Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens M42 hergebruiken voor Olympus E500

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lens M42 hergebruiken voor Olympus E500

Vraag, heeft er iemand al aangedurft om met een adapter een lens van de analoge toestellen te gebruiken op een digitaal toestel. Ik heb er een paar liggen en heb een adapter besteld maar misschien stel ik mij er te veel van voor, of niet? Misschien zijn er die er ervaring mee hebben en graag de pro's en de contra's daarover kwijtwillen.

Mvg,
    Leo.

Re: lens M42 hergebruiken voor Olympus E500

Over het algemeen zullen die optisch niet veel waard zijn die M42's, je koopt beter nieuwe
    + scherpstellen op MF, en manuele belichting.

Dacht ik he
    flickr

Comment

Een voorbeeld van site waar die te koop zijn?

Leo.

Comment

euh, guruh,
        waarop baseer je je om te zeggen dat die niet veel waard zouden zijn?
        economisch heb je wel gelijk: je kunt ze heel goedkoop vinden.
        maar optisch? zou me sterk verwonderen.
        en wat is er mis met full-manual?

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Een bijkomens gegeven dat ik ontvangen heb van een handelaar, zou het hergebruiken van M42 lenzen op digitale camera's beschadigingsgevaar kunnen opleveren aan het toestel? Te geloven of te verwaarlozen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
            Over het algemeen zullen die optisch niet veel waard zijn die M42's, je koopt beter nieuwe
            ...
            Dacht ik he
            fout gedacht dus hé...
            Last edited by pol parasol; 12 oktober 2006, 21:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leo1944 Bekijk bericht
              Een bijkomens gegeven dat ik ontvangen heb van een handelaar, zou het hergebruiken van M42 lenzen op digitale camera's beschadigingsgevaar kunnen opleveren aan het toestel? Te geloven of te verwaarlozen?
              Wat ze de mensen tegenwoordig toch allemaal niet wijsmaken om toch maar nieuw te kunnen verkopen... Tenzij dat het er een van de soort is die zo'n M42 rechtstreeks zonder adaptorring in de bajonetvatting van z'n D2Xs probeert te duwen

Comment

Die adapters worden daar speciaal voor gemaakt vroeger zat die standaard bij de Olympus E-1 Body maar dat doen ze niet meer omdat dat de digitale verkoop tegenhield tegenwoordig is hij weer voorhanden maar de prijs liegt er niet om.
                Je kunt je toestel dan alleen nog gebruiken op de A en M stand.

Ik heb een MF-1 Adapter in bestelling ik wil graag gaan proberen wat ik kan doen met mijn oude analoge 50mm Macro in combinatie met balg.

Heeft iemand daar al voorbeelden van gezien misschien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  fout gedacht dus hé...
                  Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                  euh, guruh,
                  waarop baseer je je om te zeggen dat die niet veel waard zouden zijn?
                  economisch heb je wel gelijk: je kunt ze heel goedkoop vinden.
                  maar optisch? zou me sterk verwonderen.
                  en wat is er mis met full-manual?

mm
                  Excuses gasten! Ik heb me indertijd ook dezelfde vraag gesteld. Met als antwoord, jawel hier op BD, dat het niet de moeite was omdat mijn 180 mm 3.5 niet veel waard ging geweest zijn (optisch dan), zelfde met de Rokkor 50mm F2, als ik me dat goed herinner he...

@ threadstarter: post mss eens over welke lenzen het gaat?
                  flickr

Comment

Een goed oud objectief zal ook nu nog meestal een goed objectief zijn. Trouwens, niet alle M42 objectieven zijn oud. Er zijn enkele redelijke Russen te kopen met een M42 mount. Ok, geen echte top, maar toch leuke speeltjes.

Het enige "probleem" op digitaal kan veroorzaakt worden door objectieven die niet over voldoende coating beschikken. De sensor is immers meer reflecterend dan het filmoppervlak destijds, waardoor onvoldoende gecoatte achterelementen een mindere kwaliteit beeld kunnen geven door bijkomende interne reflectie in het objectief. Maar in dat straatje zijn niet enkel M42s ziek want dat heeft natuurlijk niets met de mount te maken, ook recentere goedkope AF-objectieven zijn soms niet voldoende gecoat.

Ikzelf heb een 30 jaar oude 135mm f/2.5 die makkelijk tg recente objectieven opkan. Ok, deze is wel al met passende bajonetvatting, maar de iets oudere M42-versie is optisch identiek.

Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
                    X