Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overbelichting Nikon D80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overbelichting Nikon D80

Werkt prima, eindelijk eens een camera die juist belicht. Een camera heeft maar een beperkt dynamisch bereik, en de D80 gebruikt het naar boven toe. Daardoor verlies je soms iets in en lucht of raam, maar je wint in de donkere partijen, het is maar hoe je het bekijkt. 8 stops belichtingsruimte zijn acht stops, niks meer.
    Let ook op, als het knippert op het lcd, wil dit nog niet betekenen dat het "uitgebrand" is, het kan ook op het randje zitten.
    En als je vind dat ie te teveel belicht, compenseer je gewoon een beetje naar -.

Comment

Ik vraag mij af of er niet D80 exemplaren tussen zitten wiens belichting gewoon niet goed werken
      Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
      Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

ik heb sedert een drietal weken een Nikon D80.
        Ik ben begonnen met de standaardinstellingen, maar ondervind hierbij ook een lichte overbelichting.
        Na lezen hierover op het forum http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcf...m=DCForumID236 ben ik nu ook aan het experimenteren .
        Momenteel staat mijn camera ingesteld op meting met 'centrum-voorkeur' en een onderbelichting van 2/3 stop.
        Als eerste resultaten zie ik dat er minder uitgebrande vlekken zijn en de kleuren meer saturatie krijgen.
        Ook heb ik de indruk dat het beter lukt om de foto's aan te passen in fotoshop .
        Het zal een kwestie zijn van genoeg proefopnames te maken om de D80 naar mijn hand te zetten . Dit is geen camera die alles automatisch voor jou doet, ik denk dat je hem best zelf calibreert naar je eigen wensen en werkmethodes.

groeten,
        Alfredo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alfredo Bekijk bericht
          ik heb sedert een drietal weken een Nikon D80.
          Ik ben begonnen met de standaardinstellingen, maar ondervind hierbij ook een lichte overbelichting.
          Na lezen hierover op het forum http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcf...m=DCForumID236 ben ik nu ook aan het experimenteren .
          Momenteel staat mijn camera ingesteld op meting met 'centrum-voorkeur' en een onderbelichting van 2/3 stop.
          Als eerste resultaten zie ik dat er minder uitgebrande vlekken zijn en de kleuren meer saturatie krijgen.
          Ook heb ik de indruk dat het beter lukt om de foto's aan te passen in fotoshop .
          Het zal een kwestie zijn van genoeg proefopnames te maken om de D80 naar mijn hand te zetten . Dit is geen camera die alles automatisch voor jou doet, ik denk dat je hem best zelf calibreert naar je eigen wensen en werkmethodes.

groeten,
          Alfredo
          Maar het zal de bedoeling toch niet zijn dat wij Matrix-meting niet kunnen gebruiken
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Working...
          X