Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Net D70s gekocht, maar ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Net D70s gekocht, maar ...

Ik heb enkele 'probleempjes'.

1. Bij mijn broer zijn D50 zat een klein plastic plaatje dat in de flitsvoet kan geschoven worden wanneer je geen extra flitser gebruikt. Dit plaatje zat niet bij mijn D70s kit, is dat normaal? Zoja, kan je zo'n plaatje makkelijk vinden/kopen? Kwestie dat die contacten onbeschadigd blijven.

2. Na nog geen 10 foto's gemaakt te hebben merkte ik al een vlek op in mijn foto's. Een klein grijs cirkeltje. Als ik een foto van de muur neem kan ik het zelfs al zien op de display. Door de zoeker zie ik het vlekje niet. Stof op de sensor neem ik aan? De camera is nieuw uit de doos, in de winkel is de lens er eens vlug opgezet om de camera te testen en weer afgenomen (heb niet getest op dat stof in de winkel, zou niet geweten hebben hoe). Thuis heb ik dan ook gewoon de lens in één rustige beweging erop gezet. En nu? Teruggaan is niet echt een optie aangezien het nogal ver is.
    http://kasper.photography & Flickr

Re: Net D70s gekocht, maar ...

Jij was toch niet net bij mij thuis ???

1. normaal
    2. niet normaal maar zoek misschien eerste even naar mogemijke verklaring

Comment

Waarom 2 niet normaal?

Als je even pech hebt, kan je bij elke keer dat je van lens wisselt er perfect stof op je sensor terechtkomen.
      PS. Ik wou dat ik het kon

Comment

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
        Last edited by luc56; 4 januari 2007, 05:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door luc56 Bekijk bericht
          Hopen dat het maar een stofje op je sensor is.Denk dat je alvast mag beginnen met dit te controleren. Prettig is wat anders natuurlijk met een nieuwe aankoop.
          Hoe kan ik dit controleren? Spiegel naar boven zetten en gewoon mijn ogen gebruiken? Of bestaan daar andere middels voor?

Comment

^^^^^^^^^^

.:::::::::::
            Last edited by luc56; 4 januari 2007, 05:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door luc56 Bekijk bericht
              Denk aan je batterij zoals ik in een pm aan je melde. Maar eens kijken met opgeklapte spiegel kan weinig kwaad denk ik en misschien zie je wel iets op je sensor liggen.
              Ik heb eens de spiegel omhooggeklapt, maar kon niet onmiddellijk onregelmatigheden zien op de sensor. Morgen bij daglicht ga ik het eens beter onderzoeken.

Comment

je zonnekap staat niet op je lens? als je dan flitst met interne flash kan dit zorgen voor een zwart/grijze rand onderaan op de foto..
                misschien is het enkel zoiets simpel
                maar indien het stof is, is dit enorm spijtig dat dit onmiddelijk op sensor zit.
                in boek ooit gelezen dat DSLR's niet altijd in stofvrije omgevingen gemaakt zijn maar dus dit ook bij de productie kan voorvallen dat er stof op sensor komt te zitten.
                Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                  Ik heb eens de spiegel omhooggeklapt, maar kon niet onmiddellijk onregelmatigheden zien op de sensor. Morgen bij daglicht ga ik het eens beter onderzoeken.
                  Begin eerst al eens een foto te maken van een bleke achtergrond op F22 ... dan merk je al redelijk goed wat stof is of niet.
                  Stof kan zo klein zijn dat je het niet opmerkt met het blote oog maar toch zichtbaar is op foto's.
                  Hoe meer je die spiegel gaat opklappen en koekeloeren, hoe meer stof er in uw toestel gaat vallen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                    Zoja, kan je zo'n plaatje makkelijk vinden/kopen? Kwestie dat die contacten onbeschadigd blijven.
                    Op dat plaatje staat een typenummer aan de onderkant, hiermee zal je het gewoon kunnen bestellen bij de fotohandel. Verder vraag ik mij af hoeje de kontankten zou kunnen beschadigen je moet echt moeite doen om erbij te komen.

Volgens mij zit het plaatje bij de D50 omdat Nikon er van uit gaat dat hierminder vaak een flitser opkomt dan op een D70.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Op dat plaatje staat een typenummer aan de onderkant, hiermee zal je het gewoon kunnen bestellen bij de fotohandel. Verder vraag ik mij af hoeje de kontankten zou kunnen beschadigen je moet echt moeite doen om erbij te komen.

Volgens mij zit het plaatje bij de D50 omdat Nikon er van uit gaat dat hierminder vaak een flitser opkomt dan op een D70.
                      Ik heb er inderdaad ook zo over nagedacht. In feit is het geen probleem, ik vroeg me gewoon af of het er normaal bij wordt geleverd of niet. Blijkt dus niet, dan is het maar zo.

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                      Begin eerst al eens een foto te maken van een bleke achtergrond op F22 ... dan merk je al redelijk goed wat stof is of niet.
                      Stof kan zo klein zijn dat je het niet opmerkt met het blote oog maar toch zichtbaar is op foto's.
                      Hoe meer je die spiegel gaat opklappen en koekeloeren, hoe meer stof er in uw toestel gaat vallen.
                      Ik heb een foto genomen van de lucht op F25. Daarbij merk ik zelfs een 5tal plekjes op, waarvan die ene links toch het meest storend is. Als het inderdaad 'gewoon stof' is, kan ik er nog wel mee leven. Ik neem aan dat dat geen fortuin kost om de sensor te laten reinigen ergens? En dat dat relatief snel gebeurd is?

Als het geen stof is, wat is het dan wel? Lijkt me niet op een dode pixel oid, toch?

(Afbeelding is enkel geresized, geen crop dus)

Comment

Dit lijkt me inderdaad stof te zijn op je sensor. Dat stof kan er inzitten van in de fabriek, maar kan er ook bij je thuis ingekomen zijn. Gewoonlijk staat de lens nog niet gemonteerd op een nieuwe camera, dus moet je dat zelf thuis (of elders) doen, en met pech heb je daar reeds stofdeeltjes op je sensor gekregen.

Comment

Hoeveel kost het doorgaans om zoiets even te laten reinigen? Of ben je dan meestal je camera enkele dagen kwijt? Lijkt mee een werkje van 5min, als het stof onmiddellijk weg geraakt natuurlijk.

Comment

Het reinigen van je sensor is idd een werkje van 5 minuten en kan je heel gemakkelijk zelf doen. Zoek maar eens hier op het forum, er zijn al tonnen berichten over verschenen.
                            Het is overigens doodnormaal dat er stofjes op je sensor komen.
                            Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

is op F29

veel kans dat je niks of weinig ziet op 2.8-4.0

maar als je veel op F8 of hoger schiet
                              best es kuisen hé

na paar pogingen, gaat da redelijk vlot

je kan da altijd oplossen met cloning of healing in photoshop (wel extra werk)
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
                              X