Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Spiegelreflex van Nikon..... een D40????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe Spiegelreflex van Nikon..... een D40????

Oorspronkelijk geplaatst door Rotation Bekijk bericht
    Vraagje over AF-S: staat deze "S" voor SWM (Silent Wave Motor), of sla ik de bal hier helemaal mis ?
    Wat de betekenis is van de S weet ik niet meer maar de lenzen zijn met SWM.

Is AF-S zo interessant voor een gewone DSLR -> is deze dan gewoon stiller dan een niet AF-S lens (in de veronderstelling dat AF-S = SWM) ? Of zijn er nog andere voordelen (is AF ook sneller ?) ?
    De AF van deze lenzen is erg stil en de AF snelheid is veel minder afhankelijk van het type DSLR, enkel van de lens en ook van de snelheid van het AF systeem. Een ander heel belangrijk voordeel is FTM.

Een AF-motor in lens lijkt mij eigenlijk vreemd; gezien er al een AF-motor in een (niet D40 Nikon) DSLR zit. Welke AF motor zorgt dan eigenlijk voor het focussen ?
    Als de lens een motor heeft dan wordt deze gebruikt voor AF.
    Ik heb nog nooit een DSLR met een motor gehad.
    25 jaar terug heeft Canon alle AF motoren in de lenzen gezet. Eerst luidruchtige micro motoren, daarna de stille USM motoren.
    Ook met USM is de AF snelheid verschillend tussen de lenzen. Macro lenzen met USM zijn vrij traag. Ook de Canon 85 1,2L is vrij traag en de nieuwe Canon 50 1,2L met USM zou niet vlugger zijn dan de 50 1,4 met micro motor. De 50 1,4 is de enige lens met micro motor en FTM.

Jan.
    Last edited by Jan_10D; 4 november 2006, 08:35.

Comment

Bedankt Jan; weer wat bijgeleerd !
      Rotation

Rotation Blog

Comment

voor de liefhebbers op http://www.bythom.com/roadmap.htm
        Leon Loeffen

Comment

Dit bericht staat op dpreview:

Gewoonlijk kan en mag dpreview geen informatie vrijgeven.
          Maar blijkbaar zijn de systematische lekken nu iets teveel.

Canon is de laatste tijd iets minder opvallend maar Nikon heeft de Canon traditie overgenomen.

Jan.
          Last edited by Jan_10D; 7 november 2006, 11:37.

Comment

Die lekken zijn een goedkope vorm van reclame maken. Ik heb heel sterk de indruk dat dit toch niet zo maar toeval is. Het kost je niks, en mensen praten graag over dingen die zo gezegd geheim zijn. Op die manier heeft Nikon op elk fotografie forum intussen zijn toestel gratis kunnen presenteren, en bij de officiële introductie worden de topics nog eens opnieuw door iedereen bekeken, slim gezien Nikon.

Comment

Ik zie dat jullie spreken van een 80-400 en een 105VR.
              Ik denk dat de D40 niet bedoeld is voor die gebruikers, het gaat hier namelijk om een instapmodel, nog lager dan de D50.
              Ik denk dat het bedoeling is dat een D40-gebruiker zich tevreden stelt met de Kitlens of een 18-200 of 18-135.

Groetjes

Luc

Comment

Indien de specificaties juist zijn, dan snap ik zo de marketing achter dit toestel niet. Ik vind de specificaties heel teleurstellend, zelf voor een instap-dslr. Blijkbaar willen ze op prijs gaan concurreren met bridge toestellen. (Sub 500euro?).
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                  Indien de specificaties juist zijn, dan snap ik zo de marketing achter dit toestel niet. Ik vind de specificaties heel teleurstellend, zelf voor een instap-dslr. Blijkbaar willen ze op prijs gaan concurreren met bridge toestellen. (Sub 500euro?).
                  Dit toestel wordt niet gebouwd voor iemand die al een digitale reflex heeft, maar is juist bedoeld om de twijfelaars te overhalen.
                  De meeste compact gebruikers aarzelen om over te stappen wegens de afmetingen van een reflex (dat was destijds bij mij ook zo) en uiteraard ook de prijs. Dit toestel maakt de stap minder groot, en zou dus wel eens heel succesvol kunnen worden!

Conclusie: heb je al een digitale reflex, maak je dan niet druk, want de D40 is niet voor jou bestemd.

