Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20d Raw <-> Jpeg 8mp?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 20d Raw &lt;-&gt; Jpeg 8mp?

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
    Werk op dezelfde manier met de D200 : enkel ingesteld op RAW, de embedded Jpeg is er toch sowieso. En voor als het snel moet gaan heeft onze vriend Havezet ons onlangs nog de handige Rawextractor aan de hand gedaan die deze embedded Jpeg op je PCscherm tovert zonder aan je RAWfiles te moeten raken
    (waarvoor hier nog eens dank Hert, bijzonder handig).

Ik heb een tijdje gezocht op het forum met de zoekmachine,maar vind niks over een Raw extractor/Haveze Hert ,maar het interesseert me wellaats eens een linkje a.u.b.

Walter
    D850

Comment

@Phororhacos
      fotosite

Comment

Ha!

Blijkbaar een leuke vraag geweest!
        De maningen lijken wat verdeeld.
        @sportshot: met welk programma heb je die waarden gezien?

als ik met eosviewerutility 1.2 kijk is mijn RAW file wel degelijk 3504 * 2336 pixels.
        maar als ik mijn catalog programma gebruik (ACDsee 8.0) dan is het plots maar 1761 * 1174 pixels 48 bits.

Allee, wie heeft er nu gelijk?

Grtz,
        Wilfried
        The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

Comment

@ webwil: met ACDsee versie 8

greets,
          Geert
          www.photopower.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door webwil Bekijk bericht
            Ha!

Blijkbaar een leuke vraag geweest!
            De maningen lijken wat verdeeld.
            @sportshot: met welk programma heb je die waarden gezien?

als ik met eosviewerutility 1.2 kijk is mijn RAW file wel degelijk 3504 * 2336 pixels.
            maar als ik mijn catalog programma gebruik (ACDsee 8.0) dan is het plots maar 1761 * 1174 pixels 48 bits.

Allee, wie heeft er nu gelijk?

Grtz,
            Wilfried
            Lol wat denk je nu zelf eigenlijk? Het programma van Canon zelf of ACDsee dat wel heel populair is maar dat is het dan.

Ik zie niet in waar je nu confused over zou moeten zijn. Je weet immers dat het een volledige file is want het is RAW.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
              Wat denk je van 8 M(P) pixels met elk 8 bit rode, 8 bit groene en 8 bit blauwe informatie, in totaal 24 bit voor elke pixel.

Lijkt inderdaad meer informatie maar is in de praktijk minder informatie dan in de raw file.
              De 24 bit kleurinformatie in 1 pixel is afkomstig van meer dan 1 echte 12 bit pixiels.

Jan.
              Allé, we zullen de rekensom dan maar eens maken voor een 8MP sensor:

Totaal aantal bits Bayer sensor (RAW):
              2MP (rode) * 12bits + 2MP (blauwe) * 12 bits + 4MP (groene) * 12 bits = 96Mbits = 12 MByte

Totaal aantal bits sRGB:
              8MP (rode) * 8bits + 8MP (blauwe) * 8 bits + 8MP (groene) * 8bits = 192Mbits = 24Mbyte

De sRGB conversie bevat dus schijnbaar meer beeldinformatie dan het RAW bestand, maar is slecht schijn, omdat dit bekomen is door interpollatie, dit in tegenstelling tot de Foveon sensor.

Daarom ook dat een RAW bestand relatief klein is (de helft in dit geval) in vgl. met een geconverteerd sRGB bestand zonder compressie (BMP).
              Last edited by GeertB; 16 november 2006, 18:54. Reden: tikfoutje
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

Comment

rebruik die extractor en zie eens hoe groot die jpg is.

als em dezelfde grootte heeft dan weet je het..
                foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                  Lol wat denk je nu zelf eigenlijk? Het programma van Canon zelf of ACDsee dat wel heel populair is maar dat is het dan.

Ik zie niet in waar je nu confused over zou moeten zijn. Je weet immers dat het een volledige file is want het is RAW.
                  Ik denk niet , maar weet zeker dat de foto in een RAW bestand wel degelijk 3504 * 2336 pixels is.

En ik was / ben een beetje vanwege het verschil van aantal vermelde pixels in verschillende programma's.
                  Blijkt nu dat ACDsee het blijkbaar anders berekend dan Canon en al de rest (inclusief micro... )

@allen:
                  In ieder geval bedankt voor de reakties.

Grtz,
                  Wilfried
                  The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

Comment

Working...
                  X