Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Spiegelreflex van Nikon..... een D40????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe Spiegelreflex van Nikon..... een D40????

Klinkt niet onlogisch.

Er was al een tijdje sprake van een vervanger van de D50. Zelfs Nikon-vertegenwoordigers ontkenden dit niet. Als je vroeg naar de toekomst van de D50 glimlachten ze alleen eens.

Iedereen ging er van uit dat een vervanger van een toestel alleen maar een upgrade kan zijn. Vandaar D60-geruchten. Maar als je op een D50 een groter scherm steekt en een 10MP-sensor, is het verschil dan niet te klein met een D80? Die uiteindelijk ook een nieuwkomer is, en die Nikon graag verder zou verkopen.

Het lijkt me dus niet onlogisch dat Nikon een "downgrade" doet voor de D50, om de instapdrempel naar reflexcamera's nóg kleiner te maken, en wie meer wil, kan een D80 kopen. Die is nu toch even klein als de D50 was, dus grootte en gewicht zijn niet langer een argument.

Enfin, ikke alleszins blij dat ik niet op de D60 heb gewacht vooraleer ik mijn D80 heb gekocht
    [Nikon D80 | Nikkor 18-200 VR | Nikkor 50 f/1.8 | SB-600] [Nikon Coolpix 4500]
    flickr | Blog

Comment

Het is een slimme zet van Nikon, de doelgroep van de camera zijn de mensen die het echt niet uitmaakt of ze 6 of 10 miljoen pixels hebben maar puur naar de prijs kijken. Door ze aan een merk te binden hoopt Nikon dat ze veel Nikon objectieven kopen en in de toekomst een uitgebreidere en dus duurdere camera kopen. De D60 ligt ook allang klaar alleen zal het nog een jaartje duren ben ik bang. Eerst de D80 nog wat uitmelken en dan mag in September 2007 de D60 ten tonele verschijnen. Ben wel benieuwd wat ons op de PMA te wachten staat, een D3H of misschien dan toch de full-frame?? Verder zal er waarschijnlijk volgend jaar wel een upgrade komen voor de D200 een D200's of zoiets.

Hopelijk volgen er nu snel nieuwe AF-S en VR vastbrandpunt (groothoek)objectieven, want daar zit ik op te wachten. Ik heb genoeg van alle superzoom objectieven die een jaar later nog niet goed leverbaar zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
        Ik heb inmiddels ergens gelezen dat ie tussen een prosumer en de D50 inzit. Die prijs is nu natuurlijk nog heel hoog maar zal uiteindelijk wel een eind gaan zakken denk ik. Was inderdaad sprake van voortijdig uitlekken Roosje
        Er komt een reflex zonder verwisselbaar objectief van 28-105.
        Daarmee is het probleem met vuile sensors opgelost en men heeft een goed helder zoekerbeeld.

Comment

Nikon "D40" mit Objektiv
          Nikon "D40" mit Objektiv AF-S DX Nikkor 18-55mm/3,5-5,6G ED, Lupenfunktion mit bis zu 19-facher Bildvergrößerung, D-Lighting ...
          599,00 €

... mit 3 wählbaren Stufen und integr. Bildbearbeitungsmöglichkeiten.
          Technische Details:
          Auflösung

6,1 Megapixel
          Maße

BxHxT: 94x126x64 mm
          Aufnahmeformat

NEF (RAW): 12-Bit-Komprimierung, JPEG: kompatibel zu JPEG Baseline
          Autofokus

