Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dlsr: Dringend Advies Gevraagd!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Dlsr: Dringend Advies Gevraagd!

Oorspronkelijk geplaatst door klax Bekijk bericht
    1. canon 400d met canon 28-105 lens f/3.5-4.5
    2. canon 400d met sigma 18-125mm f/3.5-5.6
    3. nikon 80d met nikkor dx 18-135 mm f3/5-5.6

alvast bedankt
    Geen van bovenstaande zou ik zeggen. Eerder:
    1. canon 350d/400d met Tamron 28-75/2.8
    2. canon 350d/400d met Sigma 24-60/2.8
    3. canon 350d/400d met Sigma 17-70/2.8-4.5
    Please don't tell me that's you in your avatar!

Comment

echter, zoals Jan10D als zei, als 10mp wordt aangeboden en het toestel in kwestie is erg goed, waarom zou je dat dan niet nemen? verschil in kosten tussen de 350D en 400D zijn niet zo groot en het schijnt dat er ook het e.e.a verbeterd is tov van de 350.
      Zelfs al had de Canon 400D een sensor van 8 MP, het prijsverschil met de Canon 350D zou nog steeds te verantwoorden zijn door de (veel) betere autofocus, het grotere lcd en het anti-stof systeem.
      Goede lenzen kan je later nog altijd bijkopen. Een goede body koop je (meestal) maar 1 keer.

Zelf vind ik dat de Canon 400D en de Nikon D80 heel veel bieden voor weinig geld.
      En als ik nog geen Canon lenzen zou hebben dan zou ik nu starten met de Nikon D80.

Over Nikon en Sigma lenzen weet ik weinig maar een goedkope zoomlens zoals de Canon EF 28-105 samen met een goedkope vaste lens zoals de EF 50 1,8 voor studio werk lijkt een ideale combinatie.
      (Maar persoonlijk vind ik dat een zoomlens zoals de Canon EF 24-85 een veel beter bereik levert op een APS sensor)

Jan.

Edit: nog even deze reviews opgezocht: (zie: Verdict)

Last edited by Jan_10D; 23 oktober 2006, 23:00.

Comment

1. canon 400d met canon 28-105 lens f/3.5-4.5
        2. canon 400d met sigma 18-125mm f/3.5-5.6
        3. nikon 80d met nikkor dx 18-135 mm f3/5-5.6
        1. Dat lensje is een vreselijk goed ding. Hij wordt nogal vaak 'vergeten'. Neem daarbij overigens wel een 50/1.8 voor als het echt scherp moet zijn.

Over het aantal MP's, neem een D60 (6 MP) met een prime en een 400D (10 MP) met een kitlens en jawel, die D60 gaat betere foto's maken. Goed glas is werkelijk belangrijker dan MP's... Doch, camera's met 10MP zijn volop te krijgen dus waarom voor minder gaan?

Comment

Klax doet er een goede zaak aan om kennis en vaardigheid niet te gaan verwarren met de hardware.
          Ik heb ooit een paar jaar terug een zeer aanvaardbare MUPPIE (1,50x2,25m) gemaakt met een 3mp fuji 6900; met een set van 1000 euro aanvaardbare pix maken voor poster-drukwerk gaat alleen lukken als hij zelf gaat nadenken i.p.v. ons voor het karretje spannen.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

@spanjaart
            was zijn dit toch voor berichten? wie zegt dat ik mn fotos in muppies wil hangen? niemand hoeft me uitleggen hoe rasters werken en wat drukwerk is, en volgens mij hoef ik niet te verantwoorden waarom ik de 400D en de D80 overweeg.

Als je geen inhoudelijk input hebt, post dan geen reply.

Comment

@spanjaart
              was zijn dit toch voor berichten? wie zegt dat ik mn fotos in muppies wil hangen? niemand hoeft me uitleggen hoe rasters werken en wat drukwerk is, en volgens mij hoef ik niet te verantwoorden waarom ik de 400D en de D80 overweeg.

Als je geen inhoudelijk input hebt, post dan geen reply.
              Zijn input was wel degelijk inhoudelijk. Zij was niet op de meest vriendelijke manier gebracht, maar bevatte niets dat niet waar was.

Want je hebt duidelijk geen kennis van zaken, en dat is niet erg, want daar zijn dit soort fora o.a. voor. Maar je stelt in je initiele post tegenstrijdige eisen, die nog niet misschien kunnen worden gerealiseerd. En zelfs na daar verschillende keren op te worden gewezen, blijf je toch vasthouden aan je eigen mening/ideeen. Prima, want iedereen heeft andere ideeen bij zaken als 'semi-professioneel', 'drukwerk' en 'kwaliteit'. Maar wees dan ook niet op je teentjes getrapt als iemand zegt "ga eerst nadenken i.p.v. ons voor het karretje te spannen", want het zou maar zo kunnen zijn dat die woorden na het vergaren van wat meer kennis ook voor jou een andere betekenis krijgen.
              Please don't tell me that's you in your avatar!

Comment

De arogantie van onze nieuwe BD'ers swingt de pan uit !

Love You All, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Rustig allemaal. Er al eens aan gedacht dat klax een "trol" zou kunnen zijn die enkel berichten post om iedereen op stang te jagen... Waarom wordt hier geen rust gebracht door een moderator?
                  "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                  Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                  Uit: Apocrief

Comment

hehe... ik ben een trol...
                    laat maar hoor, ik heb de nodige info binnen.
                    bedank jongens

Comment

tja... vriendelijk blijven hé ;-)

Laten we alles nog eens op een rijtje zetten. Je wil een degelijke camera waar je mooie afdrukken mee kan afleveren op groter formaat.

