Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nogmaals sensorcleaning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: nogmaals sensorcleaning

    rare post... je zegt dat er al veel over gezegd, dus je weet dan toch dat je GEEN spuitbussen moogt gebruiken..

    pecpads en eclipse..; en blaaspeer....

    De filter op je sensor kan redelijk wat druk aan!!
    -=- Light is the key...

    Comment


    • #17
      Re: nogmaals sensorcleaning

      blaaspeer brengt wel op voor grotere (met het blote oog zichtbare) stofjes maar voor de rest heb ik daar weinig resultaat mee.
      Van spuitbussen las ik dat vnl de drijfgassen de sensor zouden kunnen beschadigen, maar als de de bus mooi recht houdt en begint te blazen vooraleer je op de sensor richt is er m.i. geen probleem.

      Ballistic, bedankt voor je reactie maar dat soort reacties in de aard van "niet goed" of "niet doen" lees ik vaak, maar meestal zonder argumenten... Weet jij waarom je zegt dat droog reinigen niet goed is, of heb je dat horen zeggen, ook van iemand die er geen uitleg bijgaf?

      Als ik in een andere thread lees over een "professionele reinigingsbeurt" waarbij ze er ook eens met een busje lucht overgaan heb ik daar toch vragen bij... en als ik zie dat ze bij konijnenberg sensorreinigingssystemen verkopen die op een soortgelijk systeem werken, vraag ik me af vanwaar al die zeer uitgesproken meningen komen over wat mag en niet mag.

      Heeft er hier al iemand een sensor om zeep geholpen door 'm te reinigen?
      Of is het gewoon een kwestie waarin de fabrikanten niks durven aanraden om geen verantwoordelijkheid te moeten nemen als er een defect is?

      Comment


      • #18
        Re: nogmaals sensorcleaning

        Oorspronkelijk geplaatst door Kamiel Bekijk bericht
        Ik heb het gevoel dat ze ons maar bang genoeg kunnen
        wat betreft sensorcleaning ze meer dan behoorlijk er
        geld aan kunnen verdienen.
        Mvg
        Kamiel
        Denk ik ook
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

        Comment


        • #19
          Re: nogmaals sensorcleaning

          Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
          blaaspeer brengt wel op voor grotere (met het blote oog zichtbare) stofjes maar voor de rest heb ik daar weinig resultaat mee.
          Klopt, maar veiligheidshalve op voorhand je sensor met een blaaspeer afblazen voorkomt dat er korreltjes op je sensor blijven zitten, want als je daar begint over te wrijven...
          Van spuitbussen las ik dat vnl de drijfgassen de sensor zouden kunnen beschadigen, maar als de de bus mooi recht houdt en begint te blazen vooraleer je op de sensor richt is er m.i. geen probleem
          Klopt ook, maar als je hard blaast op je sensor vliegt je stof ergens naar toe, wordt het m.a.w. niet opgenomen.

          Ballistic, bedankt voor je reactie maar dat soort reacties in de aard van "niet goed" of "niet doen" lees ik vaak, maar meestal zonder argumenten... Weet jij waarom je zegt dat droog reinigen niet goed is, of heb je dat horen zeggen, ook van iemand die er geen uitleg bijgaf?
          Als je met isopropanol reinigt (max. twee à drie druppeltjes) op je wattenstaafje of een pecpad (vezel/pluisvrij doekje) veeg je a.h.w. het stof mee, je neemt het op met de 'stofvod'.

          Als ik in een andere thread lees over een "professionele reinigingsbeurt" waarbij ze er ook eens met een busje lucht overgaan heb ik daar toch vragen bij... en als ik zie dat ze bij konijnenberg sensorreinigingssystemen verkopen die op een soortgelijk systeem werken, vraag ik me af vanwaar al die zeer uitgesproken meningen komen over wat mag en niet mag.

          Heeft er hier al iemand een sensor om zeep geholpen door 'm te reinigen?
          Of is het gewoon een kwestie waarin de fabrikanten niks durven aanraden om geen verantwoordelijkheid te moeten nemen als er een defect is?
          Alweer heel juist: dit is gewoon een kwestie van aansprakelijkheid.
          Mijn opmerkingen staan in het rood.
          Last edited by Ballistic; 30 oktober 2006, 14:49.
          "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
          Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
          Uit: Apocrief

          Comment


          • #20
            Re: nogmaals sensorcleaning

            Ik twijfel of het nodig/gunstig is om de lenspens te "reinigen". De impregnatie is laat blijkbaar een fijne antistatische laag achter.