3 Messfelder (inkl. Kreuzsensor), Autofokusfunktion nur mit AF-Objektiven vom Typ AF-S
          Display

Niedertemperatur-Polysilizium-TFT-Display mit 230.000 Bildpunkten; Bilddiagonale 2,5 Zoll
          Farbe

schwarz
          Akkusystem

Lithium-Ionen Akku EN-EL9
          Belichtungssteuerung

TTL-Offenblendmessung (ISO 200-1600 und Versärkungsstufe Hi1) mit 3 Belichtungsmessarten:
          1. 3D-Colour-Matrixmessung II
          2. Mittenbetonte Messung: Messschwerpunkt mit einer Gewichtung von 75% auf mittlerem Messfeld; Kreisdurchmesser wählbar (8mm)
          5 Belichtungsprogramme: u.a. Automatik mit/ohne Blitzzuschaltung, Blendenautomatik
          6 Motivprogramme: Porträt, Landschaft, nahaufnahme, Sport, Kinder, Nachtporträt
          Bildsensor

RGB-CCD-Sensor; Größe: 23,7 x 15,6 mm; Gesamtpixelanzahl 6,24 Millionen
          Blitz

TTL Blitzsteuerung mit 420-Pixel-RGB-Sensor; 1/500s Synchronzeit
          integriertes Blitzgerät: i-TTL-aufhellblitz und Standard-i-TTL-Blicht für digitale Spiegelreflexkameras
          Gewicht

ca. 475g (ohne Akku, Speicherkarte, Gehäusedeckel und Monitorabdeckung)
          Lieferumfang

Lithium Ionen Akku EN-EL9, Schnellladegerät MH-23, USB 2.0Kabel UC-E4, Trageriemen, Gehäusedeckel BF-1A, Okularabdeckung DK-5, Gummi-Augenmuschel DK-16, Blitzschuabdeckung BS-1, CD-rom mit Picture Project, Objektiv AF-S DX Nikkor 18-55mm/3,5-5,6G ED
          Schnittstellen

USB 2.0 (High-Speed)
          Software

Picture-Project
          Speichermedien

SD-Card, SD-HC-Card
          Last edited by Otto Knap; 3 november 2006, 10:31.
          Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Gelukkig dat ik een D50 heb gekocht Over een jaar zou ik waarschijnlijk eerder naar een D80 dan een D40 hebben moeten kijken, wat de prijs weer opgedrven zou hebben, terwijl de D50 momenteel voor mij de perfecte camera is

Zou dit niet eerder de EOS 400D in de hand spelen (of is zit die eerder in de prijsklasse van de D80?). Misschien blijft de D50 gewoon bestaan?
            ---
            Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
            http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fieldmarshall Bekijk bericht
              Gelukkig dat ik een D50 heb gekocht Over een jaar zou ik waarschijnlijk eerder naar een D80 dan een D40 hebben moeten kijken, wat de prijs weer opgedrven zou hebben, terwijl de D50 momenteel voor mij de perfecte camera is
              Dat gevoel heb ik nu ook.

Maar ik vermoed toch dat er nog iets anders komt om de D50 te vervangen, ik kan me niet voorstellen dat het gamma van Nikon zou beginnen bij de D40 en dan onmiddellijk de D80.
              Iets wat ik verder ook opmerkte, Li-Ion EN-EL9, dat is een type dat ik (nog) niet ken, in de D50 steekt een EN-EL3a. Indien mijn D50 ooit de geest geeft en ik een vervanger zoek, zou het zeker niet de D40 zijn, tenzij misschien als er ook een versie uitkomt met AF-motor, dan zou ik nog kunnen leven met de specificaties, maar dan heb je ook bijna terug een D50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
                Maar ik vermoed toch dat er nog iets anders komt om de D50 te vervangen, ik kan me niet voorstellen dat het gamma van Nikon zou beginnen bij de D40 en dan onmiddellijk de D80.
                Misschien dat ze daarom de D70s nog niet direct afgevoerd hebben na de invoering van de D80. Misschien willen ze nu de D70s duwen naar het segment dat de D50 nu bezet, of er moet gewoon nog een nieuw model komen dat het midden houdt tussen de D50 en de D70. En dan is naam logisch :-)

Zou mooie lineup zijn:
                D40 - D60 - D80
                (en hogerop D300 - D3x)
                [Nikon D80 | Nikkor 18-200 VR | Nikkor 50 f/1.8 | SB-600] [Nikon Coolpix 4500]
                flickr | Blog

