Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitale camera voor archiefonderzoek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: digitale camera voor archiefonderzoek

Heb zelf veel foto's van documenten gemaakt in archieven voor stamboomonderzoek en heb daarbij met prima resultaat een compact digitaal toestel gebruikt, in mijn geval een Olympus SH-25MR. Dit toestel had o.m. een scene modus voor 'documents' waarbij het contrast tussen tekst en papier wat groter is dan normaal. De Olympus FE 180 heef ook zo'n scene modus, de Samsung en Canon niet maar die zijn dan weer iets lichtsterker, vooral de Canon, wat een voordeel kan zijn om bij weinig licht scherpe foto's te nemen.
    Uiteraard is flitslicht verboden in alle archieven maar ook het gebruik van statieven is in veel archieven niet toegelaten. Heb helemaal geen vaste hand maar mij is het altijd wel gelukt scherpe foto's te maken, maak desnoods meerdere foto's en thuis eerst eens de beste instellingen uittesten. En in het archief zo dicht mogelijk bij een raam of bij afwezigheid op een goed verlichte plaats.

Comment

Diene zijn thesis is ondertussen al 10 JAAR geleden ingeleverd hoor !

.. en BTW niets beters dan een Sony RX100n ... diskreet en niet te kloppen bij weing licht, ook voor documenten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Diene zijn thesis is ondertussen al 10 JAAR geleden ingeleverd hoor !

.. en BTW niets beters dan een Sony RX100n ... diskreet en niet te kloppen bij weing licht, ook voor documenten.
        Maar deze was er nog niet in 2006, dus daar heeft de TS niet veel aan ;-)
        Maar de Fujifilm Finepix F30 was er wel en zou een heel goede optie geweest zijn als zijn budget wat hoger lag,
        in begin 2006 te duur, maar eind 2006 misschien toch al wat dichter in in de buurt van zijn budged.

Comment

Wellicht dat het veel te duur wordt, maar een Canon EOS M met een Canon EF-M 28mm macrolensje is ook wel een geschikte combi denk ik voor archiefwerk.

De verlichting en groothoek van de lens lijkt me ideaal als archief lens.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

Comment

waarom geen draagbaar documentenscannertje?

Comment

Stefan ik denk niet dat dit voor alles even goed werkt. Een gewone scanner werkt niet met iedere medium al even handig. Laat staan een mobiele scanner.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

Comment

En anders in "den aldi" staat juist een toestelletje: Canon Ixus 750 voor €80. En ik denk dat dit zeker samen met een licht statiefje bruikbaar zal zijn voor je doel.

Comment

Mmm iedereen weet toch dat dit een heeeeel oud topic is hé
                  De TS gaat hier echt niet meer op antwoorden.
                  Zou anders toch tof zijn ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                    Maar deze was er nog niet in 2006, dus daar heeft de TS niet veel aan ;-)
                    ....
                    ppfffffftt ... 10 jaar na datum heeft de TS aan geen enkel suggestie nog een boodschap denk ik zo ... en dus naar vandaag blijft een RX100-n nog steeds de te kloppen performer al was het maar om z'n prestaties bij uitzonderlijk hoge ISO ... voor de rest ... irrelevant denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roblan Bekijk bericht
                      En anders in "den aldi" staat juist een toestelletje: Canon Ixus 750 voor €80. En ik denk dat dit zeker samen met een licht statiefje bruikbaar zal zijn voor je doel.
                      Ja ... en jammer maar helaas is "geloof " enkel van toepassing bij "religie" !

Comment

Working...
                      X