Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

enkele vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• enkele vraagje

hoi

-Ik lees hier dat op de EOS 400D een DOF-preview knop zit.Heb ik bij deze gevonden en al gezien wat het doet.Maar hoe weet ik nu wat de goede DOF is?Ik zie het het beeld alleen maar donkerder worden naarmate ik de F waarde hoger zet.Ik ben dan ook een beginneling .

-Over de AF en MF instelling,ik ondervind dat de foto's die ik zelf focus (mf) veel scherper zijn dan de AF foto's.Wat gebruiken jullie meestal?

-En nog iets ; AF-Puntselectie , is dit nuttig als ik het midden gebruik voor bijvoorbeeld een lange gang?In combinatie dan met een lage F (3.5/5.0).

Heb nog zoveel vragen maar deze zouden echt van pas komen.
    Alvast bedankt!

Tom

Re: enkele vraagje

niemand die mij kan helpen?

Comment

Re: enkele vraagje

-Als je de DOF-preview indrukt, dan krijg je de foto te zien met de scherptediepte die ook op de afdruk komt. Als je daar niet op drukt, dan kijk je door de lens met het diafragma volledig open. Tijdens het afdrukken zal de camera het diafragma dichtzetten naargelang de gemaakte instellingen. Met die knop zie je dus wat de camera ziet tijdens het maken van de foto. Dat daarbij het beeld donkerder wordt is ook normaal, want met het diafragma verder dicht komt er minder licht binnen.

-Ik gebruik zelf bijna altijd AF, maar dan moet je wel zorgen dat je op het juiste scherpstelpunt scherpstelt, en eventueel later herkadreert met de ontspanknop half ingedrukt (dat gaat alleen in de "One-Shot AF" mode).

-Je kan beter zelf het gewenste scherpstelpunt kiezen dan dat je dat aan de camera over laat. Want anders heb je altijd de kans dat je camera een ander punt kiest dan wat jij zelf wil. Of dat scherpstelpunt in het midden ligt als je een lange gang wil fotograferen, dat hangt af van wat je wil bereiken met je foto. Als een bepaald onderwerp aan het eind van de gang scherp moet zijn, en je maakt de compositie zo dat de gang in het midden van de foto zit, dan moet je inderdaad het middenste scherpstelpunt selecteren.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Working...
      X