Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera voor macrofotografie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke camera voor macrofotografie?

Mijn vriendin moet voor haar werk dissecties van apen fotograferen. Belangrijk daarbij zijn details van spieren. Ze wil daar nu een goeie cam voor kopen.

Ik ben nogal goed thuis in de reflex-markt, maar kan niets van alles wat met compacts te maken heeft. Ik denk wel dat ze beter af is met een compact (die zijn toch erg geschikt voor macro, niet?).

Ik dacht dus aan een slr-like compact. Vraag is welke? De sony H5 lijkt me wel iets. Maar daar kan geen externe flits op. Zal die niet nodig zijn voor macroshots?

Re: Welke camera voor macrofotografie?

Volg de compact en bridge markt ook niet zo goed meer, maar ik kan je wel vertellen dat ik voor mijn eerste DSLR een Fuji S602Zoom gebruikte en die was fantastisch op macro gebied en bovendien super eenvoudig om macro opnamen met te maken. Minimum scherpstelafstand was 1 cm. Kleuren waren prima en beelden scherp. Mss eens zien in dat gamma, de eventuele opvolger van de S602Z (als je voorkeur dan toch uitgaat naar een prosumer).
    fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
      Volg de compact en bridge markt ook niet zo goed meer, maar ik kan je wel vertellen dat ik voor mijn eerste DSLR een Fuji S602Zoom gebruikte en die was fantastisch op macro gebied en bovendien super eenvoudig om macro opnamen met te maken. Minimum scherpstelafstand was 1 cm. Kleuren waren prima en beelden scherp. Mss eens zien in dat gamma, de eventuele opvolger van de S602Z (als je voorkeur dan toch uitgaat naar een prosumer).
      nadeel van de fujis is dat die geen beeldstabilisatie hebben

wat met externe flits?

of gewoon een goeie lamp gebruiken en witbalans bijstellen?

nadelen van de sony: geen RAW en duur geheugen. Heeft wel een megagroot scherm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
        nadeel van de fujis is dat die geen beeldstabilisatie hebben

wat met externe flits?

of gewoon een goeie lamp gebruiken en witbalans bijstellen?

nadelen van de sony: geen RAW en duur geheugen. Heeft wel een megagroot scherm
        De S602Z had een flitsschoen voor een externe flits, beeldstabilisatie heb ik nooit als een gemis ervaren, ook nu niet trouwens. Wel een nadeel is de electronische viewfinder die niet zo duidelijk is als bij een DSLR, maar dat weet je allicht zelf. Verder is het volgens mij idd zaak om een goeie belichting te voorzien en de flits achterwege te laten. Omwille van de zeer korte scherpstelafstand haalt die toch niks uit en geeft hoogstens ongewenste schaduwen en/of reflecties. De lens van de 602 was voorzien van schroefdraad om eventueel voorzetlenzen, filters e.d. te gebruiken. Wat bij de 602 wel in het oog te houden was, was het feit dat lens fysiek naar buiten trad (4cm) bij inzoomen. Ik weet nu niet wat hiervan nog allemaal geld bij de serie 7000 en zo...
        fotosite

Comment

Working...
        X