Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het zoveelste : aankoopadvies

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Het zoveelste : aankoopadvies

Hallo iedereen ,
    Ik zou graag jullie advies krijgen ivm met de aankoop van een dslr, want zelf kom ik er niet uit.
    Momenteel hel ik nogal naar Nikon toe, maar daar weet ik dan ook weer niet welke kiezen: een D50 of een D80. Een D50 is goedkoper dus dan blijft er een groter budget over voor lenzen, maar ik vind de D80 ook wel zeer aanlokkelijk...
    Bij Canon vind ik dan de 30D wel interessant, en ook de Sony alpha 100 lijkt me wel een degelijke cam. En dan heb je nog Pentax, Olympus...
    En dan over de lenzen (weet dat dit daar wel het forumonderdeel niet voor is, maar anders moet ik 2 topics openen ): aangezien mij momenteel Nikon (D80) het interessantst lijkt, heb ik vooral daar informatie over opgezocht en ben bij 3 verschillende mogelijkheden uitgekomen:
    - Nikon 18-70
    - Nikon 18-135
    - Tamron 17-50 f2.8
    De tamron lijkt mij dan de beste keuze aangezien hij lichtsterker is dan de overige twee. En is er eigenlijk veel kwalitatief verschil tussen de 18-70 en 18-135, die laatste heeft een groter zoombereik, maar ik heb hier al verscheidene keren gelezen dat dat nefast is voor de kwaliteit.

Alvast bedankt voor uw advies
    ||Blog||

Re: De zoveelste : aankoopadvies

Hoi,
    ben juist overgeschakelt van analoog naar digitaal, heb een a100 van sony gekocht, echt goed toestel en ... bij prijs voor een hobby

Comment

Hoi,

De D50 is een goed instap camera. OK, hij heeft minder pixels als de D80, geen DOF preview en misschien nog wel wat andere beperkingen. Doch als beginner zal je daar niet bijzonder veel last van ondervinden.

De D80 is een beter uitgerust toestel met hier en daar wat meer mogelijkheden.

Beide toestellen zijn echter hun geld waard. En met beide kan je knappe foto's maken.

Wat meer invloed heeft op je foto's en je mogelijkheden zijn de lenzen. Ik heb persoonlijk in die zin gehandeld. Eerst een D50 gekocht met kitlens. (om het toestel te leren kennen) dan wat degelijke lenzen en pas recent een steviger en meer geavanceerde body. Met andere woorden: geef wat meer uit aan je lenzen dan aan je toestel. Een lens met een maximaal diafragma van bijvoorbeeld 2,8 over het hele zoombereik zal je toelaten om ook onder minder goede omstandigheden een redelijke sluitertijd te halen zonder de iso al te hoog op te schroeven. Zeker met de komende wintermaanden kan dit al eens handig zijn, zelfs buiten.

Ik denk dat de D50 zo'n 400€ goedkoper staat dan een D80. Met die 400€ kan je al een mooie lens kopen. Of heb je wat ademruimte voor een goede externe flits. Bterouw niet al te sterk op dat ingebouwd flitsje...

Wouter.
      Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

"Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?"
        Als je nou een bij deze topic alle nadelen die mensen noemen eens goed doorleest weet je misschien welk toestel je zeker niet moet nemen in jou geval.
        Succes en veel fotografeer plezier
        Marlies
        Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door prieckaerts Bekijk bericht
          "Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?"
          Als je nou een bij deze topic alle nadelen die mensen noemen eens goed doorleest weet je misschien welk toestel je zeker niet moet nemen in jou geval.
          Succes en veel fotografeer plezier
          Marlies
          tja... das waar.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Nikon D50 + Nikon 18-135 + 50mm f1.8
            Meer heb je echt niet nodig om mooie foto's te maken.
            [Nikon D700][20mm f1.8][50mm f1.8][24-120mm vr][18-55mm][70-300mm][SB-600]

FotoBlog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eranosian Bekijk bericht
              Nikon D50 + Nikon 18-135 + 50mm f1.8
              Meer heb je echt niet nodig om mooie foto's te maken.
              Dat, of de D50 met kitlens, Tamron 28-75/2.8 en Sigma 70-300 DG Apo.
              Beide combinaties zijn niet duur en kan je heel wat mooie dingen mee doen.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

DCA, ik voel met je mee. Ook ik heb er maanden over gedaan voor ik kon beslissen. Ondanks het dagelijks doornemen van het forum op deze en gene site die ook maar iets met fotografie te maken heeft was het niet makkelijk.
                Ten lange laatste ben ik gevallen voor de Sony Alpha, en de ene duidelijke reden die ik kan opbrengen is de ingebouwde stabilisatie.Voor de rest was ik ook verliefd op de Nikon en de Canon en de Pentax..........Kies gevoelsmatig en weeg en wik niet teveel!
                succes met wat je ook mag kopen! Het is aan jou om de foto's te maken, niet het toestel!!
                Sony RX10 Mark IV
                nog een fijne dag verder!
                Guido

