Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpte Nikon D200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: scherpte Nikon D200

Even verduidelijken met een Printscreen.

Foto geopend in de RAW-converter van PS :

Dezelfde NEF-foto in Nikon Capture :

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

je moet natuurlijk zien dat je als je je foto neemt, je foto scherp is... en voldoet aan alle eisen. (belichting enz...) nadien kan je eventueel wat verscherpen en aanpassen, maar unsharpsettings NOOIT op 100% zetten!
      Je mag nooit overdrijven...

Tim
      Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
        Even verduidelijken met een Printscreen.

Foto geopend in de RAW-converter van PS :

n%20PS.jpg[/IMG]

Dezelfde NEF-foto in Nikon Capture :

Groetjes,
        Pol.
        begrijp niet wat je wilt bewijzen met deze 2 beelden Pol

Comment

De rawconverter van PS CS2 ziet er heel anders uit dan wat Pol Callens hier laat zien. Meer zoals in de 2de screenshot, maar met nog meer mogelijkheden. Je hebt bovendien de keuze om ofwel de echte raw te zien zonder aanpassingen ("automatisch" staat dan uitgevinkt bij alle mogelijke aanpassingen) ofwel de instellingen die de camera zou gemaakt hebben indien hij op jpg had gestaan.

Comment

Mendel,

Ik heb diverse foto's op 100% verscherping gezet. De kwaliteit (scherpte), althans op mijn beeldscherm, werd daardoor aanmerkelijk verbeterd.
            Echter, ik heb van die foto's geen afdrukken laten maken.
            Als ik dat zal gaan doen, zie ik dan pas wat ik het verkeerd heb gedaan ? Hebben de contouren op de foto's dan te scherpen randen ?
            AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              De rawconverter van PS CS2 ziet er heel anders uit dan wat Pol Callens hier laat zien. Meer zoals in de 2de screenshot, maar met nog meer mogelijkheden. Je hebt bovendien de keuze om ofwel de echte raw te zien zonder aanpassingen ("automatisch" staat dan uitgevinkt bij alle mogelijke aanpassingen) ofwel de instellingen die de camera zou gemaakt hebben indien hij op jpg had gestaan.
              begrijp ook niet wat je bedoelt, ik dacht dat je met alle converters kunt kiezen welke white balance je wenst te gebruiken, deze vd camera of een reeks andere
              enkel de default setting kan verschillen volgens mij, belichting/diafragma is al verwerkt in het RAW beeld, over welke camera instellingen heb je het nog ?
              het is zo dat de met de camera geleverde SW, dezelfde parameters (interne SW parameters) gebruikt (allez ik veronderstel dat toch) worden als de in camera firmware.
              de truc met raw is om de doortekenig van de wolken te behouden zoals in het eerste plaatje samen met de details in de donkere delen van water en steen welke te zien zijn in het 2de plaatje.

Comment

ben toch content van NC 4.4 zenne

als ik es een nieuwe Nikon-body zal kopen, zal ik wel op andere soft moeten overschakelen (NX bvb)
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

origineel gepost door Larah&Bo:
                  En nooit verscherpt?? Da's straf!
                  Je moet me eens uitleggen hoe jij in de doka een negatief kunt verscherpen.
                  Soften daarentegen werd in de doka wel regelmatig gedaan.

grt, Stefan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Ziezo, dezelfde foto in de RAW-converter zoals jij die dan wil zien.Identiek, niet ?

Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

En zoals ik al zei ... het gaat hier om de RAW converter van CS1. Die heeft niet de mogelijkheid "automatsch".

Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                        Je moet me eens uitleggen hoe jij in de doka een negatief kunt verscherpen.
                        Soften daarentegen werd in de doka wel regelmatig gedaan.
                        Echt niet zo moeilijk, hoor. Je maakt van je negatief een tweede negatief die iets waziger is (zoals het soften dat jij regelmatig deed). Deze twee op elkaar leggen en je foto wordt scherper.

Eigenlijk gebeurt er net hetzelfde als bij USM in PhotoShop: contrastranden worden geaccentueerd, en de foto wordt iets helderer; zo krijgen we de INDRUK dat een foto scherper is. Denk nu niet dat PhotoShop meer mogelijkheden biedt dan een analoge doka. PhotoShop is alleen sneller en plezanter.

Comment

En nu de RAW-Converter in CS2 :
                          Aut. aan :

Aut.uit :

Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Awel, dat is iets nieuw voor mij.
                            Maar of het wel degelijk werkte ? ik twijfel er toch aan, mar ik geef het toe dat ik het resultaat zoals jij het voorsteld nog nooit gezien had.
                            Vond een goede loupe veel nuttiger om goed scherp te stellen. En begrijp me niet verkeerd, ik ben de eerste om te zeggen dat de opname al goed scherp moet zijn. USM-em is maar een lapmiddel want een onscherpe opname is niet scherp te maken.

groeten,

Stefan

Comment

Echt niet zo moeilijk, hoor. Je maakt van je negatief een tweede negatief die iets waziger is (zoals het soften dat jij regelmatig deed). Deze twee op elkaar leggen en je foto wordt scherper.
                              Maar of het wel degelijk werkte ? ik twijfel er toch aan, mar ik geef het toe dat ik het resultaat zoals jij het voorsteld nog nooit gezien had.
                              Vond een goede loupe veel nuttiger om goed scherp te stellen. En begrijp me niet verkeerd, ik ben de eerste om te zeggen dat de opname al goed scherp moet zijn. USM-em is maar een lapmiddel want een onscherpe opname is niet scherp te maken.

groeten,

Stefan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                                De benaming "unsharp mask" voor digitaal verscherpen komt trouwens voort uit deze analoge techniek...

Comment

Working...
                                X