Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nogmaals sensorcleaning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: nogmaals sensorcleaning

    Oorspronkelijk geplaatst door unick Bekijk bericht
    Vergeet die Post-It's !! Die laten weldegelijk een film achter. Ik heb dat getest met een blinkend voorwerp (zwarte ruit van de microgolf waarop de zon scheen - echt wetenschappelijk verantwoord dus ) en kon met het blote oog zien dat er een film achterbleef.
    Post-It's kunnen wel degelijk lijm achterlaten als je ze er lang laat opzitten. Voor het reinigen van de sensor duurt dat echter maar een halve seconde.
    Bij die zwarte-ruit-van-de-microgolf-test heb ik echter mijn twijfels : heb je die ruit eerst ontvet ? Want in een keukenomgeving waar gekookt wordt zweven microscopisch kleine vetdeeltjes rond die zich overal op afzetten. Je merkt het niet tot je eens over het oppervlak wrijft bvb, of een post-it erop plakt ...
    Groeten, Hans
    http://hanstravelnotes.blogspot.com/
    Canon EOS 60D + 17-85mm IS + 70-300mm IS + Canon Powershot S90

    Comment


    • #47
      Re: nogmaals sensorcleaning

      ...cx
      Last edited by BeBa; 6 mei 2007, 08:25.

      Comment


      • #48
        Re: nogmaals sensorcleaning

        Oorspronkelijk geplaatst door Corrado Bekijk bericht
        Nu snap ik er niets meer van na 2 pagina's lezen; op die pagina die je citeert staan toch ook borsteltjes op?
        Roflol, inderdaad, MAAR, toevallig zijn dat borsteltjes die weinig of niet statisch geladen kunnen worden (ook het filmpje dat BeBa aanhaalt toont twee borsteltjes die weinig of niet statisch geladen kunnen worden).
        Spuitbus dient daar zuiver en alleen om de borstel schoon te blazen.
        Wat de deerne ook mag beweren, die borstels zijn er voor gemaakt...

        Ik heb het dus over ronddraaiende borsteltjes die speciaal bedoeld zijn om stof aan te trekken door ze eerst statisch te laden.

        m'n bronnen zijn ettelijke cursussen ESD-management die ik heb gekregen in het kader van high-tech electronica en het onderhoud van professionele videocamera's. Voor de broadcast market worden weinig cursussen online gezet, bronnen zijn van papier dus :s

        Anyway, voor de lol gaat toch niemand aan z'n sensor zitten klooien wel?
        Waarom het dan niet meteen goed doen? (specpads/eclipse/spatel of ingepakte stijve borstel)
        Voor mij is de keuze simpel, ik blijf er af en als het nodig is doe ik het gewoon effe goed...

        Zal een filmpje maken als de KatzEye voor m'n 10D arriveert, da's een goede gelegenheid om de camera eens aan te pakken (veel kans dat er dan wat stof op de sensor valt).
        Last edited by OneyedK; 8 november 2006, 09:17.
        Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

        Comment


        • #49
          Re: nogmaals sensorcleaning

          Voor mij zelf heb ik DE oplossing.
          Er is al zo veel informatie hierover geschreven en te vinden op het internet.
          Ik heb ooit swabs gekocht met vloeistof en pecpads. Ook een spuitbus en dan nog eens van visabledust/sensorbrush de twee kwastjes aangeschaft. Bij elkaar zeker 200,-- Euro. Dan tussendoor met mijn toemalige 20D naar Konijnenberg in Den Ham om te laten cleanen. Koste ook weer geld en dan nog niet helemaal schoon.
          Heb nu een nieuwe Canon 30D. 3x geruild bij http://www.fotovideoboom.nl/ ofwel foto de Boer.Alle 3 nieuwe 30D's vol stof. Werkelijk niet te geloven. Winkelier deed heel moeilijk met omruiling.Moest écht pressen. Wel derde nieuwe nog vol met "bak" stof en "vetstrepen". Ik koop bij deze zaak dus ook nooit meer, maar goed dat is een ander verhaal.
          Ik heb mijn sensor laten reinigen nadat ik met Canon heb gebeld en vanuit Canon Duitsland werd teruggebeld, wegens dat de helpdeks van Canon dit binnen het bedrijf had kenbaar gemaakt.
          Juist:-), ik heb mijn Canon 30D laten reinigen bij Chipclean te Nijmegen. Dit is werkelijk subliem. Echt schoon dus!!! De chip en ook de voorkamer en spiegel wordt gereinigd en antistatus gemaakt.
          De man heeft 17 jaar bij Philips gewerkt en heeft te maken gehad met bepaalde apparatuur/hightech en in geconditioneerde ruimtes. Hij is op bezoek geweest bij Texas Instuments in de USA.En heeft hier deze aparatuur aangeschaft, de techniek komt rechtstreeks voort uit de semicondustors industrie. Canon en de hele nederlandse wereld op foto gebied wil alsmaar komen kijken bij hem. Uiteraard houdt hij dit voor zichzelf. Alhoewel hij binnen afzienbare tijd op verschillende punten in Belgie en Nederland dit ook wil laten toepassen.Hij heeft hier een patent op etc.
          Voor meer informatie kijk op: http://www.chipclean.nl
          Ik ben een heel erg een pietje precies en mijn sensor etc is absoluut helemaal schoon! Op ISO 100/ASA 100 en F22. Na behandeling op scherm bekeken en dan ook nog eens extra in fotoshop verhelderd. Wel het was heel verhelderd voor mij. Helemaal super dus!!!!
          Wil jullie dit laten weten.
          Groet, Orange/Marijke

