Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NIKON Pro dag bij MetroFoto: sensorcleaning!?...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• NIKON Pro dag bij MetroFoto: sensorcleaning!?...

Vandaag was Nikon "Pro" dag bij MetroFoto.

Als Pro kon je er o.a. je sensor laten kuisen voor €50. Je kreeg dan wel voor dat bedrag een voucher, die je binnen 6 maanden kon verzilveren bij de aankoop van een Nikon item in deze winkel.

Uit pure interesse ging ik eens kijken hoe het nu écht bij de "Pro's" ( ) gedaan wordt...
    Vanzelfsprekend had ik mijn camera's niet mee en keek ik met interesse uit naar een demo op het apparaat van een zgn. "Pro"(?)-dame...

Mijn verbazing was niet te beschrijven !!! ...

Een bijzonder vriendelijke ex-De Beuckelaer jongen van Procirep vertelde hoe je de spiegel moest opklappen enz. (wat ik natuurlijk allang wist), maar ik was vooral geïnteresseerd in de eigenlijke cleaning van de sensor.
    Hij haalde dan een spuitbus met perslucht te boven (merk? "wschl. niet te koop in BE" zei hij... ). Spoot eerst even op zijn hand, nadien rechtstreeks op de sensor. Voilà, nu effekes testen. Nam foto van wit tafelblad en beoordeelde de foto op het display-tje van de camera!!!
    "Ja, normaal doe ik het wel op een beeldscherm, maar ik heb dat hier niet, dus..." en ... "Voilà, 't is in orde"...

Of de "Pro"(?)-eigenares van de camera écht overtuigd was weet ik niet, maar ik, als niet-pro, alleszins helemààl niet....

Zij haalde nog zo'n duur nagelnieuw "stofzuig nat/droog systeem" uit haar tas en zei dat ze het nog niet had durven te gebruiken...

Toen ik - uitlokkend - over de "Scotch Magic methode" sprak, zei de man niet veel, maar stelde wel dat het laagdoorlaatfilter "niet zo delikaat was als men doet uitschijnen". (sic)

Enfin, nu weet ik tenminste hoe het er bij de "Pro's" aan toegaat en wat ze met "Pro-service" bedoelen!...

Conclusie: Een ervaring rijker en een illusie armer!...

Re: NIKON Pro dag bij MetroFoto: sensorcleaning!?...

Luc,

Eigenlijk verschiet ik hier niet van.
    Menige keer voert men zo'n klucht op.

Persoonlijk was ik er niet bij betrokken, maar een vriend volgde soorgelijke demo bij langoor in Turnhout.
    Hij was alvast niet razend enthousiast!

mvg,

Roland

Comment

@ Roland,

Ik heb de demo bij Konijnenberg wél persoonlijk gezien.
      Imo. was dat toch een stuk "technisch meer verantwoord" ( ) dan het ff. met perslucht uitblazen door de Nikon "Pro" service.
      Natuurlijk was het daar de bedoeling om de VisibleDust spullen te verkopen, maar de uitleg en het opzet was wel goed.

Ik stel met verbijstering vast dat uitgerekend Nikon "Pro" precies dàt doet wat overal beschreven staat als dé absoluut te mijden procedure!...

Als mijn sensoren ooit iets grondiger moeten gekuist worden, dan zal ik het wel zelf doen en zal ik zeker de Scotch Magic methode als eerste uitproberen!

Wie voor een sensorreiniging €50 betaalt, mag imo. toch tenminste verwachten dat het resultaat perfect is, mét bewijs ervan op PC scherm...

Just my €0.02

Have a nice day!

Comment

@Luc,

Zonder twijfel neem ik aan dat Konijnenberg het beter deed dan Metro.
        Ik kan enkel vermelden wat men mij vertelt, vandaar.

idd. voor € 50 zou het toch op pro-basis mogen.

Kan je me de 'scotch magic methode' even toelichten, en waar te koop.
        Mag uiteraard ook per PM.

