pol thanks for de info, dat is waarschijnlijk de reden dat nikon NEF files gebruikt en canon CRW etc.., vraagje zou dit ook nog werken met DNG files, recente camera's gaan meer naar dit standard RAW formaat is dat ook voor de D80 zo?
        indien zo behandelt NC de camera instellingen van DNG en NEF verschillend?

Comment

Voor zover ik weet produceert Nikon nog geen camera's die DNG ondersteunt.
          Evenmin zal dat dus het geval zijn voor Nikon Capture.
          Merken zoals Hasselblad, Leica, Ricoh en Samsung zouden daarentegen wel al camera's produceren die Dig.Neg. ondersteunt. Software bedrijven zoals Apple, iView hebben naar het schijnt ondersteuning ontwikkeld.
          De Photoshop Camera Raw plug-in v2.3 of hoger zou nu ook RAW-files in het DNG-formaat ondersteunen in Photoshop CS2, CS, Photoshop Elements 3.0,4.0 en 5.0.

Groetjes,
          Pol.
          Last edited by enero; 30 november 2006, 07:57.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
          X