Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80-probleem???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D80-probleem???

Lap het is al zover...
    Mijn D80 nu een week of 3 en ik heb hetvolgende voor: Ik trek een weliswaar onderbelichte foto (zie eerste foto) op een vrij hoge ISO-waarde (ISO 1000). Mijn onderwerp stond tegen een muur met een spot recht boven hem. Dit was de ENIGE lichtbron in de buurt. Als ik nog maar een klein beetje licht bijsteek achterna met PS, dan verschijnt er een blauwe schijn op mijn afbeelding (zie foto 2 - ik deed het natuurlijk erg extreem). Rechts in beeld is het zelf net alsof er een lichtbron bijkwam...

Mensen die iets kennen / ervaring hebben met dit verschijnsel? Dit kàn toch niet normaal zijn voor state-of-the-art-technology-D80!? Moet ik mijn toestel inleveren? Alvast bedankt voor de reacties!!!
    Op de kwaliteit van de foto hoef je niet te letten, ik heb ze serieus moeten doen afnemen in kwaliteit om ze op BD te kunnen posten.

ps: JA, mijn lens zit er goed op!

Lieven Degrauwe
    http://www.beeldbedrijf.be

Re: D80-probleem???

lieven,
    dit lijkt me meer dan "een beetje" licht bijsteken hoor.
    raw vertrokken? geconverteerd met?
    of curves in PS?
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Awel,

Ik trek mijn foto's in NEF, en dan open ik ze in Photoshop.
      Ik heb nu uiteraard extreem veel licht bijgestoken (via brightness en exposure) om het duidelijk te maken. Maar de blauwe schijn doet zich ook al voor bij heel weinig licht bijsteken...
      Dit is toch geen normale ISO-ruis?
      Lieven Degrauwe
      http://www.beeldbedrijf.be

Comment

De ruis is normaal, als je donkere partijen gaat opentrekken krijg je nu eenmaal zo'n ruis.

Comment

En die blauwe schijn, mij lijkt die eerder aan de randen voor te komen dan in het midden.... effect van de lens ? (ca? purple fringe? ... ???? )
          Just wild guessing, lijkt me niet echt body-gerelateerd.
          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
          MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door louvain Bekijk bericht
            Lap het is al zover...
            Weer een camera die perfect werkt!

En draai het licht nu maar iets verder open en je zult prachtige opnames kunnen maken.

Het eninge probleem met een camera is dat hij nu eenmaal licht nodig heeft om een beeld te produceren.

Frans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm Bekijk bericht
              Weer een camera die perfect werkt!

En draai het licht nu maar iets verder open en je zult prachtige opnames kunnen maken.

Het eninge probleem met een camera is dat hij nu eenmaal licht nodig heeft om een beeld te produceren.

Frans.
              voor mij toch ook geen vuiltje aan de lucht...

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Beetje spelen en er valt nog wel iets van te maken. Ik krijg de blauwe zweem alleen als ik ACDSee alles zelf laat doen..bedenk dat deze foto erg klein is..dus weinig info. Ik denk dat de camera ok is

Groet,

Robbert
                EOS 300D,EOS 1DMKII, 580EX II Flitser,Canon 70-200 mm L F4, 18-55mm 1:3.5-4.5, 28-105mm 1:3.5-4.5 Canon en 70-300 mm Tamron 1:4.5-5.6

Comment

Doet me denken aan lokale opwarming van de ccd... maar normaal zie je dit enkel bij erg lange belichtingstijden...
                  Lees dit eens misschien, bij punt 5 'Hot Pixels'.

Mooi voorbeeld.
                  Last edited by Wim; 10 oktober 2006, 22:59.
                  Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door louvain Bekijk bericht

Mensen die iets kennen / ervaring hebben met dit verschijnsel? Dit kàn toch niet normaal zijn voor state-of-the-art-technology-D80!?
                    je mag best trots zijn op je D80 maar je moet ook niet overdrijven

zoals reeds gezegd: voor een foto heb je licht nodig. ook de laatste nieuwe modellen hebben licht nodig met programmas kan je later een foto optimaliseren maar je kan niet alles recht trekken.

ik denk dat je teveel verwacht van de techniek. als je wat verder blijft testen dan leer je de grenzen kennen van je camera.
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                      ik denk dat je teveel verwacht van de techniek. als je wat verder blijft testen dan leer je de grenzen kennen van je camera.
                      Ik vind dit toch niet normaal, akkoord het zijn geen alledaagse omstandigheden maar die blauwe rand vind ik abnormaal. Post eens de originele foto of de exif van deze foto...
                      Je kan duidelijk in dit voorbeeld hetzelfde effect zien... alleen is dit een belichting van een paar minuten (Canon D60 in dit geval).
                      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

De blauwzweem is mischien ergens afkomstig van een of andere lichtbron, zoals een natriumhogedruklamp ergens werweg, daarover klagen ook mensen die de sterren observeren, LICHTVERVUILING
                        Ik heb je eerste foto eens geopend met Nikon Capture, maar het bestand is veel te klein om er nog veel uit te halen, volgens mij kan je in het RAW bestand nog heel wat goedmaken met Capture, je kan dan trouwens ook nog je witballans aanpassen, wat je op deze geposte foto niet kan.
                        Gebruik volgende keer een langere sluitertijd, statief, en schakel ruisonderdrukking bij lange belichting in.
                        Moest deze foto op de juiste mannier gemaakt zijn geweest, jammer genoeg heeft hier de fotograaf gefaald, en niet de camera.

Comment

Tjonge een foto onder zeer moeilijke omstandigheden mislukt. Volgens mij worden we veel te kritisch. Hoeveel foto's van een analoge filmcamera zijn er niet mislukt?

Daar kwam je ook pas achter als je al lang weer thuis was. Nu kun je op de prachtigste locaties een snelle check doen en dan kan er al niet heel veel meer aan mankeren.

Heb wel eens dia's gehad die zwaar onder- of overbelicht waren doordat de iso verstelling verdraaid was. Nu valt zoiets direct op. Valt me juist op dat er steeds minder problemen voorkomen die vroeger nog heel gewoon waren bij de eerste digitale camera's
                          Nikon D80 + AFS VR DX 3,5-5,6/18-200 G IF-ED

Comment

...cx
                            Last edited by BeBa; 6 mei 2007, 09:28.

Comment

Ik vind het wel erg kort door de bocht, zo'n header als uit alles blijkt dat zowel de camera als de software totaal verkeerd stonden ingesteld.
                              Ik denk wel dat een Fujifilm S3 veel minder ruis zou geven dan de D80, maar dat is algemeen bekend.
                              Voor mensen die niet verder lezen blijft er toch al gauw iets hangen in de trant van "daar was toch iets niet goed aan"...
                              Met alle andere Canons en nikons enz kun je de zelfde ellende krijgen als je zo zwaar onderbelicht en dan ook nog eens software verkeerd toepast.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

Comment

Working...
                              X