Alvast bedankt voor de eventuele tip(s).

mvg,

Roland
        Last edited by Roland Cuypers; 28 oktober 2006, 19:26. Reden: spelling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
          Kan je me de 'scotch magic methode' even toelichten, en waar te koop.
          Roland,

Dit is de gewone scotch matte doorzichtige tape, overal te koop.
          Ik gebruik het al meer dan 2 jaar. Kost niets, doorgaans reeds de eerste poging 100% zuiver. Vooral dat de tape ook de condens bolletjes meeneemt is belangrijk want die kunnen er niet af met blazen of schudden. Ze gaan wel af met eclipse. Maar tape is eenvoudiger, sneller en kost echt niets. Ik heb het nu ook al 2 maal gedaan met mijn D200 en met evenveel succes. Ik heb wel intussen ook de netvoeding voor deze bewerking net zoals voor mijn D100.

Werkmethode:

Snij vooraf een stuk tape , plak hem op de zijkant van de camera vast zodat je goed kunt richten evenwijdig met de sensor. Met een drukstrip ( gemaakt met een stukje rubber op 20mm breedte verbonden aan een stift en overwonden met een zacht doekje) de tape heel lichtjes drukken tegen de sensor. Direct heel zachtjes terug aftrekken en de bewerking even herhalen als je sensor breeder is dan de tape zodat de volledige vlakte zuiver is. Als er slechts weinig vuil op de sensor zit ga ik enkel op die plaats waar het vuil zit even met de tape lichtjes aandrukken. Hou rekening dat de sensor in spiegelbeeld zijn beeld vormt dus vuil rechts boven zit links onder op de sensor.

Frans.

Comment

@ Frans

Het lijkt me wel een goedkope en gemakkelijke oplossing maar bestaat er geen risico dat eventuele lijmresten van de tape zich kunnen vastzetten op de sensor?
            Nikon D200 ;Nikon D90 ; Nikon D800 ; Nikon F4s ; AF-S nikkor 50mm f 1.4G ; AF nikkor Dx 18-55mm ; AF nikkor 35-70mm f 2.8 ; AF nikkor ED 80-200mm f 2.8 ; AF nikkor 70-300mm f 4~5.6 G ; SB900 ; Sb24 ;Manfrotto Tripod MA144

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm Bekijk bericht

Hou rekening dat de sensor in spiegelbeeld zijn beeld vormt dus vuil rechts boven zit links onder op de sensor.

Frans.
              Beste Frans,
              spijtig genoeg moet ik deze bewering ontkrachten: een stofje rechts boven op de foto wordt rechts onder op de sensor met de lensopening naar je toegericht.
              Voor de rest spreek ik mij niet uit, iedereen heeft zo zijn eigen methode
              Groetjes Dolly

P.S.: moest je de sensor langs de achterzijde kunnen kuizen zou dit juist zijn maar doordat je de sensor langs de voorzijde reinigt en ook je toestel nog een naar je toedraait blijft de kant van het vuil dezelfde zijde maar wisselt alleen boven naar onder
              Last edited by Guest10; 28 oktober 2006, 22:00. Reden: uitleg toegevoegd in P.S.

Comment

Roland,

Ben tijdje off-line geweest, maar zie dat je intussen reeds antwoord hebt gekregen op je vraag. Sorry dus voor mijn laattijdige reactie.

Deze methode is hier al vaker aan de orde geweest.
                Mss. eens zoeken onder "Scotch Magic" en je zal beslist heel wat interessante info hierover terugvinden.
                Er zijn natuurlijk believers en non-believers, maar ik denk dat vele non-believers toch niet precies weten wat Scotch Magic tape is.
                Welnu het is één van de slechtst klevende doorschijnende tapes op de markt. Qua kleefeigenschappen zowat te vergelijken met de 3M Scotch Post-It blaadjes.
                Itt. gewone kleefband laat deze dus géén kleefstofsporen na.
                Of hoe een research-mislukking uiteindelijk tot een commercieel succes kan worden omgetuned (met de juiste marketing in de rug!)...