Okee. Ten eerste staar je niet blind op de megapixels. Uiteraard zal het makkelijker zijn een 10Mp beeld te vergroten dan een 6Mp Maar zelfs al heb je een 10mp beeld dan moet dat beeld wel eerst van optimale kwaliteit zijn. Anders heeft het hoegenaamd geen zin van uit te vergroten. Dan komen we bij andere factoren zoals de kwaliteit van het autofocussysteem en belichtingssysteem van de camera en de ruisgevoeligheid. Een onscherp beeld zal zich niet goed lenen tot uitvergroten dat spreekt voor zich. Een onderbelicht beeld evenmin. Ook ruis zal bij een uitvergroting meer last bezorgen. Deze factoren mag je dus in geen geval onderschatten.

Stel nu dat je die goede camera hebt dan heb je nog maar de halve uitrusting. Goede lenzen zijn echt van goudwaarde. En eens je voor een bepaald merk gekozen hebt zal je niet gauw veranderen. Investeer dus in goed glas. Er zullen steeds nieuwe body's komen en volgend jaar zullen we misschien al aan 12Mp zitten. Misschien wil je je dan weer een betere camera aanschaffen. Best mogelijk, maar je lenzen kunnen gewoon mee. Neem ook gerust van me aan dat hoe meer Mp je hebt ook de eisen aan de lens strenger worden. Je moet die pixels ook optimaal gebruiken nietwaar. Alle merken hebben wel een aantal zeer goede lenzen in hun gamma. Reken er alleen op dat die lenzen niet goedkoop zijn. Kijk ook gerust eens op de tweedhandsmarkt. Regelmatig kan je toch goede koopjes doen op die manier.

Al het goede materiaal moet echter nog juist gebruikt worden. Kennis en ervaring zijn hier van groot belang. Geloof me ik ondervind dit nog elke dag. Ik mag gerust stellen dat ik mooi materiaal heb. Doch ik mis nog veel kennis en inzicht. Om echt prachtplaten te schieten zal je dus ook daar aan moeten werken.

Ik ga je hier geen materiaal aanbevelen. Daarentegen zou ik je voorstellen om eens goed rond te kijken op het forum en vooral dan in de showcase. Vraag gerust aan de fotografen daar hoe en met welk materiaal ze die resultaten bekomen hebben. Neem je tijd om de juiste beslissing te nemen. Neem echter van me aan dat het goedkoopste materiaal niet optimaal is, maar dat ook de duurste niet echt nodig is. Eén ding is echter wel een pijnlijke waarheid. Met een budget van slechts 1000€ kom je niet echt ver en zal je compromissen moeten sluiten.

Nog veel succes op je zoektocht.

Wouter.
                      Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Even terug naar de oorspronkelijke post.

Je schrijft Azië, dan begrijp ik straatfotografie in stofferige straten, mogelijke tropische regenbuien die je plots overvallen... Je schrijft minimum 10MP, budget 1000 EUR. Je schrijft beeldkwaliteit, verwerken in ontwerpstudio, dus Adobe Photoshop enzo, dus RAW btidiepte is belangrijk voor jou?

Ik lees daarin eigelijk enkel de Pentax K10D...

Waarom Pentax K10D?
                        - Weather Sealing op de body. Als er al één ding is waar electronica niet tegenkan, dan is het stof en vocht. En dan spreek ik niet over vocht in de objectieven (dat droogt uit) of stof op de sensor (dat blaas je weg). Als er stof onder knopjes geraakt geven die geen contact meer, als er vocht in de circuits geraakt geven die kortsluitingen. Je zal de eerste niet zijn met dergelijke problemen, en alle instappers van alle merken zijn hier gevoelig voor.
                        - Allicht zal je de K10D + DA18-50 + DA50-200 moeten kunnen vinden voor een prijsje rond je budget. Het SR systeem van Pentax zorgt bovendien voor stabilisatie op beide objectieven.
                        - De Pentax zit beter kwa grootte en gewicht dan de Nikon, en ik vind 'm beter in 'm hand liggen dan de Canon (maar ik ben bevooroordeeld op dat vlak).
                        - Vermits je al wat van spiegelreflexfotografie kent, heb je geen dummy automatische modussen nodig, en die liet Pentax op de K10D vallen in ruil voor enkele nieuwe modes, zoals TAv en Sv, en sterke customisatie van de standaard modes (P, Av, Tv en M). Ik ga hier niet verder op ingaan (tenzij op vraag), maar weet dat ze heel handig zijn.
                        - 22bit A/D converter en PRIME image engine. Nog niet duidelijk, maar deze zouden heel goede beeldkwaliteit opleveren volgens insiders. Overigens zou Pentax de camera intern uitgerust hebben om met een simpele firmware upgrade van de klassieke 12bits RAWs naar 16bits RAWs te gaan als de base software (zoals Adobe Camera RAW) hiervoor klaar is. Naar professionele afwerking van beelden toe zeker een plus.

Alleen moet je weten dat je de K10D allicht ten vroegste half November zal kunnen kopen, mss zelfs pas in December... 'k Weet niet wanneer je denkt te vertrekken?

Hoe dan ook is het aan jou om te beslissen of al deze details een verschil kunnen maken voor jou? De camera zelf eens in de hand nemen moet in die beslissing een belangrijke rol spelen.

hth, Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

probeer de Olympus E-400 ,is 10mp, met kit 14-42mm + 40-150mm
                          is de kleinste reflex op de markt met aangepaste lenzen. is tekoop vanaf ongeveer 850euro. Rodan

Comment

budget van 1000€?
                            nikon D70 gebruikt en 18-200VR nieuw

Comment

Working...
                            X