Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D50 - eos 350 beginner (leek) koopje? GEKOCHTTTTT

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D50 - eos 350 beginner (leek) koopje? GEKOCHTTTTT

Hallo
    Ik zal me een nieuwe kodak aanschaffe.
    Ik heb nu een Canon Powershot G3 en ben zeer content van dat bakske, maar
    aangezien ik veel naar de rally's trek en daarbij redelijk ver van de proeven moet staan dringt het me op om over te schakelen naar een kodak met groter zoom bereik.

Vanmorgen ben ik dus mediamarkt gaan bezoeken en daar staat de Nikon D50 aan 514 euro. Daarbij krijg je een lens 18-55 dacht ik.
    Vond het een zeer goeie prijs voor die kodak.

Nu ik ben redelijk leek in al die afstanden.

Kan er iemand eens wat extra uitleg geven wat 18/55 , 55/200 en 70/300 lenzen allemaal precies inhouden.
    Ik dacht dat het iets te maken had met extra zoom bv 200/55 is ongeveer 4 * extra zoom.
    Maar vanaf welke afstanden dat zijn geen flauw idee ??

Is dit een zeer goede prijs voor de Nikon D50, die 514 euro.
    Of is het beter om een eos 350 of 400 te kopen.
    Die hebben een betere frames per seconde, namelijk 2,5 voor nikon en 3 voor de canon.
    Ik vermoed dat dit ongveer 3 foto's zijn per seconde???

Hopelijk kunnen jullie me wat advies geven en extra uitleg.

Alvast bedankt
    Last edited by jurgendup; 31 oktober 2006, 21:56.

Re: Nikon D50 - eos 350 beginner (leek) koopje? Advies?

Hoi,

Er is niet erg veel verschil tussen een Canon eos350 en de Nikon D5O beiden zijn erg aan elkaar gewaagd. Probeer ze eens in de winkel te testen. Kijk welke je best in de hand ligt en dergelijke. Als je hier eens de fora zal afschuimen zal je zien dat met beide toestellen reeds prachtige opnames gemaakt zijn.

Nu wat lenzen betreft. Je huidige G3 heeft een bepaald zoombereik dat equivalent is met een bepaald bereik voor kleinbeeld lenzen. In het geval van jouw G3 is dat van 35-140mm. Dus stel dat je een camera met kitlens 18-55 koopt ga je zelfs achteruit. Je zal dus een langere lens moeten bijkopen om dichterbij te kunnen komen. Nu heb je hier zeer veel keus, in alle prijsklassen je kan een relatief goedkope 70-300 bijkopen of een zeer dure 70-200 met superoptiek, beeldstabilisatie en supersnelle scherpstelling,...

De eigenlijke beslissing is niet gemakkelijk. Doch met elke lens zullen goede foto's te maken zijn als je de techniek maar goed beheerst. Met betere lenzen zal alles wat makkelijker gaan en zal je minder slechte opnames hebben...

groetjes,

Wouter.
    Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wouterdhoye Bekijk bericht
      Hoi,
      Er is niet erg veel verschil tussen een Canon eos350 en de Nikon D5O beiden zijn erg aan elkaar gewaagd. Probeer ze eens in de winkel te testen. Kijk welke je best in de hand ligt en dergelijke. Als je hier eens de fora zal afschuimen zal je zien dat met beide toestellen reeds prachtige opnames gemaakt zijn.
      ff de bovenstaande reactie ondersteunen se.
      heb zelf de d50 en heb de canon350 ook al in handen gehad en er even mee gewerkt.
      het enige verschil in mijn ogen was het in de hand liggen. Maar dit is iets wat je voor jezelf moet uitmaken. Dus best zorgen dat je ze even in handen kan nemen.

De 18/55 voor rally zal niet voldoen of je moest er pal bij staan.
      Heb dit jaar al eens op zolder gaan kijken en met mijn 70/210 ging dit nog tamelijk maar heb toch besloten om naar 70/300 te gaan om zeker te zijn.
      Op een motocross kom je met 70/210 bvb al zeker. Maar aangezien je een 70/300 nogal makkelijk 2de hands te koop vind dankzij mensen die overschakelen naar een lichtsterkere en duurdere versie zou ik je aanraden van poberen een 2de handse op de kop te tikken. DAn kan je uit dat bereik nog kiezen wat je het meeste nodig hebt en heb je niet teveel geld opgedaan.

Comment

Al hartelijk dank voor de reacties hoor.

Dus de toestellen zijn aan elkaar gewaagd, idd even uittesten in de winkel wat het best ligt.

KWestie van die lenzen die afstanden wat betkent dat juist?

in het geval 70/300 ?? Wat wil dat juist zeggen ?
        Heeft dat te maken met een afstand in meters? Bepaalde zoom vergroting?