          Comment


          • #50
            Re: nogmaals sensorcleaning

            Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk bericht
            Voor mij zelf heb ik DE oplossing.
            Er is al zo veel informatie hierover geschreven en te vinden op het internet.
            Ik heb ooit swabs gekocht met vloeistof en pecpads. Ook een spuitbus en dan nog eens van visabledust/sensorbrush de twee kwastjes aangeschaft. Bij elkaar zeker 200,-- Euro. Dan tussendoor met mijn toemalige 20D naar Konijnenberg in Den Ham om te laten cleanen. Koste ook weer geld en dan nog niet helemaal schoon.
            Heb nu een nieuwe Canon 30D. 3x geruild bij http://www.fotovideoboom.nl/ ofwel foto de Boer.Alle 3 nieuwe 30D's vol stof. Werkelijk niet te geloven. Winkelier deed heel moeilijk met omruiling.Moest écht pressen. Wel derde nieuwe nog vol met "bak" stof en "vetstrepen". Ik koop bij deze zaak dus ook nooit meer, maar goed dat is een ander verhaal.
            Ik heb mijn sensor laten reinigen nadat ik met Canon heb gebeld en vanuit Canon Duitsland werd teruggebeld, wegens dat de helpdeks van Canon dit binnen het bedrijf had kenbaar gemaakt.
            Juist:-), ik heb mijn Canon 30D laten reinigen bij Chipclean te Nijmegen. Dit is werkelijk subliem. Echt schoon dus!!! De chip en ook de voorkamer en spiegel wordt gereinigd en antistatus gemaakt.
            De man heeft 17 jaar bij Philips gewerkt en heeft te maken gehad met bepaalde apparatuur/hightech en in geconditioneerde ruimtes. Hij is op bezoek geweest bij Texas Instuments in de USA.En heeft hier deze aparatuur aangeschaft, de techniek komt rechtstreeks voort uit de semicondustors industrie. Canon en de hele nederlandse wereld op foto gebied wil alsmaar komen kijken bij hem. Uiteraard houdt hij dit voor zichzelf. Alhoewel hij binnen afzienbare tijd op verschillende punten in Belgie en Nederland dit ook wil laten toepassen.Hij heeft hier een patent op etc.
            Voor meer informatie kijk op: http://www.chipclean.nl
            Ik ben een heel erg een pietje precies en mijn sensor etc is absoluut helemaal schoon! Op ISO 100/ASA 100 en F22. Na behandeling op scherm bekeken en dan ook nog eens extra in fotoshop verhelderd. Wel het was heel verhelderd voor mij. Helemaal super dus!!!!
            Wil jullie dit laten weten.
            Groet, Orange/Marijke
            Een beetje ver rijden voor mij toch.
            Wel interessante site; vooral als je de voorbeelden bekijkt van enkele gebruikers wat ze aangericht hebben met hun sensor.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #51
              Re: nogmaals sensorcleaning

              Daar hoef je zover niet voor te rijden, zoek eens naar de topics van Roland vandenbulkce.
              Die man heeft al vele belgiumdigital leden geholpen met een verbluffend resultaat.
              Vinny
              Canon EOS 1000D, Canon 18-55 IS, Canon 55-200 II USM, Canon EF 50 mm 1.8 II

              Comment


              • #52
                Re: nogmaals sensorcleaning

                Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk bericht
                Voor meer informatie kijk op: http://www.chipclean.nl
                Ik ben een heel erg een pietje precies en mijn sensor etc is absoluut helemaal schoon! Op ISO 100/ASA 100 en F22. Na behandeling op scherm bekeken en dan ook nog eens extra in fotoshop verhelderd. Wel het was heel verhelderd voor mij. Helemaal super dus!!!!
                Wil jullie dit laten weten.
                Groet, Orange/Marijke
                bedankt maar voor mij nog te duur! Ik heb hier zo mijn eigen gedacht over!
                Liever een rolletje tape dan maar
                Groeten Sensor

                Comment


                • #53
                  Re: nogmaals sensorcleaning

                  Te duur? Ja, maar alles is relatief hé? Mocht deze firma op amper 10' rijden van mijn deur zijn dan zou ik mijn toestel jaarlijks vakkundig laten reinigen. 30 euro vind ik dan niet overdreven.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #54
                    Re: nogmaals sensorcleaning

                    Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                    Te duur? Ja, maar alles is relatief hé? Mocht deze firma op amper 10' rijden van mijn deur zijn dan zou ik mijn toestel jaarlijks vakkundig laten reinigen. 30 euro vind ik dan niet overdreven.
                    OK jaarlijks dan Maar wat als je merkt dat na één maand er weer een boel stop op je sensor zit (want het kan vlug gaan).
                    Groeten Sensor