Comment

'k Heb ook nog eentje gevonden:

Hmm, ziet er uit als een model gemaakt om te concurreren met de 400D van Canon.
                  Eveneens het LCD schermpje van de grip weggehaald...
                  ~TDN
                  fotoblog: www.tdn9.be

Comment

Wat een inimini model is dat zeg.
                    Geen haar op mijn hoofd die er aan moet denken. Ik gooi al een grip op een 30D om hem groter te maken.
                    Concurentie met een 400D? Kan ik me niet voorstellen. Die zal beduidend verder in de DSLRrange zitten dan dit geval. Een 400D zou ik eerder gelijken met iets tussen een 50 en 70D in.

Comment

Op 16 november wordt het embargo door Nikon opgeheven en dan kunt u alle details lezen en dan zult u zien dat het een uitgeklede D50 is en geen concurrent van een Canon EOS 400D maar de concurrent van het nieuwe instapmodel van Canon. En indien u nog ergens een D50 body ziet voor tussen de 400 - 450 Euro is dat een schitterende en betere koop.
                      http://www.sdcard.be/Nederlands/stor...onD40-1855.jpg en http://www.sdcard.be/Nederlands/stor.../Nikond40b.jpg
                      Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Alleen AF met AFS objectieven? Duidelijk bedoeld om om kosten te besparen?
                          Niet enkel kosten. Aangezien de D40 blijkbaar geen ingebouwde AF-motor heeft, wordt er ook plaats en gewicht gespaard. Vandaar dat er enkel AF-S objectieven (die zelf over een AF-motor beschikken) gebruikt kunnen worden.

Men kan zich gaan afvragen hoelang de andere, duurdere Nikon-modellen nog over een AF-motor zullen blijven beschikken. Alle recent uitgebrachte objectieven zijn immers AF-S objectieven. Hoe lang zullen de oudere AF of AF-D objectieven overleven?

Groetjes, Wim
                          Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
                          Fujifilm X100V

Comment

Het gebrek aan een AF-motor, zou volgens mij toch een serieuze handicap zijn. Buiten de nieuwe 105 mm Micro-Nikkor met VR, kan ik niet meteen aan een Nikkor-prime met AF-S denken...

Niet alleen de 50 mm F/1.8, maar ook bijvoorbeeld de 10.5 mm fisheye en de 80-400 VR mag je vergeten (alhoewel dat bij die laatste toch geen zicht zou zijn). Een toestel als de D40 is duidelijk bedoeld voor gebruik met kleine standaardzooms (AF-S en DX-formaat).

De (semi-)pro-toestellen zullen zeker nog lange tijd hun AF-motor behouden.

Ik wacht hoe dan ook af wat voor specificaties men opgeeft bij de officiële voorstelling.

seppuku.

Comment

Vandaar dat er enkel AF-S objectieven (die zelf over een AF-motor beschikken) gebruikt kunnen worden.
                              Vraagje over AF-S: staat deze "S" voor SWM (Silent Wave Motor), of sla ik de bal hier helemaal mis ?

Is AF-S zo interessant voor een gewone DSLR -> is deze dan gewoon stiller dan een niet AF-S lens (in de veronderstelling dat AF-S = SWM) ? Of zijn er nog andere voordelen (is AF ook sneller ?) ?
                              Een AF-motor in lens lijkt mij eigenlijk vreemd; gezien er al een AF-motor in een (niet D40 Nikon) DSLR zit. Welke AF motor zorgt dan eigenlijk voor het focussen ?

Rudi
                              Rotation

Rotation Blog

Comment

Nog een paar linkjes:

http://forums.clubsnap.org/showthread.php?p=2582246
                                Foto onderaan van D40 D50 D200 en D2X

http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm

Al een oude; benieuwd wat er uiteindelijk juist van zal zijn ...
                                http://www.bythom.com/roadmap.htm
                                Rotation

Rotation Blog

Comment

Working...
                                X