En die frames/sec zat betekent dat

Comment

die 70-300 is de brandpuntsafstand uitgedrukt in mm
          dit heeft rechtstreeks te maken met je zoomfactor
          hoe groter de zoomfactor moet zijn hoe groter het brandpuntsafstand moet zijn
          maar er zullen andere wel zijn die het allemaal veel beter kunnen uitleggen

Comment

Misschien een idiote opmerking, maar de Nikon heeft dacht ik een cropfactor van 1.5, terwijl de Canon 1.6 heeft. maw zal het zoombereik bij 300mm op een D50 dan overeenkomen met 450mm analoog terwijl dit 480mm analoog wordt voor de Eos 350/400.

Mijn vader heeft een Eos 350 en ik een D50, maar welke de voorkeur wegdraagt is redelijk subjectief

Ik weet niet of het je bedoeling om rijdende autos te fotograferen, maar moeten we de oorspronkelijke poster geen lichtsterk objectief aanraden? En indien het budget dan de pan uit swingt, is het dan niet beter om een lichtsterk objectief met korter bereik, of een prime te nemen en achteraf te croppen?

@jurgendup: de laatste paragraaf is eerder een vraag naar andere forum-leden dan raad, ik ben zelf nog nieuw
            ---
            Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
            http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Hier heb je een link (site van Tamron) waarin je visueel kunt wat het verschil is tussen bv 70 & 300 mm.

Comment

Ook te bekijken bij de concurrentie

www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perico Bekijk bericht
                  Hier heb je een link (site van Tamron) waarin je visueel kunt wat het verschil is tussen bv 70 & 300 mm.

http://www.tamroneurope.com/flc.htm
                  ah das super thxxxx

en met welke afstand komt dat zo vereen?
                  300m dan?

Comment

Ik heb zelf de D50 en vind deze zeer goed in de hand liggen. Heb de EOS 350 nog niet in de hand gehad, maar is wel wat kleiner.
                    Op technisch vlak zijn ze zo goed als evenwaardig. De ene scoort net iets beter op het ene vlak, waar de ander dan weer ergens anders net iets beter is. Maar deze verschillen zijn denk ik niet echt vernoemens waardig.
                    Wat lens betreft is het altijd een moeilijke keuze. Ik heb nu enkel de 18-55 lens en mis wel de extra zoom. Maar om de basis technieken te leren is het zeker een goede lens.
                    Maar als je je al wil richten op bv fotograferen van rally's heb je toch wel een tele nodig.
                    Als je en lens wil kopen, moet je eerst kijken naar je budjet. Je kan van €100 tot extreem vele € gaan. Bv de sigma 70-300mm een zeer goedkope lens, ook wat betreft prijs kwaliteit, maar je kan niet verwachten dat een lens van €120 dezelfde scherpte en lichtsterkte (diafragma nog verder openzetten, mogelijkheid tot nog kleinere f-waarde) heeft als een lens van €500...
                    Nu zal je waarschijnlijk nog tevreden zijn met een niet zo lichtsterke lens (zoals de aangehaalde sigma), maar waarschijnlijk op lange termijn wil je dan net iets meer geven aan een duurdere lens.
                    Het is dus wikken en wegen tussen prijs, bereik, lichtsterkte, snelheid...

Maar aangezien je nog niet zoveel ervaring hebt, zou ik aanraden om oftewel eerst nog wat te oefenen met de kitlens en daarna kijken of je nog een extra tele koopt, of je koopt nu een niet te dure tele (eventueel 2dehands) en dan kan je later nog overschakelen naar een beterpassende lens.

En om het nog wat moeilijker te maken, zou je ook een body kunnen kopen en dan bv een 50-200 of een 18-200 (al heeft deze niet zo'n goede comentaren dacht ik). Maar bij de 50-200 ga je wel wat groothoek te kort schieten vrees ik.
                    ... see the ART not the TOOL ...

Comment

De betekenis van die waarden is niet zo makkelijk te verklaren.
                      Neem nu het menslijk oog, dat heeft ongeveer een kijkhoek van 45° (effectief zicht). Dit is bij en digitale lens ongeveer 50mm. Dus alles minder dan 50 is breedhoek, alles meer dan 50 tele.(en meer dan 300 supertele)
                      Die 50mm staat voor het brandpunt, dat is de plaats waar dat als je 2 lijnen uit de lens laat vertrekken samenkomen. Hoe dichter ze samenkomen hoe meer zichtveld (breedhoek), hoe verder hoe meer tele.
                      Letterlijk is de afstand dat je met bv een 200mm kan overbruggen niet te verwoorden. Je zal het eerder ondervindings gewijs moeten schatten. (of bv op sigma of tamron site kan je dit testen)

