Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpte Nikon D200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• scherpte Nikon D200

Al mijn foto's die ik maak met mijn D200, ongeacht de gebruikte lens, kan ik nog een flink stuk verscherpen in Nikon Capture 4 Editor. Onder het tabblad Unsharp Mask verplaats ik de schuif van 0 naar 100% en dan is duidelijk de verscherping te zien.
    Aanvankelijk dacht ik dat dit te maken had met bewegingsonscherpte. Een aantal proefopname op statief met afstandbedieing verbeterde de foto niet en kon ik ook van 0 naar 100% scherper stellen. Het moet toch mogelijk zijn om vanaf statief foto's te maken, die geen verdere verscherping nodig hebben of vergis ik mij.
    AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

Re: scherpte Nikon D200

Je vergist je, zeker als je in RAW fotografeert. Een RAW-bestand is gelijkaardig aan een film-negatief; nooit echt scherp, steeds te weinig contrast en met veel te weinig pit. Dit heeft als voordeel dat alle informatie in de foto behouden blijft; je zit nergens op de limiet, laat staan erover. Nadeel is natuurlijk dat post-processing altijd noodzakelijk blijft.
    Wat JPEG's betreft: zoals je kan zien, ben ik Canonian (hey, no hard feelings! ), maar ik ben zeker dat voor Nikon eveneens geldt dat - ondanks dat de software in de camera reeds verscherpt - dit toch nog steeds scherper kan. Een statief gaat hier weinig tot niets aan verhelpen.

Comment

Unsharp Mask verplaats ik de schuif van 0 naar 100% en dan is duidelijk de verscherping te zien.
      Dat ga je altijd zien, ook bij een perfect scherpe opname kan je je slider op maximum zetten. Alleen heb je dan contouren tot en met. Scherpte in Nikon Capture moet je ook beoordelen op 100 %.

Een RAW-bestand is gelijkaardig aan een film-negatief; nooit echt scherp, steeds te weinig contrast en met veel te weinig pit
      Dit is niet correct. Bij de Nikon camera's kan je als je RAW fotografeert identiek dezelfde mate van verscherping, toon, kleur ect. instellen als bij JPEG.
      Met het voordeel dat je erna alles terug kan zetten naar de basis. Dus.. een raw bestand uit een D2x bv. is perfect van scherpte, kleur en toonschaal als je bij de opname ook alles correct doet. En als een film-negatief nooit echt scherp was, hoe maakte men dan vroeger scherpe afdrukken, want in de doka bestaat geen USM.

groeten,
      beeldmaker

Comment

Beeldmaker,

Inderdaad, bij foto's die maximaal scherp zijn onstaan scherpe contouren als je de schuif van 0- naar 100% verschijft. Dat was bij mij een enkele keer het geval. In de meeste gevallen kon ik naar 100% schuiven zonder dat de randen te scherp werden of het begin daarvan te zien was. Dat geheel vond ik vreemd en daarom mijn (ongeruste) vraag.
        Last edited by HdBD200; 27 november 2006, 20:37.
        AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

Comment

Scherpte in Capture moet je beoordelen op 100 % . Als je daarna je USM-tool gaat gebruiken zie je toch altijd halovorming als je het maximum aanscherpt.
          Normaal mag je nooit boven 50% gaan. Doe je dit toch dan zal je D2OO 10 megapixel bestand wel scherper tonen op je scherm als kleine afdruk, maar ook het gevoel geven dat het bijna een dubbeldruk is met enkele mm verschil.
          Let op :je denkt dat de foto scherper is maar je kan er in de praktijk niets mee doen, zeker geen afdruk. Je moet je foto beoordelen op 100 %. als ie daar goed toont is het in orde.

PS. In capture kan je je bestand ook verscherpen met dezelfde settings als in je toestel. Is dit niet voldoende? Zo niet moet je ook eens in capture kijken waar je scherpstelpunt zich bevindt.Dan zal het wel te maken hebben met bewegingsonscherpte of verkeerde scherpstelling. Een misvatting van digitaal is, en zeker hier op BD nog versterkt, dat er van een onscherpe opname een scherpe opname gemaakt kan worden. Je kan het alleen maar een beetje verdoezelen.

grt,
          stefan

Comment

Kun je mij nader aangeven wat je bedoeld met," je moet de scherpte van de foto in Capture beoordelen op 100%".

Ik kan niet tegenspreken hetgeen jij bij PS zegt. Het staat inderdaad echter wel haaks op andere berichten die ik op BD heb gelezen op verscherpen, niet zijnde verdoezelen. Ben benieuwd of hierop nog reakties komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
              Dit is niet correct. Bij de Nikon camera's kan je als je RAW fotografeert identiek dezelfde mate van verscherping, toon, kleur ect. instellen als bij JPEG.
              Sorry; zoals ik al zei, kan ik over Nikon niet meespreken. Misschien wist de TS dit ook niet.

En als een film-negatief nooit echt scherp was, hoe maakte men dan vroeger scherpe afdrukken, want in de doka bestaat geen USM.
              Jij hebt duidelijk nooit in de doka gewerkt...

