Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dlsr: Dringend Advies Gevraagd!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dlsr: Dringend Advies Gevraagd!

Goedemiddag!

Ik sta op het punt mijn eerste digitale spiegelreflex te kopen. Ik zoek een mooie camera van een betrouwbaar merk, minimaal 10 megapix,
    niet al te grote/zware body, veel mogelijkheden. Ik denk erover de body en de lens apart te kopen, omdat ik heb begrepen dat de lenzen in het standaardpakket vaak nogal basic zijn en ik één lens zoek waar ik alles mee kan doen. Het totaalbudget voor camera plus lens is ong.1000 euro.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Canon EOS 400D of de (duurdere) Nikon D80, met een SIGMA 18-200 of 18-125mm. Welke combinatie raden jullie me aan?

Ik wil tijdens mijn aankomende reis naar Azië mooie platen kunnen schieten en de camera semi-professioneel gebruiken in mijn ontwerpstudio. Ik heb in het verleden met spiegelreflex cameras gewerkt maar ben er een beetje uit. Ik zou de nieuwe camera willen gebruiken om mijn kennis van spiegelreflexfotografie te verdiepen en wil het eindresultaat beter kunnen beheersen dan met gewonen digitale fotografie mogelijk is.

Graag jullie advies!
    Alvast hartelijk voor de moeite
    groet Klax

Re: Dsr: Dringend Advies Gevraagd!

tip : kijk ook eens naar de E400 van Olympus, dit is de kleinste digitale reflex die er is , handig als je veel gaat reizen.
    Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

De combinatie 350D - 18/125 sigma heb ik zelf. Verwacht er geen topresultaat van, is een leuk bereik voor op reis. Voor het serieuse werk zou ik toch iets anders overwegen (12-24 sigma,17-40 F4 canon, 70-200 F4), of als budget krap, zit één of 2 primes (50 en 85 1.8). Ik weet niet waarvoor je foto's moeten dienen maar een 6 megapix is al meer dan voldoende voor de doorsnee amateur.

Grts JVG
      Last edited by janvangent; 23 oktober 2006, 14:19.
      Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

idd, heb die 18-125 zelf ook gehad. Niet te duur, mooi bereik.
        In elk geval minder een compromis zoals 18-200 of 28-300mm.

Comment

Dank voor de input so far...

jan van gent,
          6 megapix is niet voldoende. Wil de fotos kunnen gebruiken voor drukwerk en dan niet gebonden zijn aan kleine formaten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door klax Bekijk bericht
            Dank voor de input so far...

jan van gent,
            6 megapix is niet voldoende. Wil de fotos kunnen gebruiken voor drukwerk en dan niet gebonden zijn aan kleine formaten.
            Als je wilt stuur ik je een vb bestand van de 350D (8.1 MP)zo kun je zelf zien in hoevere je, indien de cropt nog voldoende hebt. Ter info de 400D heeft er nu dacht ik iets van 10 MP.
            Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

De 400D is een goed idee, de lenzen zou ik niet nemen. Maar eerder kijken naar 1 van de voorstellen hierboven
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

Comment

1 lens waar je alles mee kan bestaat simpelweg gewoon niet.
                Als je budget maar 1000€ is dan zal je er niet komen voor de D80 (body 900 + sigma 18-200 350 = 1250€ zonder geheugenkaart en tas en statief etc...)
                Voor de 400D is dit 200€ minder.

Als je scherpe fotos wil moet je oftewel veel geld neertellen voor een scherpe zoom (1000 € of makkelijk meer) of moet je met primes gaan werken (koop je er daar 2 of 3 van zit je ook rond en boven de 1000€ makkelijk)

De sigma 18-200 die ik heb is een goede lens voor +/-350€ ofzo, maar verwacht er geen wonderen van. Als ik die op 50mm zet en vergelijk met mijn 50mm prime dan weet ik het wel
                Dus het hangt allemaal af van wat je wil uitgeven en wat je zoekt.