Gelukkig kan ik nog geen persoonlijke ervaringen met deze methode delen, want tot op heden heb ik steeds de stofjes succesvol kunnen wegblazen met een Canon (!) blaaspeer...
                Maar ooit zal ik er toch eens moeten aan beginnen...

mvg,
                Luc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dolly Bekijk bericht
                  Beste Frans,
                  spijtig genoeg moet ik deze bewering ontkrachten: een stofje rechts boven op de foto wordt rechts onder op de sensor met de lensopening naar je toegericht.
                  Dit kan idd juist zijn. Boven onder was ik zeker omdat ik vroeger eens heel lang geprobeerd had een vuiltje weg te nemen maar steeds op de verkeerde plaats dit deed. Links en rechts valt dit probleem minder op omdat ik de tape in die richting altijd aanbreng.

Bedankt voor deze info. Het is toch heel belangrijk dat je weet waar je moet kuisen!

Oorspronkelijk geplaatst door dolly;snoopy8501
                  Het lijkt me wel een goedkope en gemakkelijke oplossing maar bestaat er geen risico dat eventuele lijmresten van de tape zich kunnen vastzetten op de sensor?
                  Die kans is heel klein en moest het toch gebeuren ga er met een nieuwe strook nog eens over. Dit is de beste methode om het mee te hebben. Dit wordt trouwens door velen dagelijks gedaan als je ergens iets moet afnemen die gekleefd is, er meerdere malen overgaan tot alles resten ook mee zijn. Maar ik heb het nog nooit moeten doen op de sensor.

Ik weet dat de tape methode door velen omstreden is maar moest je een onderzoek doen dan zou je merken dat alle tegenstemmers er zijn die het nog nooit gedaan hebben. Maar iedereen is vrij natuurlijk. Er zijn ook nog andere heel goede middelen maar die zijn dan duurder. Ook eclipse in erge gevallen lijkt mij goed maar daar moet je toch voorzichtig zijn dat die niet te overvloedig aangebracht wordt.

Er zijn ook heel veel oplossingen voor kleine stofjes maar geloof me, dit zijn niet de grote problemen. Door de aard van mijn fotografie wissel ik heel veel van lens en door de hoge Fwaarde zie je heel snel de minste vervuiling. Als ik foto's neem op F8 is er geen vuiltje aan de lucht!

Ook de kontrole methode is belangrijk. Ik neem altijd vooraf een foto hoe de toestand van de sensor is. Zo weet je achteraf of er iets misloopt en vanaf wanneer je het hebt. Het kuisen zelf wordt altijd in de zelfde omstandigheden gedaan. Gebruik van de grijskaart en de ringflits met de macrolens uit focus ( kortste focus instelpunt). Richten op de grijskaart leverd je dan een egaal belichte foto op. je wit ballans bepalen door de R of B waarde te verschuiven tot het histogram zo smal mogelijk komt. Bij een goede stofvrije sensor is dit bijna een vertikale lijn op het histogram. In de curves van nikon capture wordt dan het automatisch kontrast geselecteerd waardoor je links en rechts de curves gaat verschuiven tot aan de voet van de lichtkurve. Zo zie je echt alles wat op de sensor ligt.

Ik bekom op deze manier steeds een referentie foto van de toestand van mijn sensor en al deze referentie foto's worden bewaard. Zo dan ik alle zwartkijkers aantonen hoe mijn sensor eruitzie zelfs na 4 jaar regelmatig kuisen. Ik denk al 1 euro betaald te hebben in al die jaren voor de gebruikte tape.

Frans.

Comment

Hier staan wat foto's hoe de tape aan te brengen. Heel simpel, overal op de wereld te doen en kost nauwelijks iets.

Website : www.alextimmermans.com
                    Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                    Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

@ Dolly,Luc, Frans en Alex,

Mijn dank voor de nuttige info!
                      Vanmorgen met een blaaspeertje even geprobeerd.
                      En ja, de stofpluis lijkt weg te zijn.
                      Straks enkele shoots en dan evalueren op het scherm.

Ik was toch even in paniek omdat het over een erg groot 'geval' ging om mijn sensor.

Nu weet ik tenminste dat er op een deftige manier iets aan gedaan kan worden.
                      Mijn D200 werd al 2x door mij persoonlijk naar de Beukelaer gebracht,
                      dat was een prima en gratis service. Helaas bestaat dat niet meer.

Prettige zondag voor iedereen!

Roland

Comment

Working...
                      X