Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad ivm camera-fototermen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raad ivm camera-fototermen

Hallo,

Ik heb hier al eens enkele vragen gesteld maar toch wil ik nog het één en het ander vragen.
    Omdat ik een volledig groentje ben in de fotografie, ken ik totaal géén termen en weet ik totaal niet welke camera ik moet kopen
    Wat is het verschil tussen ‘analoog’ en ‘digitaal’? Dan hoor ik van spiegelreflex??? Diafragma??? Sluitertijd????
    Kan iemand me ook raad geven in de aankoop van een toestel? Mijn budget: rond de 1000 euro. Akkoord, ik ken er totaal niets van maar ik ga oefenen en proberen, proberen tot ik mooie foto’s kan maken!!! Ik moet eerlijk toegeven als ik hier kijk (onder topic: fotodiscussie) ben ik soms zo ontroerd van sommige foto’s en ook zo’n resultaten wil ik behalen als ik foto’s neem…..
    Ik wil geen toestel kopen enkel met basisfuncties om dan bv. na 2 jaar spijt te hebben van mijn aankoop omdat ik er dan al meer van ken (hopelijk!!). Kan ik met 1000 euro al een toestel kopen met lens zodat ik na een bepaalde periode lenzen kan bijkopen?
    Ik vraag hier raad omdat ik bang ben dat ze me in de winkel gewoon ‘iets’ zullen laten kopen en niet echt op mijn wensen zullen inspelen.
    Graag dus voorbeelden van toestellen die redelijk gebruiksvriendelijk zijn, waar ik toch het één en het ander kan mee ‘proberen’, en waar ik misschien met de tijd meer geld kan instoppen wat lenzen betreft.
    Hartelijk dank!

Re: Raad ivm camera-fototermen

Voor begrippen zie http://www.fujifilm.nl/fujifilm_com/...2aaa102b96.php

Wat het toestel betreft: Nikon D50 of D40 (zie test in Chasseur d'Images) met kitlens en/of prime 50 1.8 of Canon 400D met kitlens en/of prime 50 1.8.
    "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
    Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
    Uit: Apocrief

Comment

[QUOTE=pernillejille;1180308]Hallo,

Wat is het verschil tussen ‘analoog’ en ‘digitaal’? Dan hoor ik van spiegelreflex??? Diafragma??? Sluitertijd????
      QUOTE]

Begrijp me niet verkeerd, maar jij het een cursus nodig

En dan is misschien een bridge camera meer geschikt voor jou (althans om te beginnen) dus een toestel met deftige vaste zoom en wat instelmogelijkheden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht

Wat het toestel betreft: Nikon D50 of D40 (zie test in Chasseur d'Images) met kitlens en/of prime 50 1.8 of Canon 400D met kitlens en/of prime 50 1.8.
        Denk dat dit topic dicht mag, meer of betere uitleg kan je hier volgens mij niet op geven.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

Comment

Ik denk aan: Pentax K100D, Nikon D50, Canon 400D, Sony A100. Allemaal hele goeie toestellen die voor een beginnende DSLR (digitale single lens reflex) gebruiker makkelijk gewoon te worden zijn. De Nikon D80 is een stapje hoger en de Pentax K10D nog een beetje daarboven (in termen van vereisten van de fotograaf), die 2 kan je als absolute beginner beter laten liggen ondanks 't feit dat ze mss wel binnen je budget zullen zijn.

Neem er maar een kitobjectief bij (stijl 18-55), dan kan je zelf ontdekken welke instelling van dit objectief je liefst gebruikt en deze info kan je dan helpen om een duurder en beter objectief toe te voegen dat best met je voorkeur overeenkomt.

Niet ter afschrikking, maar ter omkadering: Bereid je voor op initieel teleurstellende resultaten. Heb ik al bij iedereen die met een reflex begint gezien. Een reflex veronderstelt in meer of mindere mate dat je een minimale investering in de fotografietechniek doet. Eens de eerste drempel overschreden zal je veel betere resultaten behalen!

Veel geluk in deze boeiende wereld.

Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

‘k Heb hier zo wel vaak het gevoel dat je echte ‘kennis’ moet hebben om hier op het forum deel te nemen: kitobjectief stijl 18-55??? En nog zoveel termen waar ik de ballen van begrijp.
            Avondschool volgen of me in fotoclub inschrijven, kan om privé redenen niet, vandaar dat ik mijn kennis zelf moet gaan zoeken, en vandaar dus mijn vragen op dit forum.
            Maar ‘k geef niet op!
            Bedankt voor jullie antwoorden

Comment

Ik wist er al enkele maanden geleden ook niets van. Heb ook geen avondschool ofzo gevolgd. Maar met google kan je heel, maar dan ook heel veel leren.

Michiel
              Canon R | Leica Q
              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
              [/COLOR]

Comment

Om deel te nemen aan dit forum hoef je geen fotokennis te hebben, maar handig is het natuurlijk wel. Veel informatie is op te zoeken op internet, dus gebruik Google en ook de zoekfunctie op deze site. Dit levert een schat aan informatie op.
                Met de kennis die je nu hebt, zou ik niet zo snel aan een spiegelreflexcamera beginnen, maar een bridgecamera is dan meer geschikt. Hiermee kun je én in de automatische stand fotograferen én je kunt zelf het een en ander instellen. Dit kan ook met een instapspiegelreflex, alleen dan ben je duurder uit. Je doet zeker niet onder voor een ander als je geen spiegelreflex hebt, ook op dit forum staan regelmatig hele mooie foto's die met een digitale camera (niet spiegelreflex) zijn genomen. Het gaat namelijk nog altijd om de persoon ACHTER de camera dan de camera zelf.

Voordat je een camera gaat kopen, moet je behalve het budget ook wel weten wat je vooral gaat fotograferen. Hou je van landschappen, sportfoto's enz.? Want dit is wel belangrijk om te weten voordat je een camera gaat kopen. Dat vind ik zelf nog wel belangrijker dan je budget. Want met jouw budget kun je veel kanten op.
                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                  Ik wist er al enkele maanden geleden ook niets van. Heb ook geen avondschool ofzo gevolgd. Maar met google kan je heel, maar dan ook heel veel leren.

Michiel
                  Voor mij geld hetzelfde, tot een paar maand geleden was foto's maken voor mij enkel op iets richten en afdrukken en hopen dat de foto gelukt is. Is ze gelukt, des te beter, maar als ze mislukt was vroeg ik me af waarom dat kon gebeuren.

Ik weet nog niet alles, maar toch al veel en probeer de nodige ervaring op te doen. De beste raad dat ik kan geven is zoveel mogelijk fotograferen en en niet denken van het is digitaal, dus beter eentje meer nemen dan te weinig, zo ga je het nooit echt leren, maar dat betekend niet dat je meerdere foto's kan nemen en liefst nog uit verschillende hoeken.
                  Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                  Website : http://runaque.deviantart.com/

Comment

Lees eens even wat op de site van deze man.
                    http://www.heinpragt.com/fotografie/fotografie3.php
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht

@Ballistic: we moeten maar niet verzanden in een discussie over fototoestellen, maar de D40 zou enkel AF-S lenzen ondersteunen en dus een probleem hebben met de 50mm veronderstel ik... ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                        @Ballistic: we moeten maar niet verzanden in een discussie over fototoestellen, maar de D40 zou enkel AF-S lenzen ondersteunen en dus een probleem hebben met de 50mm veronderstel ik... ?
                        Je hebt gelijk! Was ik vergeten.

Blijf dus maar bij een bridgetoestel, pernillejille
                        "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."

Comment

Recht-voor-zijn-raap-taal op:
                          http://www.kenrockwell.com/tech/2006-camera-guide.htm

Comment

'The simple life' by Ken "please help me" Rockwell

Comment

Altijd humoristisch, soms realistisch, soms erg down-to-earth, soms volledig mis... een leuke aanvulling op alle serieuze reviews op Internet.

Comment

Working...
                              X