Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluiter kapot ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sluiter kapot ???

Hallo,

Ik heb ne D70 en de laatste tijd zit er soms een zwarte foto tussen.
    En zwart is zwart, het is niet dat ie een beetje onderbelicht is...
    OK, er zit nog een lichte schijn van het onderwerp in, maar wat het juist is
    valt niet meer te achterhalen (tenzij met PS, exposure en zo aanpassen)

Kan het zijn dat mijn sluiter aan het gaan is?
    Zo ja, iemand een idee hoe lang het kan duren eer zoiets hersteld word?

Mvg,

Thijs

Re: sluiter kapot ???

Als er nog een lichte schijn inzit, dan kan het nooit aan de sluiter liggen. Als die dicht blijft, dan komt er helemaal geen licht tot bij de sensor.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

komt het probleem voor met alle lenzen ? mss is je diafragma stuk , en draait ie te ver dicht waardoor je beeld ontzettend donker is .
      www.Klikkerdeklik.be
      Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Ik heb dit fenomeen ook al gezien op mijn D1, maar ik weet niet of het soortgelijk probleem al op de D70 voorkomt.

Als er soms ook volledige 'witte' opnames bij zijn zal de oorzaak een 'lage' batterijspanning zijn.

Wanneer ik een 'verse' batterij gebruik is het probleem opgelost.

Probeer ook even te zoeken in het nikon forum op www.dpreview.com

S.

Comment

Diafragma stuk lijkt me niet mogelijk, want dan zou het niet snel genoeg sluiten (bij vuil tss de bladen vb) en krijg je overbelichte opnames.

Sluiter stuk, onwaarschijnlijk, want dan zou je iets gelijkaardig moeten zien bij een probleem met het tweede sluitergordijn, of een zwarte foto bij een probleem met het eerste sluitergordijn. Hoewel mss als het eerste niet lost en door het tweede toch wordt meegenomen en een spleetje licht doorlaat... Dat zou eventueel je fenomeen kunnen verklaren.

Maar ik denk dat je meer kans hebt dat de communicatie tss je toestel en je objectief mankloopt. Probeer gewoon eens het objetief van de camera te halen en de contacten te kuisen.

Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
          X