Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerlijke mening gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eerlijke mening gevraagd

Camera (DSLR) doet er voor mij wél toe : als ik het percentage (voor mij) geslaagde foto's bekijk met de D70 of met de CP5400
    Canikon 40D - D200, D300

Comment

Veranderen van camera doe je volgens mij best, wanneer je je goed bewust bent van de specificaties van je huidige camera en je beseft dat die voor jouw soort fotografie tekort komen. Die tekortkomingen kunnen zijn: te weinig bereik, te weinig lichtgevoeligheid, te trage autofocus etc. Met een DSLR ben je daarin wel iets flexiebeler want bereik en lichtgevoeligheid dat kan je nog aanpassen door een ander objectief te gebruiken.
      Iemand zomaar een DSLR aanpraten lijkt me verkeerd, maar een uitspraak als "dat de camera er niet toe doet, maar enkel de fotograaf" is ook niet correct. Ik heb nog een Konica Minolta Z2, en voor bij goed licht landschapjes te fotograferen volstaat die, als dat het enige is dat je er mee doet, zou ik nooit een DSLR aanraden. Maar probeer er eens een vliegtuig mee te fotograferen en je weet meteen hoe moeilijk dat is ten opzichte van met een D50, de Z2 heeft een tragere autofocus, een moeilijker te bedienen zoomfunctie en het aantal gelukte foto's is dan ook veel kleiner (ook al is het niet helemaal onmogelijk).
      Dit maar om te illustreren wanneer een upgrade interessant kan zijn. Indien de topicstarter foto's gaat nemen die binnen de specificaties van de Sony R1 blijven, zou ik zeker niet veranderen, maar de Sony beter leren kennen, want volgens wat ik meermaals las heeft deze een beeldkwaliteit die op het niveau staat van een instap-DSLR. Maar indien de TS foto's wil maken die voorbij de specificaties gaan van zijn toestel dan heeft hij maar één mogelijkheid en dat is een ander toestel aanschaffen.

Comment

De SLR is echt geen wondermiddel. 't Kan zijn dat ik mettertijd kritischer naar foto's ben gaan kijken maar ik heb de indruk dat ik met mijn Sony H1 (die is denk ik nog iets minder uitgebreid dan de R1?) toch in 't algemeen minstens even goeie foto's maakte dan met mijn D70 - vooral wat landschappen betrof.

Ik heb die H1 nog liggen, soms (na gewissel met lenzen, weeral een stofplekske, weeral een instelling vergeten goedzetten en een aantal foto's op iso800 gepakt ) denk ik wel eens dat ik met die SLR niet zoveel beter af ben.

Voor portretfotografie vind ik wel dat zo 'n bridge tekort komt (je kan geen voldoende kleine scherptediepte nemen, of toch moeilijk). Dan ook merk je het verschil in scherpte (bvb met een 50mm/1.8 lens).

Ik ben indertijd ook naar SLR overgestapt uit interesse, omdat ik dacht dat er nog een pak betere foto's te schieten zouden zijn, en omdat ik dacht dat de punten waar mijn sony'tje tekort kwam (vnl donkere lichtomstandigheden en zo) opgelost zouden worden... Er is wel "iets" van, maar ruis bij te weinig belichting is er nog altijd; foto's met het ingebouwde flitsje vind ik nog altijd niet vet (maar je hebt op een slr dan wel de mogelijkheid een externe flits aan te sluiten, en dat resultaat is wel erg goed). Dus verwacht niet dat een SLR plots de oplossing gaat zijn voor alle omstandigheden waar je nu minder goeie foto's hebt. Ik ben er natuurlijk nog altijd mee aan 't leren werken...
        Nadeel vind ik ook al dat materiaal dat je meesleurt... voor het bereik van mijn sonytje heb ik al minstens 2 lenzen nodig, plus die zwaardere slr... nu is 't dus altijd op trot met de rugzak ipv met een handig klein tasje.

