Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D - stof en waterbestendigheid

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 5D - stof en waterbestendigheid

Mijn vrouw en ik overwegen dit toestel aan te kopen. Maar aangezien we vaak reizen in woestijngebieden is er de vraag of dit toestel ertegen bestand is. Enerzijds zeg iemand van Canon ons dat dit toestel zeker even stevig en "dicht" is dan de huidige analoge Eos 5 die wij gebruiken.
    Anderzijds de raad, koop toch maar de 1d; deze is voor ons enerzijds zeer duur en ook te zwaar.
    Heeft iemand ervaring met deze issue
    én ten tweede: wat denken jullie van het aftapen van plaatsen waar stof zou kunnen binnendringen, welke zones zijn dat dan?
    ( Ikzelf doe dit af en toe bij het deurtje dat toegang geeft tot de tape-load bij mijn filmcamera.
    Thanks4TheHelp!
    Paul

Re: Caon 5D - stof en waterbestendigheid

Ik vermoed dat je hierover niet veel zorgen hoeft te maken.
    Ik heb dit jaar een trekking gedaan in Ladakh (Indisch Himalaya) en mijn 30D heeft hier geen enkel probleem gehad. Ladakh wordt op bepaalde plaatsen ook een
    'bergwoestijn' genoemd. Ik heb dus ook in (zééér) stoffige en zandige omgevingen getoerd, met overdag warme temperaturen, en 's nachts soms onder het vriespunt. En de 30D heeft dit met glans doorstaan, dus ik vermoed dat dit voor de 5D ook geen probleem is. Ik heb wel het grootste gedeelte rondgelopen met mijn 17-40 L. Het lijkt me belangrijk dat je lenzen selecteert die stof en
    waterresistant zijn (dus de meeste L-lenzen, let op, NIET allemaal).
    Natuurlijk is de 1D steviger afgewerkt, en weathersealed, maar inderdaad, de prijs en het gewicht is ook een stuk steviger. Nog één puntje, na het fotograferen stak ik mijn toestel altijd wel onmiddelijk terug in een heupholster, en 's nachts nam ik mijn toestel mee in mijn slaapzak.
    Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Re: Caon 5D - stof en waterbestendigheid

De Canon 5D is zoals de Canon 30D gewoon overal dicht.
      Zolang je de lens of de CF kaart of de batterij niet verwijdert.

Erg fijn stof kan eventueel langzaam binnendringen, maar zelfs water (druppels, geen liters) zal niet onmiddelijk een probleem vormen.

Ik zou in elk geval het batterijdeurtje afkleven.
      Er is een kleine opening om een adapter kabel door te voeren.

Ik vind dat ganse wheatersealed gedoe zwaar overroepen.
      Heb ooit nog regenwater (wel minder geleidend) binnen in een olympus gehad.
      Dit pas na een half uur opgemerkt, toestel laten drogen, en nooit problemen gehad.

Merk op: De 17-40L is enkel dicht met een filter vooraan.

Jan.

Comment

Working...
      X