Comment

Na 20 jaar "stilgezeten" te hebben denk ik mijn oude hobby terug op te nemen. Kom ik natuurlijk voor de verscheurende keuze te staan ... Nikon/Canon

Na het net 3 dagen "afgelopen" te hebben kom ik ieder uur op wat anders uit.
                  Op vandaag zitten de D80 en de 400D een beetje in elkaars vaarwater te spelen dus de keuze word nog moeilijker.

Volgende configuraties heb ik voor ogen :
                  1. Nikon D80 + Nikon 18-135/3,5-5,6 AF-S G IF-ED DX Nikkor (1159 EUR)
                  2. Canon EOS-400D + Canon 18-55/3,5-5,6 EF-S DC + Canon 55-200/4,5-5,6 EF II USM + Canon BG-E3 Batterijgrip (999 EUR)

ik weet het niet meer ...
                  Zal morgen mijnen brommer eens nemen en naar DL bollen ....
                  Last edited by Zwerten; 12 november 2006, 19:19. Reden: Prijzen incl. BTW geplaatst
                  brochef_photographer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zwerten Bekijk bericht
                    Na 20 jaar "stilgezeten" te hebben denk ik mijn oude hobby terug op te nemen. Kom ik natuurlijk voor de verscheurende keuze te staan ... Nikon/Canon

Na het net 3 dagen "afgelopen" te hebben kom ik ieder uur op wat anders uit.
                    Op vandaag zitten de D80 en de 400D een beetje in elkaars vaarwater te spelen dus de keuze word nog moeilijker.

Volgende configuraties heb ik voor ogen :
                    1. Nikon D80 + Nikon 18-135/3,5-5,6 AF-S G IF-ED DX Nikkor (999 EUR)
                    2. Canon EOS-400D + Canon 18-55/3,5-5,6 EF-S DC + Canon 55-200/4,5-5,6 EF II USM + Canon BG-E3 Batterijgrip (862 EUR)

ik weet het niet meer ...
                    Zal morgen mijnen brommer eens nemen en naar DL bollen ....
                    Waar heb je die prijzen gevonden? Lijkt me ERG goedkoop. De D80 kit heb ik nog nergens onder de €1200 gezien. €999 lijkt me dus heel straf. Die Canon combinatie kost ook zeker €200 meer dan de prijs die jij opgeeft.
                    http://kasper.photography & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                      Waar heb je die prijzen gevonden? Lijkt me ERG goedkoop. De D80 kit heb ik nog nergens onder de €1200 gezien. €999 lijkt me dus heel straf. Die Canon combinatie kost ook zeker €200 meer dan de prijs die jij opgeeft.
                      Sorry ... heb de prijzen aangepast incl. BTW (DL-16%)
                      brochef_photographer

Comment

Zoals ik zo vaak antwoord : ga die toestellen eens vastpakken in de winkel, en kies datgene dat je het meest bevalt
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                          Zoals ik zo vaak antwoord : ga die toestellen eens vastpakken in de winkel, en kies datgene dat je het meest bevalt
                          Efkes op en af gebolt
                          Daar ik reeds wat gefotografeerd heb met de SD70 kan ik niet zeggen dat ik geen voorkeur had. Toch wou ik de Canon ook eens proberen, kwestie van wikken en wegen en jullie aankoopadviesen ter harte te nemen.
                          • De SD80 voelde direkt goed aan, de degelijkheid straalde eraf mooie kitlens erop (18-135).
                          • Met de 400D van Canon had ik wat meer problemen. Het is duidelijk dat dit meer een "instaptoestel" is dan de SD80 van Canon. De lenzenset leek me niet echt van de beste kwaliteit te zijn.
                          • De 30D dan maar eens ter hand genomen - yep, lekker.

Dan de keuze maken, ... daar er onder de vrienden toch al wat Nikon materiaal de "ronde" doet ging mijn voorkeur naar de SD80.
                          Met die 18-135 erbij paste die perfect binnen het budget.
                          Dus ben ik maar de Nikon weg ingeslagen ....

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                          Tracht wat meer tijd door te brengen in ShowCase en Fotodiscussie, en minder in 'Camera's en Accesoires'. 't Zijn de foto's waar het om gaat, niet de camera's en lenzen
                          Ok, maar je moet toch eerste een beetje camera hebben hé
                          brochef_photographer

Comment

Working...
                          X