Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dlsr: Dringend Advies Gevraagd!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Dsr: Dringend Advies Gevraagd!

Een ideale reiscamera is absoluut niet gelijk aan een ideale camera voor semi-pro drukkerijwerk. De ideale reiscamera moet klein zijn, weinig kieskeurig qua stroomverzorging en ook kleine/lichte lenzen hebben. Voor mij staat dan de Pentax K100D voorop, zeker met de huidige serie aan pancake prime lenzen.
    Wil je een enorm aantal megapixels zul je moeten uitwijken naar de grotere en zwaardere camera's. Die vreten meer stroom, zit je dus tegenwoordig vast aan Li-Ion accu's waar je op reis weer een andere lader voor nodig hebt en die een kapitaal kosten als je een serieuze voorraad daarvan wilt aanleggen die je mss maar 1x per jaar volledig gebruikt.
    Overigens zijn 3 pancake prime lenzen veel kleiner en lichter dan hetzelfde bereik in zoom, zijn lichtsterker en ook nog eens beter qua afbeeldingskwaliteit.

Comment

Ik heb bij niemand enige vorm van nijd opgemerkt, en in mijn post was het zeker niet de bedoeling om die op te werken, maar als we even realistisch zijn: Een D80 kost al rond de 900 Euro, als ik het goed voor heb. Een 400D is misschien iets goedkoper, maar dat zal toch ook wel richting 700Euro gaan.

Ik denk dat Digipics357 zich een beetje heeft blindgestaard op het zinnetje "Ik wil tijdens mijn aankomende reis naar Azië mooie platen kunnen schieten en de camera semi-professioneel gebruiken in mijn ontwerpstudio."

Voor je affiches denk ik dat het nuttig kan zijn om te weten wat voor prints je maakt, want als ik naar de reclame-affiches langs de weg kijk denk ik niet dat die op 300dpi gedrukt zijn
      Misschien kan je beter specificeren wat voor affiches je bedoelt (A0, A2, 20m2, ...)
      ---
      Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
      http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door klax Bekijk bericht
        Ik kan weinig met het gebitch over de 10 megapixels. Ik ben geen fotograaf maar wil een goede foto wel kunnen gebruiken voor drukwerk op afficheformaat. Dat redt ik niet met een 6 mp, nietwaar?
        Als in 2006 alle DSLR standaard met 10 MP geleverd worden, dan weet ik ook niet waarom iemand met minder zou moeten tevreden zijn.

@digipic357: ik ben geen fotograaf en heb ook geen aspiraties in die richting. Volgens mij had ik dat ook wel duidelijk gemaakt in mijn posting, beetje flauw om dan een pakket van 10.000 euro voor te stellen.
        Geef mij een Canon 400D en een EF 50 1,8. Daarna kunnen we de resultaten even vergelijken met deze van een 1DsII en gelijk welke zoomlens.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
          Als in 2006 alle DSLR standaard met 10 MP geleverd worden, dan weet ik ook niet waarom iemand met minder zou moeten tevreden zijn.
          Er worden nog zat DSLR's van 6MP afgeleverd en gekocht. Ik gebruik zelf een istDs, 6MP zijn zat zelfs voor publicatie's in tijdschriften.

Geef mij een Canon 400D en een EF 50 1,8. Daarna kunnen we de resultaten even vergelijken met deze van een 1DsII en gelijk welke zoomlens.
          Hetzelfde voor mijn istDs en de FA 2.8/28 of FA 1.7/50. Daar kan ook geen zoomlens tegenop.

Comment

Ik heb ib de tijd met mijn dsc-717 (5mpixel prosumer) een 50x75cm laten afdrukken en daar was ik ZEER tevreden over.
            Dus mijn insziens red je het heus wel met 8Mpixel tot 50x75cm, zolang je foto maar scherp genoeg is........dus goed glas.......en dat kost nog altijd 'plenty O money' .....
            Denk GOED na wat voor soort fotografie je wil doen en hoe scherp je de fotos wil, macro is geen breedhoek en dat is weer geen tele etc etc.....en test je objectief voor je koopt.