Het echte grote voordeel dat ik merk met een slr zijn de bewerkingsmogelijkheden van raw-files (ik weet niet of dat met een r1 gaat?) - maar je krijgt natuurlijk elke keer het extra werk van ze stuk per stuk te bekijken en te bewerken, terwijl het vroeger "copy" in een mapke was en klaar.

Je hebt dus uitgebreider mogelijkheden met een SLR, maar het vraagt zeker veel werk om ze te leren. SLR's zijn vaak ook kritischer als de fotograaf iets niet 100% juist doet vind ik...

Misschien dat je ergens een occasie D70 op de kop kan tikken met iets van een lensje bij, dan ben je toch geen 1000€ kwijt... en dan weet je direct of het jouw "cup of tea" is, en binnen een paar maand kan je die D70 nog altijd verder verkopen met een beperkt verlies... als je nu een D80 koopt en je blijkt er binnen 3 maand toch niks aan te hebben ben je vrees ik veel geld kwijt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
          T'ja !
          Als dit de beperking zijn die zijn die basketter ondervindt
          Dan zal hij idd een reflex moeten kopen met een 50 mm.
          Nu ken ik de sony zijn macro mogelijkheden niet maar tegen mijn fuji 602 zijn macro mogelijkheden zou ik nog veel macrolenzen aandurven.

Hoeveel fotografen hier op het forum hebben hebben daadwerkelijk een reflex nodig denk je ?
          Hoeveel fotografen verkopen hun toestel niet " hij is enkel op reis en voor tuin en keuken foto's gebuikt ".

Er zijn natuurlijk voordelen aan een reflex maar voor 90% van de foto's die ik hier zie kunnen perfect gemaakt worden met die Sony.
          Dat kan zijn , maar een dslr kan je ZELF bepalen welk lens je erop zet.....
          Als ik naar de fotos met mijn 50mm prime kijk, zon scherpte kon ik nooit halen met mijn bridge. Maar veel mensen hebben idd misschien meer dan genoeg aan een bridge. Dit weekend nog naar vrienden geweest en een gloednieuwe fujifilm finepix s9500 getest...............dit is natuurlijk geen dsc-r1 ,maar zodra het licht wat wegvalt mag je die fuji ook terug in zen doos steken.
          Zelfs met genoeg licht is het spul echt wel niet goed naar mijn mening. DE sony zal wel pakke beter zijn, maa rmij maak je niet wijs dat ie op 50mm even scherp is als een prime.
          Mijn idee achter een dslr is dat je hem kan aanpassen naar JOUW eigen smaak, neem je graag scherpe portrest, koop een prime 50 of 75mm of eenderwat. Neem je graag telephoto en scherp, koop een deftige telelens.

Maar moet je wel gelijk geven dat voor tuin en keukenfotos je misschien beter bij een bridge blijft......... ik neem zeer veel fotos van mijn kinderen , wat volgens velen ook onder 'tuin en huisfotografie ' behoort, maar ik heb ze wel graag SCHERP.

Alles is ene wikken en wegen, daarom kan je enkel zelf beslissingen nemen.
          (en veel testen voor kopen indien dit mogelijk is)

-M-
          Mijn site...
          vandaelefotografie.be
          * BD0916BE *

Comment

Zowat een jaar terug, heb ik een Sony R1 gekocht, dit om mee te nemen op een reis door Zuid Afrika, dit om eens niet te moeten sleuren met 10 Kg fotomateriaal, de reklame rond deze Sony was immers zo veelbelovend, CZ objectief waarvan het achterste lenselement maar een paar milimeter van de ccd stond was DE oplossing van zowat alle problemen
            Door de grote vraag naar dit toestel waren er leverproblemen, waardoor ik het toestel maar kon ophalen twee dagen vóór ons vertrek, dus geen uitgebreide test meer mogelijk, de meeste van mijn foto's waren best OK. maar bij minder licht en de flitssincronisatie met de bijgekochte bijhorende externe flits trok op geen **
            Ook de Af snelheid trok ook op geen **
            Citaat Ballistic: De Sony bezit wel de uitstekende CZ-lens
            Vertekening van het o zo befaamde CZ glas wel, als ze bij Carl Zeiss maar dat in hun mars hebben ik kan maar niet verstaan dat ze daar hun naam op staan hebben.
            Wat heb ik mijn Nikon spullen gemist
            2000 pix. en vier weken later (meteen na de reis dus) heb ik het toestel meteen terug verkocht met maar 200 euro verlies, maar 10 cent per foto dus
            Mij hoeven ze niet te vertellen wat de voordelen van een degelijke dslr met goed glas zijn, mischien komen er nog wel eens bridge camera's op de markt die kunnen wedijveren met de huidige dslr's, maar het zal nog niet voor direct zijn denk ik
            Last edited by Guest42; 31 oktober 2006, 15:24.

