Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Domme vraag over filters voor E-10 Olymp

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Domme vraag over filters voor E-10 Olymp

    Hallo

    Ik werk met een Olympus E-10 en gebruik (als permanente bescherming voor mijn kostbare lens) een SKYLIGHT FILTER van het merk HELIOPAN (KR 1,5 - SH-PMC Multicoated). Destijds door de fotowinkel aangeraden.
    Is deze filter van goede kwaliteit ?
    Is deze SKYLIGHT filter hetzelfde als wat men noemt een UV-FILTER ?
    Indien niet, welke is het verschil tussen de 2 ?

    Kan het gebruik van mijn SKYLIGHT filter een nefaste werking hebben op de werking van mijn AUTOFOCUS ? Of op de opnamekwaliteit waardoor ik achteraf in Photoshop minder goede resultaten kan bekomen ?

    Zijn er personen die mij zouden aanraden iets anders te monteren ?

    Ik wens in ieder geval mijn orginele lens te beschermen.

    Mijn beste dank bij voorbaat voor uw deskundige opmerkingen.

    Marc uit Brugge

    NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

  • #2
    Hoi Marc uit Brugge, hier Rudy uit Lint,

    Eerst en voora is het belangrijk dat er IETS van bescherming voor je lens zit uiteraard, zeker met een duur toestel met vaste lens. Een Uv filter en een skylight filter verschilt in het soort licht dat geblokt word, daar vind je info over bij de fabrikanten, zoals b&w of hama.
    Of de Af beinvloed word door de filter, denk ik niet, en of je ooit verschil ziet tussen een dure b&w, of een goedkope hama?? moeilijk te zeggen.
    Wat wel stoort, is een polarisatiefilter of een grijsfilter, die kunnen de af in de war sturen.
    het is zeker niet zo dat je de funktie van een uv of skylight filter in ps kunt doen, je kan wel iets benaderen, maar dingen die niet op het originele beeld staan door zweem, mist of nevel, zul je nooit tevoorschijn kunnen toveren. Wel het algemeen beeld van de foto opkrikken.
    Ik heb net nieuwe filters gekocht, mediamarkt in Anwterpen, 72mm digtal uv (wat het ook mogen zijn), 39€. belangrijkste is dat ik nooit doppen op mijn lens zet, ik haat die dingen, maar om de lens tiptop te houden moet ik dan zeker wel een filter erop hebben.

    Groetjes, en euh, welkom hé


    Originally posted by mvdr1
    Hallo

    Ik werk met een Olympus E-10 en gebruik (als permanente bescherming voor mijn kostbare lens) een SKYLIGHT FILTER van het merk HELIOPAN (KR 1,5 - SH-PMC Multicoated). Destijds door de fotowinkel aangeraden.
    Is deze filter van goede kwaliteit ?
    Is deze SKYLIGHT filter hetzelfde als wat men noemt een UV-FILTER ?
    Indien niet, welke is het verschil tussen de 2 ?

    Kan het gebruik van mijn SKYLIGHT filter een nefaste werking hebben op de werking van mijn AUTOFOCUS ? Of op de opnamekwaliteit waardoor ik achteraf in Photoshop minder goede resultaten kan bekomen ?

    Zijn er personen die mij zouden aanraden iets anders te monteren ?

    Ik wens in ieder geval mijn orginele lens te beschermen.

    Mijn beste dank bij voorbaat voor uw deskundige opmerkingen.

    Marc uit Brugge


    Comment


    • #3
      Hallo Marc,

      Je filter behoort tot een nette familie. Het is beslist een goed filter.

      Het verschil tussen een UV- en een SKYLIGHTfilter is de kleur. Een skylightfilter heeft een zeer licht rood/roze kleur om een overmaat aan blauwlicht te compenseren, in termen die onder kleurcorrectiefilters gebruikelijk is, noemt men dit ook wel platweg een KR 1,5 filter, zoals je zelf al opgaf.

      Het filter werd langgeleden ontworpen als kleurcorrectiefilter. Immers een negatief of positief film heeft nu eenmaal een vaste gevoeligheid voor kleur. Daar moet dus het intredende licht worden gecorrigeerd om een goed beeld te krijgen. Een digitale camera echter kan het beeld van zijn opnamesensor acteraf aanpassen. Doorvoor dient de (automatische) witbalans. Een kleurcorrectiefilter vóór de lens is daarom niet echt van nut. De digitale camera heeft in zijn witbalanssysteem feitelijk een zeer groot aantal kleurcorrectiefilters. In ieder geval veel méér dan er bestaan in glasvorm voor de analoge fotografie.

      Een UV-filter is volkomen kleurloos en dient om uitsluitend het UV-licht weg te filteren. Gewoon vensterglas doet dat zelfs al. Behalve dat het filter wel netjes vlak en de beide zijden netjes parallel geslepen dienen te zijn voldoet zo'n filter al heel snel.

      Het skylightfilter is eveneens gemaakt van fatsoenlijk vlak en parallel geslepen glas en, in jouw geval, ook nog eens heel goed gecoat, en is het ook geschikt als UV-filter.

      Persoonlijk hou ik niet van filters omdat ieder stukje glas voor de originele lens, hoe fraai dan ook, een optische verstoring teweegbrengt. Natuurlijk, hoe fraaier het filter hoe minder die verstoring maar toch ... Toch ontkom je er vaak niet aan, dus dan maar een zo goed mogelijk, en vrijwel nooit goedkoop, filter gebruiken.

      Het skylightfilter zal bij een zonnige dag dus de overmaat aan blauw weg filteren zodat een warm getinte foto zal ontstaan die prettig oogt. Bij warm licht, een laag staande zon en lamplicht zal het filter die warmte waarschijnlijk iets overdrijven.

      (Het bovenstaande geldt voor analoge camera's of op voorwaarde dat je de witbalans van je digitale camera op een vaste waarde zette vóór dat je het filter plaatste.) Als je je camera witbalans op automaat hebt staan zal automatisch een correctie voor het gebruik van het rood/roze skylightfilter plaatsvinden en heb je er voor wat betreft de kleurcorrectie vrijwel niets aan.

      Als een filter goed schoon is en de glasoppervlakken zijn fraai parallel dan zal het autofocussysteem van je camera niet merken dat het er zit. In Photoshop is er dan dus ook niets van te bemerken.

      Een ander filter plaatsen? Dat zou ik niet doen tenzij je witbalans het 'KR 1,5 effect' niet of slecht compenseert en dat lijkt mij bij een Olympus E-10 niet waarschijnlijk.

      Groetjes,
      Willem

      PS, domme vragen bestaan niet. Wel domme antwoorden.

      Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
      http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

      Comment


      • #4
        Bedankt Rudy en Willem voor jullie snelle antwoord.
        Nu weet ik tenminste wat de filter juist doet, en kan ik met een gerust gemoed verder genieten van mijn E-10 !
        Tof zo'n forum, en dan nog in onze eigen taal !
        Ik zal hier nog veel rondneuzen, in het begin voorzichtjes vanop de achterste rij ...

        Want zie je van Brugge, zet je ....


        Groetjes,

        Marc uit Brugge
        NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

        Comment


        • #5
          Ik heb als lensbescherming ook een Skylightfilter op m'n E-20.
          Dit werkt prima en bij veel zonlicht zijn de foto's ietsje warmer van kleur, maar daar merk je doorgaans niets van.
          Maar als bescherming van je dure lens zijn ze prima.

          Comment

          Working...
          X