Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20d Raw <-> Jpeg 8mp?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 20d Raw <-> Jpeg 8mp?

Hoi,

Na een hele tijd enkel met Jpeg gespeeld te hebben ben ik nu ook wat met RAW aan het spelen.

Doe ik toch wel volgende ontdekking:
    Jpeg bestand: 3504 * 2336 pixels = 8.185.344 oftewel dus ongeveer 8MP
    AHA! Dit klopt, mijn camera is een 8MP

RAW bestand: 1761 * 1174 pixels = 2.067.414 oftewel dus ongeveer 2MP
    OHO! Wat is dit? mijn camera is een 2MP .

Mis ik hier wat of doe ik wat mis ?

Ik ben hier dus even verward waarschijnlijk.
    RAW is toch wat de sensor ziet opgeslagen in een file dus hier 2MP en de jpeg file die de camera er van maakt is dus een "bewerkte versie" (hier dus plots meer pixels).
    Foute instelling op de camera lijkt me wel niet de mogelijke uitleg.

Graag wat uitleg van iemand.
    Alvast bedankt.

Grtz,
    Wilfried
    The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

Re: 20d Raw &lt;-&gt; Jpeg 8mp?

mss de pixels van een soort jpegpreviewbestand binnen het rawbestand?
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Heeft dit niets te maken met het Bayer patroon van de sensor?

Een 8MP Bayer sensor heeft tenslotte strikt gezien eigenlijk maar 2MP aan beeldpunten (elk beeldpunt bestaat uit 1 rode, 1 blauwe en 2 groene pixels).

De camera processing of RAW convertor maakt hier terug 8MP van door interpollatie.

Maar het kan ook zijn - zoals Parakiet al zei - dat je de embedded JPG aan het bekijken bent in je RAW bestand (is een soort van preview, die steeds mee bewaard wordt).
      Last edited by GeertB; 13 november 2006, 18:52. Reden: tikfoutje
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

@parakiet en @geertB

Ik dacht al dat ik iets gemist had .

Parakiet: ik bekijk wel degelijk het RAW bestand hoor.

Dus de uitleg van geertB lijkt me wel de logische te zijn.

't Is dus maar wat je 8MP wil noemen natuurlijk .
        Ik moet dus niet bang zijn dat er iemand 6MP gestolen heeft

Bedankt en we zijn dus weer al wat slimmer.

Grtz,
        Wilfried
        The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
          Een 8MP Bayer sensor heeft tenslotte strikt gezien eigenlijk maar 2MP aan beeldpunten (elk beeldpunt bestaat uit 1 rode, 1 blauwe en 2 groene pixels).
          Een 8 MP bayer sensor heeft 2 MP rode, 2 MP blauwe en 4 MP groene pixels die elk afzonderlijk een getal van 12 bits opleveren.

Dit is dus 50% meer dan het geconverteerde resultaat waarbij elk kleur in 1 pixel (meestal) 8 bit oplevert.

Ik werk al drie jaar in raw, en er is nog nooit 6 MP verdwenen.

Jan.

Comment

Jpeg bestand: 3504 * 2336 pixels = 8.185.344 oftewel dus ongeveer 8MP
            AHA! Dit klopt, mijn camera is een 8MP

RAW bestand: 1761 * 1174 pixels = 2.067.414 oftewel dus ongeveer 2MP
            OHO! Wat is dit? mijn camera is een 2MP .
            Een RAW-bestand heeft toch altijd de maar van de sensor, dus hier 3504x2336 pixels.
            Alle pixels worden gebruikt en zitten 3504 aan de lange kant onafhankelijk van de kleur en 2336 aan de korte kant, dat geeft de 8MP. Uit deze pixels wordt de RGB info per pixel berekend.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Het antwoord is simpel: foute instelling van je RAW convertor.

Als je naar de embedded jpeg zou staan kijken dan zou het 1536x1024 moeten zijn.

Comment

Ik heb ook oa een 20d. Een RAW-bestand is bij deze camera 3522x2348
                Dus ong 8.3Mp

greets,
                Geert
                www.photopower.be

Comment

Op een 20D kan je de embedded jpeg ook gewoon afzetten, spaart plaats op de CF card
                  Op een 300D kan dat jammer genoeg niet.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                    Op een 20D kan je de embedded jpeg ook gewoon afzetten, spaart plaats op de CF card
                    Op een 300D kan dat jammer genoeg niet.
                    Sorry maar dat kan je niet. Zelfs al zet je hem enkel op RAW zit er nog steeds een jpeg in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                      Sorry maar dat kan je niet. Zelfs al zet je hem enkel op RAW zit er nog steeds een jpeg in.
                      Zeker van ? Zou kunnen dat er nog steeds een jpegske inzit, maar het scheelt dan toch al plaats op de CF,
                      vb 221 Raws tegen 205 met smal jpeg, op een 2 GB CF.
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                        Zeker van ? Zou kunnen dat er nog steeds een jpegske inzit, maar het scheelt dan toch al plaats op de CF,
                        vb 221 Raws tegen 205 met smal jpeg, op een 2 GB CF.
                        Yep het scheelt zeker plaats hoor. En juist omdat er toch al een jpeg inzit staat ie bij mij altijd op RAW zonder jpeg. Want soms is zo een jpeg wel handig en voor die gevallen is de 1536x1024 file al meer dan genoeg voor mij. Wil men beter moet men maar wachten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                          Yep het scheelt zeker plaats hoor. En juist omdat er toch al een jpeg inzit staat ie bij mij altijd op RAW zonder jpeg. Want soms is zo een jpeg wel handig en voor die gevallen is de 1536x1024 file al meer dan genoeg voor mij. Wil men beter moet men maar wachten
                          Werk op dezelfde manier met de D200 : enkel ingesteld op RAW, de embedded Jpeg is er toch sowieso. En voor als het snel moet gaan heeft onze vriend Havezet ons onlangs nog de handige Rawextractor aan de hand gedaan die deze embedded Jpeg op je PCscherm tovert zonder aan je RAWfiles te moeten raken
                          (waarvoor hier nog eens dank Hert, bijzonder handig).
                          fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                            Een 8 MP bayer sensor heeft 2 MP rode, 2 MP blauwe en 4 MP groene pixels die elk afzonderlijk een getal van 12 bits opleveren.

Dit is dus 50% meer dan het geconverteerde resultaat waarbij elk kleur in 1 pixel (meestal) 8 bit oplevert.

Ik werk al drie jaar in raw, en er is nog nooit 6 MP verdwenen.

Jan.
                            Klopt, maar na conversie naar sRGB heb je 8 MP rode, 8MP blauwe en 8 MP groene pixels.

En als ik goed kan rekenen is dit nog altijd een pak meer informatie (door interpollatie) dan de sensor opgenomen heeft.

Daarom dat je een Bayer sensor niet kan vergelijken met een Foveon sensor als het op native pixels aankomt.

Bij mij is er gelukkig ook nog nooit 6MP verdwenen
                            Last edited by GeertB; 14 november 2006, 12:21. Reden: tikfoutje
                            Greetz Geert.
                            Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                              Klopt, maar na conversie naar sRGB heb je 8 MP rode, 8MP blauwe en 8 MP groene pixels.
                              Wat denk je van 8 M(P) pixels met elk 8 bit rode, 8 bit groene en 8 bit blauwe informatie, in totaal 24 bit voor elke pixel.

Lijkt inderdaad meer informatie maar is in de praktijk minder informatie dan in de raw file.
                              De 24 bit kleurinformatie in 1 pixel is afkomstig van meer dan 1 echte 12 bit pixiels.

Jan.

Comment

Working...
                              X