-M-
                ps:
                camera semi-professioneel gebruiken in mijn ontwerpstudio
                Dan ga je toch VEEL geld moeten gaan uitgeven aan objectieven vrees ik.....
                Mijn site...
                vandaelefotografie.be
                * BD0916BE *

Comment

Even wat aanvullen op wat eerdere geposte info
                  Het verschil tussen de 350D en de 400D is maar

3888 x 2592
                  - 3456 x 2304
                  --------------
                  = 432 aan de zijkant en 288 in de hoogte verschil.
                  Dit is niet echt heel veel vind ik.

Dit heb je meer bij de 400D tot de 350D

Comment

Je eisen zijn nogal tegenstrijdig. Je zegt 10 MP nodig te hebben voor drukwerk (waar dit op gebaseerd is, is mij een raadsel) maar zegt daarna dat je een alles-in-1-lens wilt.

De lenzen die je aanhaalt zijn geen 10MP camera waard. Daarmee bedoel ik dat je veel meer kwaliteit behaalt met een goedkope body ('maar' 6 of 8 MP) met een een duurdere lens dan met een 400D + een van je aangehaalde lenzen. Onder semi -professioneel zal het resultaat dan waarschijnlijk niet gaan vallen.

Misschien moet je eens gaan kijken naar een leuke prosumer camera...
                    Please don't tell me that's you in your avatar!

Comment

rsgvv, slechte referentie, dat rechthoek,
                      want je geeft er de volle grootte niet bij.
                      plaats eens een grijze rechthoek van 389 x 259
                      en daarin één van 346 x 230
                      dàt geeft je de juiste verhouding.

nu, als TS overtuigd is dat hij/zij >10Mp nodig heeft
                      (hoe deed men het dan 2-3 jaar terug )
                      en denkt dat te kunnen weergeven met een sigma superzoom,
                      wie zijn wij om dat in twijfel te trekken?

mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Nog een tip: Koop best geen nieuwe camera vlak voor je op reis gaat: Je moet hem meestal namelijk nog wat gewoon worden, dus doe dat thuis... Anders riskeer je met een hoge rejection-rate te zitten na je vakantie (wat natuurlijk spijtig is... )

Ik heb zo'n 3 maanden geleden 1400Euro op tafel gelegd voor hetvolgende:
                        - Nikon D50
                        - Nikkor 24-120 VR
                        - Tamron 70-300 (Ik moet maar zelden zo ver zoomen, dus deze is eerder gadget)
                        - 2GB Scandisk Ultra II
                        - Lowepro Tas

Hoewel deze maar 6MP heeft, is de printkwaliteit op 20x30 nog zeer goed naar mijn mening

Tenzij je op erg groot formaat wil gaan printen kan ik enkel zeggen: Investeer eerder in glas dan in megapixels
                        ---
                        Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                        http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Goedemiddag!

Ik sta op het punt mijn eerste digitale spiegelreflex te kopen. Ik zoek een mooie camera van een betrouwbaar merk, minimaal 10 megapix,
                          niet al te grote/zware body, veel mogelijkheden. Ik denk erover de body en de lens apart te kopen, omdat ik heb begrepen dat de lenzen in het standaardpakket vaak nogal basic zijn en ik één lens zoek waar ik alles mee kan doen. Het totaalbudget voor camera plus lens is ong.1000 euro.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Canon EOS 400D of de (duurdere) Nikon D80, met een SIGMA 18-200 of 18-125mm. Welke combinatie raden jullie me aan?

Ik wil tijdens mijn aankomende reis naar Azië mooie platen kunnen schieten en de camera semi-professioneel gebruiken in mijn ontwerpstudio. Ik heb in het verleden met spiegelreflex cameras gewerkt maar ben er een beetje uit. Ik zou de nieuwe camera willen gebruiken om mijn kennis van spiegelreflexfotografie te verdiepen en wil het eindresultaat beter kunnen beheersen dan met gewonen digitale fotografie mogelijk is.