Comment

Tragere AF is inderdaad iets waar ik me, nu ik SLR gewoon ben, aan stoor bij mijn H1. Dat is wel een punt dat misschien van belang is voor de topic starter.
              Maar iedereen doet hier net alsof een bridge alleen goed is om eens een fotoke te trekken als de kat een vaas bloemen omgestampt heeft... Met mijn H1 heb ik mooie landschapsfoto's getrokken, die met een SLR echt niet beter zouden zijn... Zo 'n bridge is geen wegwerpkodakske zoals "in den tijd" hé...

Comment

Het zal wel een eeuwige discusie blijven he !
                Maar ik zal mijn punt anders uiteenzetten.

Zet 20 man met een DSLR op een rij en laat ze allemaal landschappen fotograferen op santorini.
                Als ze allemaal klaar zijn met fotograferen zet je Vicky er naast met haar canon G6.

We zien wel....
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Ik vergelijk nu een Sony dsc-r1 naast een Nikon D70s met 18-200 VR.

Voordeel Sony:
                  Beeldkwaliteit, kleuren en witbalans.
                  Minder ruis op hoge iso's (ten koste van detail weliswaar)
                  Handling ( schermpje is geweldig, zoeker heeft voordelen)
                  Lenskwaliteit (scherpe fotos's wide open, geen opvallende ca)

Voordeel Nikon (met 18-200 VR)
                  Aktiefotografie mogelijk door snelle AF met een Vr lens
                  AF bij low light
                  Bereik lens
                  Stabilisatie
                  Superieur flitssysteem

Indien je geen aktie of low- light oplossing wilt, en het bereik van de 24-105 is voldoende, ga je je niet verbeteren (integendeel)

Ik denk dat je kan stellen, voor aktie is de dslr beter, maar voor landschappen en dergelijke, is de sony superieur, tenzij je echt zwaar gaat investeren in body en lens. Een prof lens en body zijn beter, maar kost je een arm en een been. En ik durf gerust te beweren, dat 1: je geen verschil gaat zien voor doorsnee gebruik, (als je 2 fotos naast mekaar moet leggen om het verschil te zien....), en er veel mensen rondlopen met een serieuze zak overkill aan materiaal! Ik heb me daar in het verleden ook aan gezondigd, nu beperk ik me tot de essentie, leuke foto's maken.
                  Ieder zijn gedacht natuurlijk.

Comment

Het zal wel een eeuwige discusie blijven he !
                    Maar ik zal mijn punt anders uiteenzetten.

Zet 20 man met een DSLR op een rij en laat ze allemaal landschappen fotograferen op santorini.
                    Als ze allemaal klaar zijn met fotograferen zet je Vicky er naast met haar canon G6.

We zien wel....
                    Ik vind dit eerlijk gezegd nergens op slaan . Vicky is sowieso een supertalent op dat vlak, en ze zal dat zeker winnen maar niet iedereen koopt een DSLR voor landschappen te fotograferen. Bij mij is het aandeel landschappen bv. amper 5% De rest wordt verdeeld onder actie (sport), natuur (dieren) en (lowlight) portretfotografie. No way dat een bridge dat aankan. En laat me maar kilo's sleuren, ik heb er nog steeds plezier in

MVG,

Comment

We zien wel....
                      En daarna geef je die 20 man elk een G6 en duw je Vicky een DSLR in haar handen...

seppuku.

Comment

Working...
                      X