            Comment


            • #21
              Re: nogmaals sensorcleaning

              Bedankt ballistic, je reactie maakt de dingen voor mij al een stuk duidelijker (en geloofwaardiger zeg ik er eerlijkheidshalve bij).
              Dat dat stof naar alle kanten vliegt dat klopt... Dat systeem van konijn heeft wel een soort "stofzuigerwerking". Maar als ik mijn stoffoto's vóór en na perslucht vergelijk zijn de meeste hardnekkige stofjes niet eens verplaatst.

              Als ik die isopropanol op zo 'n videokuisstaafje doe moet dat dus goed zijn? Dat zijn - zoals ik al zei - platte plastic staafjes met op het uiteinde een soort vilt - eerder iets zeemvelachtigs. Zacht en zeker niet pluizend, en ook vochtabsorberend (omdat je er voor video's ook reinigingsproduct moet op doen) - maar ik heb het niet aangedurfd om Video90 op mijn sensor te smeren
              Niet vergeten dat videokoppen ook delicate dingen zijn die je niet al te bruut moet behandelen, dus 't zijn zeker geen lompe tuigen waar ik mee aan het werk ga.

              In een boek over spiegelreflexcamera's las ik dat je niet op de sensor mag blazen met je mond omdat speeksel "professioneel moet worden verwijderd". Is daar iets van aan? Is ons speeksel zodanig corrosief? Misschien wel na onze derde lookworst met mammoetsaus...

              Comment


              • #22
                Re: nogmaals sensorcleaning

                Daarom is het ook een boek over camera's. Dat is theorie en geen praktijk. Professioneel verwijderen=$$$$$ Jij als technicus zou toch moeten weten: wat je zelf doet, doe je beter. Neem hier http://www.cleaningdigitalcameras.com/eens een kijkje. Hier staat alles wat je moet weten.
                "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                Uit: Apocrief

                Comment


                • #23
                  Re: nogmaals sensorcleaning

                  Nog wat info over Lenspen{ zie http://www.lenspen.com/404#8 onder "Test results" in de rubriek "Can I trust lenspen".

                  Comment


                  • #24
                    Re: nogmaals sensorcleaning

                    Eén van de gevaren met blazen(zeker met hogere druk zoals een spuitbus) is buiten dat er residu op de LD filter komt ook het gevaar is dat je stof tussen de sensor en de LD filter blaast en dat krijg je er zo goed als niet meer uit.
                    Voor mij zijn ze maar 2 veilige methoden.
                    Regelmatig met de sensor brush(eventueel met de ionizer) en af en toe met Pecpad en Eclipse.
                    Is zo een beetje als thuis. Regelmatig droog afstoffen en op langere tijdstippen met nat.

                    Hubert
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #25
                      Re: nogmaals sensorcleaning

                      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Is zo een beetje als thuis. Regelmatig droog afstoffen en op langere tijdstippen met nat.

                      Hubert
                      Awel, dat heb je nu eens mooi gezegd ...

                      Comment


                      • #26
                        Re: nogmaals sensorcleaning

                        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                        Eén van de gevaren met blazen(zeker met hogere druk zoals een spuitbus) is buiten dat er residu op de LD filter komt ook het gevaar is dat je stof tussen de sensor en de LD filter blaast en dat krijg je er zo goed als niet meer uit.
                        Zou Nikon dat dan niet weten?...
                        Ik heb hun technici de sensor zien schoon(???)blazen ... mét spuitbus! ( )...

                        Denk je echt dat stof zo gemakkelijk ts. de LD filter en de sensor geraakt?...
                        Men zou toch kunnen verwachten dat de randen goed gesealed zijn en dit verhinderen?...

                        Comment


                        • #27
                          Re: nogmaals sensorcleaning

                          Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                          Zou Nikon dat dan niet weten?...
                          Ik heb hun technici de sensor zien schoon(???)blazen ... mét spuitbus! ( )...