Graag jullie advies!
                          Alvast hartelijk voor de moeite
                          groet Klax

Uit uw posting kan ik duidelijk opmaken dat U nog veel informatie mist, waarschijnlijk ga ik hier uw "zalige hoop" de kop inslagen, maar met uw beschrijving van de gewenste eigenschappen van body en optiek is uw budget totaal ontoereikend. en indien U dan nog spreekt over de camera te gebruiken voor drukwerk, dan zou ik zeggen dat het vooropgestelde budget slechts 10 % bedraagt van de investeringen die nodig zijn om tot de door U verlangde kwaliteit te komen. Ook dat fabeltje van één lens voor alles kan je best zo vlug mogelijk vergeten. Optiek is enorm belangrijk en een behoorlijke zoomlens kost al vlug 1000 Euro en meer.

Als het zuiver voor de hobby is kan je aan de slag met de 400 D en de bedoelde Sigma, maar dan mag je de lat niet zo hoog leggen en een maximale kwaliteit wensen.

Vooropgestelde setup voor beroepsdoeleinden

Body : EOS 1Ds Mark II (voor drukwerk een noodzaak) OF
                          Body : EOS 1D Mark II snellere camera geschikt voor sport maar 8.2 Mega
                          Lenzen:
                          EF 16-35 F2.8 L USM
                          EF 24-70 F2.8 L USM
                          EF 70-200 F2.8 L USM

Voldoende CF kaarten
                          een krachtige computer en de nodige software om uw bestanden te bewerken.

De bovenstaande set is een goed begin maar je gaat er wel ongeveer 10.000 Euro aan kwijt zijn.

MVG, Jeff
                          Last edited by Digipics357; 23 oktober 2006, 16:42.
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Okee...ik proef wel enige nijd in sommige reacties. Weet niet waar dat vandaan komt.

Ik kan weinig met het gebitch over de 10 megapixels. Ik ben geen fotograaf maar wil een goede foto wel kunnen gebruiken voor drukwerk op afficheformaat. Dat redt ik niet met een 6 mp, nietwaar?

@Petethecop: prosumer camera is geen optie. Die hebben over het algemeen toch een mindere beeldkwaliteit, beperkte opties qua iso, een vaste lens en ruis bij hogere gevoeligheden.

@digipic357: ik ben geen fotograaf en heb ook geen aspiraties in die richting. Volgens mij had ik dat ook wel duidelijk gemaakt in mijn posting, beetje flauw om dan een pakket van 10.000 euro voor te stellen.

Ik kan wel wat met het advies om de lens een groter budget te geven, zeker als daar aanzienlijk meer kwaliteit valt te halen. Dank daarvoor.

Comment

Ik kan weinig met het gebitch over de 10 megapixels. Ik ben geen fotograaf maar wil een goede foto wel kunnen gebruiken voor drukwerk op afficheformaat. Dat redt ik niet met een 6 mp, nietwaar?
                              nietwaar dus! waarom denk je dat? waar haal je dat?
                              van zodra je je idee van die 10Mp af zet, kun je verder kijken.
                              een goeie (eventueel 2dehandse) 6 (of desnoods8) Mp.
                              en dan een deftige lens.
                              Ik zou de nieuwe camera willen gebruiken om mijn kennis van spiegelreflexfotografie te verdiepen en wil het eindresultaat beter kunnen beheersen dan met gewonen digitale fotografie mogelijk is.
                              de camera semi-professioneel gebruiken in mijn ontwerpstudio.
                              ik ben geen fotograaf en heb ook geen aspiraties in die richting.
                              toch wat tegenstrijdig, niet?
                              ga je voor canon of nikon?
                              canon: (2dehandse) 350D + 18-125-lens erbij
                              nikon: (2dehandse) D50 + ook zo'n lensje
                              pentax: (2dehandse) *istDL + idem
                              olympus: (2dehandse) E300/E400/E500 + idem lensje

één voor één goeie body's met (semi)-professionele beeldkwaliteit.
                              normaal ga je, indien zoom, best voor maximaal 3x, maar kijk eerst of je meest breedhoek dan wel meest tele nodig hebt. kijk ook na of een prime-oplossing niet beter zou zijn (naar kwaliteit toe).
                              bv een 50f1.4 en/of 85f1.8 en/of 100f2.0 ...

maar vergeet eerst en vooral die 10Mp.

mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"
                              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Working...
                              X