En laten we eerlijk zijn, waar ga je die laten afdrukken? kruidvat? fotograaf om de hoek?dixons? die drukken ook niet zo wree scherp af naar mijn gevoel.
            Ik denk dat je verdorie ver moet gaan om een kwalitatief scherpe afdruk te hebben, ik ken geen adres................ (je mag me altijd een adres PM'en iedereen )

-M-
            Mijn site...
            vandaelefotografie.be
            * BD0916BE *

Comment

@digipic357: ik ben geen fotograaf en heb ook geen aspiraties in die richting. Volgens mij had ik dat ook wel duidelijk gemaakt in mijn posting, beetje flauw om dan een pakket van 10.000 euro voor te stellen.

Ik kan wel wat met het advies om de lens een groter budget te geven, zeker als daar aanzienlijk meer kwaliteit valt te halen. Dank daarvoor

De digitale camera die aanvaardt wordt in de grafische voor een afdruk op een dubbele pagina is de 1Ds Mark II en uiteraard ook de digitale ruggen op het middenformaat. Dat is niet iets dat ik heb uitgevonden hoor, het is gewoon zo.

Vandaar dat ik U deze camera voorstelde, ik wou U een helpende hand reiken in de speurtocht naar het juiste gereedschap.

Aangezien dat dit niet echt nodig is, zal ik u niet verder vervelen met mijn postings.

Veel succes nog !

MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Dank voor de input so far...

jan van gent,
                6 megapix is niet voldoende. Wil de fotos kunnen gebruiken voor drukwerk en dan niet gebonden zijn aan kleine formaten.
                Onzin!

Ik werk al 7 jaar in de pre press sector en voor kleinformaat drukwerk tot A2, kan je met een 6 Mpix camera, prachtige resultaten behalen!!

Nu heb ik al een tijdje, m'n 10Mpîx DSLR en daarmee heb ik al affiches kunnen printen van 5 op 3.3 meter breed, mits enige nabewerking in Photoshop uiteraard... Een goeie nabewerking van je foto's zijn van groot belang, als met grotere formaten en afbeeldingen wil werken.

De scherpte en de definitie van je beelden, hangt wel enorm sterk af van het gebruikte glas heb ik ervaren... (er is een -immens- verschil tussen m'n oude 70-300 en m'n nieuwe 70-200VR lenske ). Dus spaar alvast je centjes maar voor wat deftig glaswerk
                ---------------------------------------------
                Nikon D750 + wat glasservies

Comment

Wat nieuwe gebruikers op dit forum niet mogen onderschatten, is de openheid waarmee hier wordt gepraat. We doen hier niet aan verbloeming van de werkelijkheid, ik denk dat de poster daar ook niet bij gebaat is.

Wil je de lens die alles kan en alles goed kan, kies dan de Nikon 18-200 VR. Die lens wordt algemeen beschouwd als de beste alleskunnerlens. Wil je een kwaliteitsbody, kies dan de Nikon D70s of de D80 (misschien is hier en daar zelfs al een tweedehands D80 te kopen). Maar met 1000€ red je het niet, tenzij je geluk hebt en lens of body tweedehands kunt kopen. Over 6/8/10 mpix zou ik mij geen zorgen, over de kwaliteit van de lens wel. Je mag ook niet vergeten dat zo'n alleskunnerlens voor wat vervorming zorgt. Een factor waar je rekening dient mee te houden in je ontwerpstudio. Maar zoals smoetjes hierboven al zij, met CS2 (waarover je hopelijk al beschikt) kun je wonderen doen. Als je budget niet toereikend is voor de aankoop van een degelijke body en lens, zou ik eventueel wat beknibbelen op de reis. Je zal nog zo'n mooie herinneringen hebben aan die reis met deftig materiaal. En niet vergeten dat je er daarna ook professioneel van zal gebruik maken. Succes
                  "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                  Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                  Uit: Apocrief

Comment

Op verzoek van MM heb ik een nieuw plaatje gemaakt

De verhouding van een 8 megapixel foto en een 10 megapixel foto

En voor die wil weten hoeveel het werkelijk scheelt
                    Last edited by bezoeker; 23 oktober 2006, 19:07.