Groetjes, Wim
                  Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
                  Fujifilm X100V

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                    Ik zie dat jullie spreken van een 80-400 en een 105VR.
                    Ik denk dat de D40 niet bedoeld is voor die gebruikers, het gaat hier namelijk om een instapmodel, nog lager dan de D50.
                    Ik denk dat het bedoeling is dat een D40-gebruiker zich tevreden stelt met de Kitlens of een 18-200 of 18-135.
                    En als de kopers van een D40 dan na een tijdje de smaak te pakken hebben en toch eens een deftige lens willen aanschaffen kunnen ze ook ineens uitkijken voor een andere body ... slim gezien van Nikon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT Bekijk bericht
                      En als de kopers van een D40 dan na een tijdje de smaak te pakken hebben en toch eens een deftige lens willen aanschaffen kunnen ze ook ineens uitkijken voor een andere body ... slim gezien van Nikon
                      En daar het hem uiteindelijk om: kopers lokken en in eigen stal houden.
                      Anderzijds is het ook dank zij dit publiek dat de grote merken zich kunnen handhaven.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                        En daar het hem uiteindelijk om: kopers lokken en in eigen stal houden.
                        't Is maar hoe je 't bekijkt. Als je dan toch ineens body & lens opnieuw moet aanschaffen is de overstap snel gemaakt

Comment

Ik vermaak me altijd wel met dit soort discussies. Het doet me ook altijd een beetje denken aan een situatie in Nederland. Als het Nederlands elftal moet spelen, speelt of net gespeeld heeft blijkt Nederland over 16 miljoen bondscoaches te beschikken.

En op de tientallen fora waar ik de D40 bediscussieert zie, blijkt ongeveer iedereen zich als een marketinggoeroe op te werpen.

Geloof me de prijs kwaliteitverhouding van deze D40 zal goed zijn. Zo niet zal Canon en Sony dit keihard afstraffen. In onderste marktsegmenten is geen plaatsen voor fouten.
                          Bij top en niche producten wel. Dan gaan emoties en veel niet rationele argumenten een rol spelen. Denk aan producten zoals de nieuwe Leica M8. Veel te duur voor wat je krijgt, de nodige kinderziektes en toch zijn er liefhebbers die het kopen. Strikt genomen is op dit moment de Leica M8 ook zonder concurentie. De D40 misschien ook maar dat duurt geen maanden.

Deze D40 moet gewoon flink waar voor z’n geld zijn omdat binnen een jaar er 3-4 concurrerende camera’s zullen zijn. Als je tot de doelgroep behoord zal je ook geen spijt van deze camera krijgen.

Blader nu de folder van de D40 eens door. 90% van de foto’s in de folder van de D40 appelleren aan het gezinsgevoel!. Dit in tegenstelling tot de foto’s in bv de folder van de D200. Alle foto’s in die folder stralen spanning en avontuur uit. Een reportage (Argentinie) van een (semi) pro zeg maar.

En de folder van de D80? Ook niks geszinsfoto’s. Gewoon serieus fotowerk van een reis naar Venetie. Net effe minder spannend dan de Argentinië trip in de D200 folder. Voel het onderscheid tussen de D80 en de D200!

Nee we zullen met z’n alle best verstand van marketing hebben maar ik denk dat we ze bij Nikon niet zo veel hoeven te leren.

Comment

Hij is ondertussen gewoon te koop...
                            http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=54

De D50 is in prijs omhoog gegaan.
                            Net als de SB-600 flitser omdat er nu een SB-400 is (199 => 279).
                            Het zelfde met de 60mm micro lens van Nikon (369 => 499).

Je wordt een beetje genaaid eigenlijk... ze introduceren een nieuw model onder het bestaande bodemmodel en het vorige wordt duurder...

Comment

Die D40 zou leuk zijn als pack-and-go modelletje, bvb samen met een goedkope (lees: geen vr) 18-200.
                              Meer power dan een PAS, leuke GUI, zelfde WF voor je raws, zonder de rompslomp van een vollediger dSLR (lees: lenswissel, zwaarder).
                              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                              MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

De D50 is in prijs omhoog gegaan.
                                Net als de SB-600 flitser omdat er nu een SB-400 is (199 => 279).
                                Het zelfde met de 60mm micro lens van Nikon (369 => 499).
                                Wat denk je van de prijsverhoging van de 70-200 AFS-VR Ik kocht de mijne één jaar geleden voor de prijs van 1450€ nu bij cameranu.nl 1949€

Comment

Working...
                                X