Comment

Heb over deze topic ook al op ander forum wat gezegd. Mijn vroeger toestel was E10 Olympus nu een D200 met 17-55 2.8. Mijn eerste 2000 foto's vergeleek ik met de Oly en Nikon was op de monitor beduidend minder ondanks de 10 megapixel. Heb daar ondertussen mee leren leven omdat ik nu (bijna) altijd in raw werk en achteraf wat verscherping toepas. Met mijn nieuwe grafische kaart oogt alles ook scherper en de afdrukken zijn prima. Misschien is de monitor niet de juiste vergelijking maar eerder de afdrukken/vergrotingen. Ook de kleuren van de Oly zijn aangenamer en ik probeer die met postprocessing wat te beanderen. Na vele 1000-den opnames kan ik met de Nikon verder leven omdat het gebruikersgemak enorm is.
                http://www.stich.be

Comment

origineel gepost doorHdBD200: Kun je mij nader aangeven wat je bedoeld met," je moet de scherpte van de foto in Capture beoordelen op 100%".
                  Hiermee bedoel ik dat jeje foto moet beoordelen op een grootte van 100 %
                  Nikon Capture geeft je dit ook aan dmv ! bij zowel USM als bij de RAW tool om te verscherpen. Dit werkt zelfs vanaf een vergroting van +/- 60 %. Maar wil je echt jouw foto beoordelen dan is het toch vanzelfsprekend dat je dit doet op ware grootte. ( Dit alles is alleen van belang als je fatsoenlijke afdrukken van je foto's maakt, of deze projecteert met een beamer.)Het bekijken van je foto op het gemiddeld computerscherm is niet echt de referentie.

origineel gepost door Larah&Bo:
                  Jij hebt duidelijk nooit in de doka gewerkt...
                  Waarom denkt je dat... , je zou eens moeten weten.

groeten,

beeldmaker

Comment

Waarom denkt je dat... , je zou eens moeten weten.
                    En nooit verscherpt?? Da's straf!

Comment

NC gebruikt de settings die op de jpgs worden uitgevoerd
                      je kan die natuurlijk veranderen
                      maar als je de sharpening in je toestel aanpast zal NC die ook mee interpreteren op de NEF als je die bekijkt

das een van de voordelen van NC vind ik
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                        NC gebruikt de settings die op de jpgs worden uitgevoerd
                        je kan die natuurlijk veranderen
                        maar als je de sharpening in je toestel aanpast zal NC die ook mee interpreteren op de NEF als je die bekijkt

das een van de voordelen van NC vind ik
                        En dit is nu net het verschil met PS en C1 waarbij hun RAW-converter een totaal onbewerkt beeld op het scherm geeft.

Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Met het voordeel dat je erna alles terug kan zetten naar de basis.
                          Dit is evenmin correct, vergelijk maar met PS of C1, waar je echt naar de basis gaat (kan gaan). Eigenlijk jammer van Nikon dat dit niet voorzien is in NC (als optie bedoel ik, het principe zelf vind ik wél goed)
                          Last edited by mexicano; 28 november 2006, 11:13.
                          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                            En dit is nu net het verschil met PS en C1 waarbij hun RAW-converter een totaal onbewerkt beeld op het scherm geeft.

Pol.
                            hey polleke van wanneer is dat zo ??
                            als je met PS photoshop bedoelt moet ik of jij dringend upgraden want bij mij is dat niet zo
                            default settings zijn bij mij althans wb:= camera settings, belichting etc op automatic, scherpte en ruis default = 25
                            je kunt de settings wel naar naakte RAW wijzigen (beeld per beeld) maar waarom zou je dat doen?(automatische settings van PS zijn vrij nauwkeurig volgens mij)

je moet een beeldje gegenereerd met default settings CS1 is vgl met default PS dan zie je het verschil in settings

bij de camera geleverde converters hebben normaal gezien de mogelijkheid de camrea settings volledig over te nemen een pluspunt voor een camera's welke goede jpegs kunnen genereren.
                            Deze converters zijn meestal zeer omslachtig en niet gebruiksvriendelijk.

btw volgens mij bestaat er niet iets zoals een beste RAW- converter, gebruik zelf CS1, PS en de net iets betere RAWSHOOTER (rawshooter is niet meer te verkrijgen overgenomen door ADOBE en zal waarschijnlijk ingewerkt worden in volgende edities PS of lightroom).
                            Kies zelf converter afhankelijk van het beeld .(complexiteit van lichtomstandigheden)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              hey polleke van wanneer is dat zo ??
                              als je met PS photoshop bedoelt moet ik of jij dringend upgraden want bij mij is dat niet zo
                              default settings zijn bij mij althans wb:= camera settings, belichting etc op automatic, scherpte en ruis default = 25
                              je kunt de settings wel naar naakte RAW wijzigen (beeld per beeld) maar waarom zou je dat doen?(automatische settings van PS zijn vrij nauwkeurig volgens mij)

je moet een beeldje gegenereerd met default settings CS1 is vgl met default PS dan zie je het verschil in settings

bij de camera geleverde converters hebben normaal gezien de mogelijkheid de camrea settings volledig over te nemen een pluspunt voor een camera's welke goede jpegs kunnen genereren.
                              Deze converters zijn meestal zeer omslachtig en niet gebruiksvriendelijk.

btw volgens mij bestaat er niet iets zoals een beste RAW- converter, gebruik zelf CS1, PS en de net iets betere RAWSHOOTER (rawshooter is niet meer te verkrijgen overgenomen door ADOBE en zal waarschijnlijk ingewerkt worden in volgende edities PS of lightroom).
                              Kies zelf converter afhankelijk van het beeld .(complexiteit van lichtomstandigheden)

Gemakkelijkheidshalve werk ik op mijn PC nog met PS8 (ik heb nl. wat PS cursussen gevolgd en daar was de versie nog de eerste CS). Hier is het wel zo dat een beeld uit de Nikon camera(NEF) er totaal anders uitziet in Nikon Capture dan in C1 en mijn PS. In C1 en mijn PS-versie krijg ik nagenoeg hetzelfde beeld. Ik ga het vanavond eens uittesten op de CS2 versie op mijn laptop. Wellicht zit daar de mogelijkheid om je camerasetting ook identiek in PS te krijgen in de RAW converter.

Groetjes,
                              Pol.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                              X