Comment

Zie ook deze discussie voor informatie over de Nikkor 18-200 VR en Body. http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=132659
                      "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                      Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                      Uit: Apocrief

Comment

Re: Dlsr: Dringend Advies Gevraagd!

Als ik jou was ging ik voor de Nikon D50 of canon EOS 350D. Deze camera's geven beide een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. Je kan beter iets meer uitgeven aan goede lenzen (wat op het forum trouwens al zeer vaak bevestigd werd). Een goede lens op een goede body geeft betere resultaten dan een slechte lens op een uitstekende body. Ikzelf heb een Nikon D50 (6mp) en heb reeds posterformaat laten afdrukken (40x60cm). Ik moet je zeggen, de kwaliteit was uitstekend. De foto was getrokken met een nikkor 50mm f/1.8. Een goede body gecombineerd met een uitstekende lens (nieuw slechts 100 EUR). Goede lenzen gaan jaren mee en kan je achteraf nog altijd verkopen op de tweedehandsmarkt. Staar je niet teveel blind op de pixels. Er komt veel meer bij kijken dan enkel de hoeveelheid pixels.
                        Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

Comment

Elke lens is een compromis tussen bereik, optische kwaliteit, bouwkwaliteit, lichtsterkte en prijs. Superzooms (18-200) van 350euro moeten dan ook zwaar inboeten op optische kwaliteit/eigenschappen. Je verwacht duidelijk een hoge kwaliteit en dan zijn dergelijke superzooms geen goeie keuze voor je.

Hoewel 10mp geen vereiste is voor drukwerk, vind ik een 400D toch een zeer goede keuze, zeker als je met een beperkt budget zit. Toch ga je het budget moeten herbekijken want met 1000euro raak je er niet. Ik denk dat je toch moet kijken naar 2000euro.

Je zult goed moeten nadenken (eventueel ondervinden met een kitlens) welk bereik je nodig hebt en dan op zoek gaan naar een kwalitatieve lens met dat bereik.

Succes!
                          Michiel
                          Canon R | Leica Q
                          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                          [/COLOR]

Comment

Koop het blad ZOOM uitgever IDG en zie dat daar voortdurend professionele foto's worden afgedrukt van abonnees ,allemaal amateurs.

Het blad bestaat bijna uitsluitend uit de door deze opgestuurde foto's.

In de meeste gevallen met de wat goedkopere digitale spiegelreflecs camera's.

Kijk op : http://zoom.nl/

Comment

heren,

dank weer voor de meest recente feedback!

misschien heb ik eerder de term semi-professioneel te licht gebruikt? laat ik het zo zeggen, ik ben niet van plan de kost te verdienen met fotografie en zal in de praktijk de 10 megapixels lang niet altijd nodig hebben.

echter, zoals Jan10D als zei, als 10mp wordt aangeboden en het toestel in kwestie is erg goed, waarom zou je dat dan niet nemen? verschil in kosten tussen de 350D en 400D zijn niet zo groot en het schijnt dat er ook het e.e.a verbeterd is tov van de 350.

Als jullie me zouden willen helpen met de keuze tussen het volgende zou ik daar erg mee geholpen zijn. Vergeet even dat het altijd mooier en beter en vetter en duurder kan ,het gaat even om 'waar voor je geld' voor iemand die aan de digitalespiegel wil met een budget van ong. 1000 a 1200 euro. . Ik begrijp volledig dat het voor sommigen van jullie om een keuze tussen kwaden gaat....

1. canon 400d met canon 28-105 lens f/3.5-4.5
                              2. canon 400d met sigma 18-125mm f/3.5-5.6
                              3. nikon 80d met nikkor dx 18-135 mm f3/5-5.6

alvast bedankt
                              Last edited by klax; 23 oktober 2006, 21:15.

Comment

3

maar das puur subjectief omdat ik een D80 bezit

-M-
                                Mijn site...
                                vandaelefotografie.be
                                * BD0916BE *

Comment

Working...
                                X