Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instelling Pentax Ist dL

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Instelling Pentax Ist dL

De kogel is door de kerk, de aankoop geschiedt, het is dan toch een Pentax ist dl geworden en wordt het nu enkel nog uitkijken naar eventueel wat bijkomend glaswerk.
    Nu mijn vragen :
    1. Zijn er gebruikers hier op het forum die reeds wat ervaring hebben met het toestel zodat er misschien al wat tips omtrent instellingen e.d. kunnen gegeven worden.
    2. Bestaat er een plugin om de PEF (RAW)files rechtstreeks in Photoshop 7 in te laden.

Groeten
    Dirk
    Groeten
    Dirk

Re: Instelling Pentax Ist dL

met de plug-in kan ik je niet helpen.

Wat je best kan doen is het volgende
    je zet je toestal op M (van manueel natuurlijk), je richt je camera op je onderwerp dat je wilt fotograferen en drukt dan op AE-L (net onder je schermpje met gegevens), je camera zal dan automatisch de instellingen kiezen die het meest geschikt zijn voor de opname. Als je dit een tijdje doet en altijd goed kijkt welke instellingen hij gebruikt voor elke opname zal je na een tijd zelf kunnen inzien welke instellingen je best gebruikt.

ofwel gewoon op S of A stand en experimenteren

Comment

uit ervaring vind ik dat beginnen in de Av stand het beste is met een autofocus en een A lens. Gewoon diafragma open draaien tot je de gewenste sluitertijd hebt, camera berekend de sluitertijd adhv je diafragma.

Verder voor M lenzen zoals joris zegt.

good luck
      Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

Comment

Proficiat met je geweldige aankoop, je zult enorm veel plezier aan dit toestel beleven.
        Tips hebben voorgaande posters al gegeven en het enige wat ik kan toevoegen is:
        Probeer het allemaal gewoon uit, neem ook de handleiding goed door en houdt die zonodig bij de hand.
        Maar het meeste leer je door gewoon te doen in allerlei standen en instellingen.
        Nu ik het toestel een beetje onder de knie heb gebruik ik bijna alleen nog "oud"glas en gebruik altijd de M-stand.
        Met sommige analoge lenzen is ook de AV stand heel goed te gebruiken maar met de oude schroefdraad lenzen werk ik het liefst met de M stand.
        Heb je nog vragen stel ze dan maar.
        Marlies
        Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

Moeten er bij gebruik van oude lenzen speciale instellingen in de menustructuur gebeuren of kan het gewoon met de gebruikelijke instelling op de M stand?

Heb reeds een (schuchtere) poging ondernomen maar zag niet direct gegevens in de zoeker.

Groeten
          Dirk
          Groeten
          Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddenolf Bekijk bericht
            Moeten er bij gebruik van oude lenzen speciale instellingen in de menustructuur gebeuren of kan het gewoon met de gebruikelijke instelling op de M stand?

Heb reeds een (schuchtere) poging ondernomen maar zag niet direct gegevens in de zoeker.
            In de zoeker zie je dan weinig gegevens.

Je moet in het menu, onder set-up het gebruik van diafragmaring mogelijk maken.
            Verder M-stand, AE-L knop gebruiken om te meten en niet vergeten de AF/MF schakelaar op MF te zetten

Ivo

Comment

Test is bij deze gebeurd en met een positief resultaat, maar dat had je waarschijnlijk wel verwacht.
              Ik denk dat ik met mijn oud materiaal en de nieuwe body wel zal kunnen uitleven.

Groeten
              Groeten
              Dirk

Comment

Veel plezier ermee.
                Marlies
                Groetjes Marlies

Comment

have fun en laat ons meegenieten van de fototjes die je maakt

groetjes

Comment

Heb deze middag van het mooie weer hier geprofiteerd en eens het oude glas uit de kast gehaald en ik sta versteld van het resultaat.
                    Dat er me nu maar niemand meer komt vertellen dat de oude pentax lenzen niet passen in de digitale fotografie.
                    Ben dus steeds maar meer ontgoocheld omtrent de info die ik kreeg van de plaatselijke winkelier die toch meestal heel hoog aangeschreven staat. Volgens hen waren de oude lenzen dus waardeloos maar dank zij BD-ers ben ik er toch niet ingetuind. Dus nogmaals dank aan alle bereidwillige raadgevers.
                    Groeten
                    Dirk

Comment

Heb deze middag van het mooie weer hier geprofiteerd en eens het oude glas uit de kast gehaald en ik sta versteld van het resultaat.
                      Dat er me nu maar niemand meer komt vertellen dat de oude pentax lenzen niet passen in de digitale fotografie.
                      Ben dus steeds maar meer ontgoocheld omtrent de info die ik kreeg van de plaatselijke winkelier die toch meestal heel hoog aangeschreven staat. Volgens hen waren de oude lenzen dus waardeloos maar dank zij BD-ers ben ik er toch niet ingetuind. Dus nogmaals dank aan alle bereidwillige raadgevers.
                      Welke knuppels hebben U dat proberen wijsmaken...

Pentax pakt er mee uit dat ze compatibiliteit garanderen.

succes
                      Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

Comment

Het is wel te begrijpen dat ze dat zeggen want dan verkopen ze meer lenzen denken ze.
                        Ik had hetzelfde met een verkoper van een bepaalde zaak, maar toen ik de week erna met de baas sprak gaf deze mij groot gelijk en hebben we een fijn gesprek gehad over wat met het oude glas allemaal wel niet mogelijk was.
                        Hij vond de foto's vaak van een betere kwaliteit als met digitale lenzen.
                        Marlies
                        Groetjes Marlies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door prieckaerts Bekijk bericht
                          Hij vond de foto's vaak van een betere kwaliteit als met digitale lenzen.
                          Daar kan ik hem alleen maar gelijk in geven. Moderne lenzen geven vaak een te clean beeld, sfeer zit veel meer in de oude lenzen. Op de testbank zijn de nieuwe lenzen vaak beter, maar wie zit er met een loupe een afdruk op 20x30 te controleren op scherpte? De sfeer van een foto is dat wat het eerst opvalt. Afgelopen weekend weer uitgebreid de Pentax M 2.8/100 laten werken, ook een lekker lensje.

Comment

We wachten hier trouwens dringend op wat testjes he

Comment

De resultaten zullen volgen, das beloofd.

Hier alvast een eerste.

Groeten

Last edited by ddenolf; 30 november 2006, 06:37.
                              Groeten
                              Dirk

Comment

Working...
                              X