Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluitertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sluitertijd

    Ik heb gemerkt dat de D80 max 1/4000 aankan terwijl de d70 1/8000 aankon.
    Is dit een groot gemis als je die 1/8000 niet aankunt.

  • #2
    Re: Sluitertijd

    Is dit een groot gemis als je die 1/8000 niet aankunt.
    Neen, daar de D80 blijkbaar ook op 100 ISO kan ingesteld worden, komt het eigenlijk op hetzelfde als een D70 op ISO 200(laagste ISO)

    Comment


    • #3
      Re: Sluitertijd

      [QUOTE=demeyereg;1143751]Neen, daar de D80 blijkbaar ook op 100 ISO kan ingesteld worden, komt het eigenlijk op hetzelfde als een D70 op ISO 200(laagste ISO)[/Q
      Bedankt

      Comment


      • #4
        Re: Sluitertijd

        ISO 100 valt toch te verkiezen boven 200 hoor (qua ruis)!
        Maarreuh, 1/8000 Waar in godsnaam heb je dat voor nodig? Wou je misschien een reis naar de zon maken en daar fotootjes te trekken?
        In ieder geval; ik kan me niet herinneren dat ik ooit meer dan 1/2000 nodig heb gehad.

        Comment


        • #5
          Re: Sluitertijd

          Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
          ISO 100 valt toch te verkiezen boven 200 hoor (qua ruis)!
          Er zal weinig verschil te merken zijn kwa ruis, aangezien het de standaard-ISO is op de sensor. Ruis op hogere ISOs is het gevolg van pushen tov die standaard-ISO (en het effect van 1 stop pushen is overigens nauwelijks merkbaar). In tegendeel, de 10MP sensor heeft kleinere lichtgevoelige cellen dan de 6MP sensor en is daardoor in theorie (bij gelijke stand van de gebruikte technologie) gevoeliger voor ruis aangezien je op een kleinere oppervlakte nu eenmaal minder fotonen kan opvangen.
          De technologie is in elk geval veranderd, dus als er een verbetering qua ruis te merken is, is het vooral aan die vooruitgang te wijten.

          Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
          Maarreuh, 1/8000 Waar in godsnaam heb je dat voor nodig? Wou je misschien een reis naar de zon maken en daar fotootjes te trekken?
          In ieder geval; ik kan me niet herinneren dat ik ooit meer dan 1/2000 nodig heb gehad.
          Wel, als je in wisselende lichtomstandigheden werkt kan je soms tg die grens aanlopen. Ik herinner me een trip naar de Islas Ballestas in Peru waar erg veel licht aanwezig was op de zonnige plekken (plus weerkaasting op water en witte rotsen) en een pak minder in de schaduwzones. De boot voer constant van de schaduwzones in de zonnige plekken, en daar gaf mijn toestel dat op diafragmavoorkeuze stond op f/4 om voldoende snelle sluitertijd te hebben in de schaduw (zonder te korte scherptediepte) echt wel enkele zwaar overbelichte foto's op 1/4000s. De mogelijkheid tot 1/8000s had allicht een oplossing geboden. In dit geval schakelde ik over op sluitertijdvoorkeuze en 't was opgelost voor de volgende beelden. Hoewel ik daardoor wel enkele beelden aan f/2.8 kreeg, waarbij de scherptediepte toch wat kort was. Een mens kan niet alles hebben...

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment

          Working...
          X