                    Comment


                    • #55
                      Re: nogmaals sensorcleaning

                      Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk bericht
                      Ik ben een heel erg een pietje precies en mijn sensor etc is absoluut helemaal schoon! Op ISO 100/ASA 100 en F22. Na behandeling op scherm bekeken en dan ook nog eens extra in fotoshop verhelderd. Wel het was heel verhelderd voor mij. Helemaal super dus!!!!
                      Wil jullie dit laten weten.
                      Groet, Orange/Marijke
                      Bedankt voor de tip!
                      Net even met Ton gebeld, de man weet verdorie goed wat ie doet

                      Tot nu toe was ik er gerust in dat wat je zelf doet, je ook beter doet, maar ik heb nergens de beschikking over de materialen en omgeving die hij wel heeft!

                      Bovendien houdt een dergelijke behandeling ook in dat stof veel minder zal worden aangetrokken en je dus zeker wel langer dan een maand zoet zal zijn met "stof vergaren"...

                      'k Twijfel nog over verzekerd opsturen dan wel zelf langsgaan, maar voor de bedragen die hij rekent kan je al zeker niet je eigen materiaal kopen, laat staan het even goed doen...
                      Respect voor the witchdoctors en mumbojumbo-believers, maar meer respect voor de pro. m'n camera gaat daar in goede handen zijn...

                      Ton beweert wel dat je in een 10D geen KatzEye kan monteren, aan mij om hem het tegendeel te laten zien
                      Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

                      Comment


                      • #56
                        Re: nogmaals sensorcleaning

                        Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk bericht
                        bedankt maar voor mij nog te duur! Ik heb hier zo mijn eigen gedacht over!
                        Liever een rolletje tape dan maar
                        Tja...over tape heb ik mijn eigen gedachte

                        Comment


                        • #57
                          Re: nogmaals sensorcleaning

                          Oorspronkelijk geplaatst door vinny Bekijk bericht
                          Daar hoef je zover niet voor te rijden, zoek eens naar de topics van Roland vandenbulkce.
                          Die man heeft al vele belgiumdigital leden geholpen met een verbluffend resultaat.
                          Of je een eind moet rijden dat is je eigen keuze, van vandenBulkce/de website van eigen maaksel gezien. Ik neem geen risico met mijn apparatuur, met geknutsel van eigen gemaakt apparaatje.Heb al teveel gezien op sensors bij anderen, tot hele krassen en wat al niet meer, wat je niet kunt zien op je foto genomen op F22, maar wel kunt zien als je een optie in photoshop gebruikt van je foto.
                          Maar uiteraard mag ieder zijn voorkeur hebben.

                          Comment


                          • #58
                            Re: nogmaals sensorcleaning

                            Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk bericht
                            Tja...over tape heb ik mijn eigen gedachte
                            mogen we daar foto's van komen maken?

                            Wel even geduld tot m'n camera terugkomt van bij Ton ;-)
                            Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

                            Comment


                            • #59
                              Re: nogmaals sensorcleaning

                              Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                              Te duur? Ja, maar alles is relatief hé? Mocht deze firma op amper 10' rijden van mijn deur zijn dan zou ik mijn toestel jaarlijks vakkundig laten reinigen. 30 euro vind ik dan niet overdreven.
                              Het is vanuit Belgie inderdaad erg ver weg.
                              Het is inderdaad niet duur Konijnenberg vraagt meer per keer.
                              Ik ben er zeer en zeer content mee, het gebeurt op een verantwoordelijke en vakkundige en met proffesionele apparatuur.
                              p.s. Ook Konijnnenberg heeft al diverse pogingen gedaan om via hem dezelfde apparatuur te willen aanschaffen,maar hij geeft zijn "geheime" apparatuur niet prijs Canon Nederland maakt ook bij gelegenheid gebruik vanzijn diensten.

                              Comment


                              • #60
                                Re: nogmaals sensorcleaning

                                Oorspronkelijk geplaatst door OneyedK Bekijk bericht
                                Bedankt voor de tip!
                                Net even met Ton gebeld, de man weet verdorie goed wat ie doet

                                Tot nu toe was ik er gerust in dat wat je zelf doet, je ook beter doet, maar ik heb nergens de beschikking over de materialen en omgeving die hij wel heeft!

                                Bovendien houdt een dergelijke behandeling ook in dat stof veel minder zal worden aangetrokken en je dus zeker wel langer dan een maand zoet zal zijn met "stof vergaren"...

                                'k Twijfel nog over verzekerd opsturen dan wel zelf langsgaan, maar voor de bedragen die hij rekent kan je al zeker niet je eigen materiaal kopen, laat staan het even goed doen...
                                Respect voor the witchdoctors en mumbojumbo-believers, maar meer respect voor de pro. m'n camera gaat daar in goede handen zijn...

                                Ton beweert wel dat je in een 10D geen KatzEye kan monteren, aan mij om hem het tegendeel te laten zien
                                Graag gedaan, ik wilde gewoon dit aan jullie laten weten.

                                Comment

                                Working...
                                X