De lichtsterkte is dan weer iets helemaal anders. Dit gaat over het diafragma (de F waarde).
                      Het diafragma zorgt voor het doorlaten van het licht, hoe meer het diafragma open kan (kleine F waarde) hoe "lichtsterker" je lens. Bv de kitlens heeft een kleinste F waarde van F3.5 (18mm), maar er zijn lenzen die gaan tot F 1.4 ...
                      Deze instelling heb je bv nodig om bij donker weer nog met een redelijk hoge sluiterstijd te kunnen werken of bij zaalsporten niet te donkere foto's te krijgen. En ook om te vermijden dat je niet tot ISO 1600 moet gaan (omdat dat bij de meeste camera's ruis oplevert).
                      ISO is de lichtcorectie, hoe lager de waarde hoe minder het de foto verlicht als het ware, bv ISO 200 bij normale omstandigheden, maar in donkere omgeving 800 tot eventueel 1600.

Maar dus de combinatie van en een tele en lichtsterk, is redelijk duur. Weet niet of je van plan bent om bv bij duister weer te fotograferen...

Dan heb je nog verschillende factoren zoals de snelheid, het gewicht.. Waar de prijs van afhangt.

Meestal is het met lenzen (en fotoapparatuur in het algemeen) hoe duurde hoe beter.
                      Je zal dus met een goedkopere lens niet dezefde scherpte... halen als met een duurdere, maar het prijsverschil is vaak groter dan dat beetje verschil in scherpte .

Er is nog vannalles over te vertellen, maar is niet zo makkelijk te verwoorden. Ik hoop dat je al wat wijzer bent geworden en zou zeggen kijk rustig rond en beslis dan pas. Het gaat tenslotte toch om grootte bedragen.

Maar met jouw budjet (ik veronderstel niet zo hoog, lijd ik af uit de modellen ) is de sigma 70-300 geen slecht lens. Heb deze zelf niet, maar schijnt prijskwaliteit zeer goed te zijn. Dit zou ook een goede aansluiting zijn op je 55mm kitlens. Al denk ik wel dat je die 300mm niet volledig nodig zult hebben, maar is altijd leuk meegenomen.
                      Maar zoek gerust nog wat verder naar andere lenzen...

(dit was dus even mijn bescheiden uitleg)
                      ... see the ART not the TOOL ...

Comment

waw thx INV
                        schone uitleg al heb intussen ook al heel wat gelezen en het komt een beetje tesamen, allez denk ik toch

ALvast ook de andere mensen bedankt voor de uitleg zulle.

Dus als ik het een beetje samenvat naar mijn leeknormen

Die afstanden gaan dus vooral over het object dichterbij brengen, als ik die shots bekijk van op die site.
                        Dus ik zal idd een grotere lens erbij kopen omwille van de afstand die ik dichterbij moet brenegn namelijk de rallywagen.

Die F-waarden is met andere woorden als ik het goed bereik. Is dat hoe lager die F waarde (dus hoe minder licht er is) ik betere foto's zal kunnen trekken zonder FLITSER? Met hogere F-waardes dus als het een donkere ruimte is ik direct een flits nodig heb?

Die ISO waarden wordt dus ook gebruikt voor donkere en lichtere ruimtes.
                        Hoe donkerder de ruimte hoe hoger ik die ISO waarde moet plaatsen???.

Kwa sluitertijden dat begrijp ik denk, hoe hoger die snelheid hoe rapper het voorwerp rijdt bv rally wagen op sneleheid is hoge sluitertijd.
                        Iets dat stilstaat mag een lage sluitertijd hebben.

Hopelijk kan je bevestigen of er al iets klopt van mijn uitleg, allez als ik er al iets van begrijp ??

Comment

met een lange sluitertijd krijg je beweging in je plaatje, zit je tegen de duizend en selfs iets minder dan bevries je de actie
                          D70s + D50 | AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED | SIGMA 70-200mm f/2.8 EX DG APO MACRO HSM
                          http://www.jarrepics.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jarre Bekijk bericht
                            met een lange sluitertijd krijg je beweging in je plaatje, zit je tegen de duizend en selfs iets minder dan bevries je de actie
                            dit is wel niet altijd het geval, als je een statief gebruikt en je trek bv. een stilstaande wagen, zal je dus geen beweging krijgen (omdat er dus ook niets beweegt)

Comment

Met een serieuse tele er op zal de D50 toch hanteerbaarder zijn dan de 350D ik heb ze bijde in de hand gehad en de D50 ligt echt goed in de hand de 350D is echt te klein vind ik of heb ik te groet handen

Groeten
                              Spogy
                              Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Working...
                              X