                          Denk je echt dat stof zo gemakkelijk ts. de LD filter en de sensor geraakt?...
                          Men zou toch kunnen verwachten dat de randen goed gesealed zijn en dit verhinderen?...
                          maakt niet uit of ze dat weten of niet...als de sensor clean is ...als 't stof ertussen zit maar dan is't ook hun fout en moeten zij't oplossen... en dat doen ze ook been there done that

                          dus als je zelf zit te klooien...moet je't zelf oplossen...ik laat liever klooien dan
                          some toys 4 big boys
                          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                          Comment


                          • #28
                            Re: nogmaals sensorcleaning

                            Stefaan, zoals ik je beloofde nog wat bijkomende info over die Demo bij konijnenberg.
                            Zij verkopen meerdere en verschillende produkten betreffende sensorcleaning.Deze maal ging het niet over dat 'stofzuigergedoe ' maar vooral over het systeem van de Canadese firma 'Visible Dust'.Zij ontwiepen een 'droog' en 'nat' systeem.
                            Stof dat niet vastkleeft doe je 'droog'. Wat je op deze manier niet lukt evenals vet,vlekken en dergelijke verwijder je via de 'natte' methode.
                            Spuitbussen werden niet echt gepromoot;o.a. omdat je zo het stof verplaatst maar is het ook uit de camera? En iedereen weet ondertussen al wel dat een actieve sensor het stof aantrekt.
                            Zij verkopen daarom "borsteltjes" die je antistatisch kan maken (door snel rond te draaien) en zodoende het stof aantrekken,van je sensor halen en mee uit je camera halen.Minder aangenaam misschien; de goedkoopste versie kost rond de 65 €, is wel steeds herbruikbaar en dus een éénmalige aankoop.Tot zover de 'droge' versie en niemand belet je om toch maar rustig verder te doen met je blaaskwastje.
                            De 'natte' versie zijn speciaal voor dit doel ontwikkelde staafjes (Swabs) die je met een vloeistof nat maakt(2 druppels) om dan ermee over de sensor te gaan.Je mag de staafjes wel maar éénmalig gebruiken en dan weggooien. Prijs rond de 40 € voor een flesje vloeistof en 12 staafjes.Er zijn natuurlijk nog wel allerlei regels voor beide systemen maar dat doet nu niet ter zake.Ik heb meerdere personen met vuile sensors( en soms '"echt" vuil) zien binnenkomen en gelukkig met mooi gereinigde zien buitenwandelen.
                            Ik heb er letterlijk met mijn neus opgehangen en het vuil was eigenlijk altijd na één beweging over de sensor verdwenen.Iedereen doet ermee wat hij wil,de camerafirma's laten ons een beetje in de steek wat dit onderwerp betreft. Wat doe je met een vuile sensor op verlof of de dag voor je vertrek? Ik huiver van die tape of andere praktijken.Dit geeft me persoonlijk "momenteel" het meeste vertrouwen.
                            Nog dit:Maak je geen illusie vroeg of laat heeft iedereen ermee te maken, en denk eraan je batterij goed te controleren voor reiniging.Kom je zonder stroom te zitten,je spiegel klapt plots neer en veel kans dat je daarbij met je wapens de sensor raakt. Luc56

                            Comment


                            • #29
                              Re: nogmaals sensorcleaning

                              Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht
                              Daarom is het ook een boek over camera's. Dat is theorie en geen praktijk. Professioneel verwijderen=$$$$$ Jij als technicus zou toch moeten weten: wat je zelf doet, doe je beter. Neem hier http://www.cleaningdigitalcameras.com/eens een kijkje. Hier staat alles wat je moet weten.
                              "wat je zelf doet doe je beter" gaat alleen op als je enige kennis van zaken hebt... (dat had ik in deze dus niet echt).
                              Geen perslucht gebruiken blijkt dus vnl te zijn om geen stof tussen ldf en sensor te krijgen, dat vind ik een goeie reden.
                              Die site die je daar geeft is eigenlijk alles wat ik wou weten. Die link zou in feite standaard gepost moeten worden als antwoord op alle vragen over cleaning

                              Bedankt voor de info Luc, 't is geapprecieerd!

                              Comment


                              • #30
                                Re: nogmaals sensorcleaning

                                Hallo,
                                d'r is reeds veel over sensorcleaning geschreven.
                                Ik gebruik dé tape, Scotch Magic Tape .
                                Nog maar 1x gebruikt, maar met volle tevredenheid .
                                Erdna, firma lenspen heeft ook een speciale pen voor je sensor.
                                Sensor Klear noemen ze deze. een beetje driehoekig van vorm .
                                Deze ga ik ook nog een keer proberen, denk ik.
                                Op deze site staat er een test van: http://www.sensorklearreview.blogspot.com/
                                Een interessante test die toch vertrouwen geeft.

                                tot die tijd blijf ik gewoon verder lezen .
                                Groet
                                Adrie

                                Comment

                                Working...
                                X