Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen bij extreem lage temperaturen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotograferen bij extreem lage temperaturen

Misschien een beetje rare vraag...

Binnenkort is er in Brugge weer een voorstelling van ijssculpturen. Bij de 1e voorstelling heb ik daar bijzonder mooie foto's kunnen nemen, maar m'n compactje heeft het toen wel vrij snel opgegeven omdat het er zo koud was.
    Nu zou ik bij deze voorstelling graag enkele panorama's willen nemen.
    Vandaar deze vraag. Is die koude wel allemaal zo gezond voor een SLR camera en/of raadden jullie het al dan niet af?
    En wat kan er eventueel gedaan worden om condensvorming te voorkomen ?

Bedankt voor antwoord,

Yvan.

Re: Fotograferen bij extreem lage temperaturen

Een goed jaar geleden, bij het begin van vorige winter, is hier een ganse draad volgepend over het onderwerp met inbegrip van ervaringen in barre omstandigheden. Mss vindt je deze via de zoekfunctie terug.
    Ik heb zelf al gefotografeerd bij -5° C en de body gaf geen krimp, maar mijn tele
    begon te haperen op het diafragma. Paar minuten mijn handen rond de lens lostte het probleem altijd op (dat van het diafragma, mijn handen dat was dan iets minder ).
    fotosite

Comment

Als astrofotograaf werk ik regelmatig in ijskoude omstandigheden. Tientallen belichtingen van 4 tot 10 minuten hebben dan nog nooit problemen gegeven. De batterijen hebben hier wel wat last van. Onder 0 graden Celcius lijden ze toch een significant capaciteitsverlies - tot 50% en meer - maar als je met vers opgeladen batterijen werkt en een reservesetje hebt moet je je daar niet al te veel zorgen over maken. Vaak ga ik de camera nog extra koelen om minder last van ruis te hebben en terwijl ik dan feitelijk onder de omgevingstemperatuur werk heb ik ook dan nooit veel last gehad van condens of andere problemen.

Condens treedt enkel op als de camera kouder is dan de omgeving. In een gesloten ruimte zoals bij de ijssculpturen zal uw camera nooit daaronder gaan. In de buitenlucht kan dat wel; de warmte straalt dan uit naar de ruimte (dit is ook de reden dat auto's, de grond, etc 's nachts bij helder weer kouder worden dan de lucht daarboven). Als je echt zeker wil spelen kan je de camera zo veel mogelijk onder je jas houden.

Als je terug naar een warmere ruimte gaat gaat de camera wel kouder zijn dan de omgeving en kan je dus condens krijgen. Ik stop de camera terug in zijn tas voor ik in de warmte kom en laat dan het geheel rustig op temperatuur komen.

Koen
      Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
      http://www.koenvangorp.be

Comment

Als je een nieuwe of nog goede baterij hebt zou dat geen probleem mogen zijn met een D/SLR in extreme koude. Wel opletten voor condens. Wanneer je uit de koude komt laat je toestel rustig terug op normale temperatuur komen.
        Zelf heb ik deze zomer met men 300D op de top van de Mont Blanc gestaan. Het was er -20°C mede door de wind. Geen problemen gehad. Zelf de baterij hield het lang vol.

Comment

OK, dat is een geruststelling. Bedankt voor de goede raad iedereen

Comment

Working...
          X