Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste digitale reflex.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste digitale reflex.

Allen,

Heb op dit moment een panasonic FZ-10. Super camera maar wat traag en stilaan wat beperkt in de mogelijkheden (sluitertijden, ruis bij hoge ISO etc..). Dus dan maar de stap naar de digitale reflex.
    Enige tijd geleden heb ik hier dan ook eens een topic gelanceerd over de Nikon D80 en de Canon 400D.
    Na honderdduizend reviews te hebben gelezen en de topic's over de D80 te hebben gevolgd stond mijn besluit vast ... het zou de Nikon D80 worden.
    Maar zoals het een goede consument het betaamt is twijfelen over wat heb ik nodig, wat kan ik ('mijn fotografieskills') en prijsvergelijken een doorlopende opdracht.
    Plots stelde ik mij dan ook de vraag waarom eigenlijk de D80 en niet de Canon 350D of de Nikon D50 of D70. Is de D80 misschien wat hoog gegrepen voor mij? Is het prijsverschil van +-300 EUR het echt waard om de D80 te kopen ipv de D70? (Ben wel ontzettend verblind door de lens 18-135).
    Kan iemand hier nuttig commentaar op geven?

Thx

Monolitos
    Last edited by Monolitos; 5 oktober 2006, 12:10.

Re: Eerste digitale reflex.

Waar om begin je dan idd niet eerst met D70s (of D50) ? Je kan hem altijd later verkopen als blijkt dat je noden hoger zijn....
    Je kan je extra geld aan beter of meer glas geven.
    Ik zou niet voor D50 gaan, maar dat is persoonlijk.
    Vraag jezelf ook af wat je met de foto's gaat doen, heb je werkelijk een hogere resolutie nodig ? Ga je veel afdrukken van groter dan 30x40 cm laten maken ?
    Tja, de eeuwige schipperende discussie

Comment

door de introductie van de D80 vind je behoorlijk wat D70/D70s/D50's op de tweedehandsmarkt. Voor een 400EURO kan je wel ergens een body vinden en voor wat meer heb je er nog een leuke lens bij ook. Investeer dan wat meer in je lezen. Als je alle mogelijkheden hebt ontdekt kan je dan nog altijd je body upgraden. Ikzelf heb zo een D70 gekocht en ik denk niet dat ie vlug de deur zal uitgaan. Eerst nog een breedhoek, een statief, een rugzak, een ..., zucht
      Jeroen || OM-D EM-5

Comment

Zoals eerder gezegd is het glas belangrijker dan de body. In de meeste omstandigheden volstaan de instapmodelen, en geef je best iets minder uit aan een body (tenzij je echt belangrijke eissen hieraan stelt) waardoor je soms een paar 100€ extra kan vrijmaken om aan een goed objectief te spenderen. Wil je niet persé het beste van het beste, omdat je bv eerst wat wil gewennen en zien of je het reflex-gedoe allemaal wel ziet zitten, dan kan een tweedehandse body + kitlens de perfecte oplossing zijn. Er verschijnen regelmatig nieuwe modellen, en vele mensen bieden dan wegens upgrade aan een mooie prijs een iets oudere maar nog perfect werkende kit te koop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monolitos Bekijk bericht
          Allen,

Heb op dit moment een panasonic FZ-10. Super camera maar wat traag en stilaan wat beperkt in de mogelijkheden (sluitertijden, ruis bij hoge ISO etc..). Dus dan maar de stap naar de digitale reflex.
          Enige tijd geleden heb ik hier dan ook eens een topic gelanceerd over de Nikon D80 en de Canon 400D.
          Na honderdduizend reviews te hebben gelezen en de topic's over de D80 te hebben gevolgd stond mijn besluit vast ... het zou de Nikon D80 worden.
          Maar zoals het een goede consument het betaamt is twijfelen over wat heb ik nodig, wat kan ik ('mijn fotografieskills') en prijsvergelijken een doorlopende opdracht.
          Plots stelde ik mij dan ook de vraag waarom eigenlijk de D80 en niet de Canon 350D of de Nikon D50 of D70. Is de D80 misschien wat hoog gegrepen voor mij? Is het prijsverschil van +-300 EUR het echt waard om de D80 te kopen ipv de D70? (Ben wel ontzettend verblind door de lens 18-135).
          Kan iemand hier nuttig commentaar op geven?

Thx

Monolitos
          Ik heb met dezelfde vragen als die van jou gezeten. Ben nu op het punt om een D70s (€630) te bestellen. Als ik voor de D80(€1000) zou gaan zou ik iets te veel het gevoel hebben dat ik te veel heb betaald voor wat ik nodig heb. De D80 zal ongetwijfeld een beter toestel zijn, maar het is de helft duurder dan de D70s. Best een groot verschil als je er over nadenkt. Als je de D80 tov de D50 vergelijkt kost de D80 dubbel zo duur.

De D50 vind ik net iets te beperkt qua gebruiksgemak. Maar 1 scrollwieltje, geen grid lines, geen DOF preview, geen beschermkapje voor LCD, zelfs geen verlichte top-LCD (schandalig), ... Dingen die de D70s wel heeft. En het prijsverschil is kleiner tussen de 2. Opgelet, de D50 is 'nieuwer' dan de D70s en heeft dus ook enkele andere (voor mij kleine) verbeteringen.

Waarom niet de Canon 400D (of 350D)? Wel dat is heel persoonlijk. Als je al de genoemde camera's eens vastgenomen hebt in een winkel zul je al vlug een mening kunnen vormen erover. De Canon's zijn veel kleiner, wat voor sommigen een nadeel is. De D70s vind ik het lekkerst in de hand liggen van al deze camera's, maar hij is wel ook de grootste.

Je zegt verder ook dat je verblind bent door die 18-135 lens. Als je die D80 kit neemt, heb je wel al een verschil van €500 tov de D70s kit. Ik had trouwens ergens gelezen dat de 18-70 lens kwalitatief zelfs iets beter is tov de 18-135, maar daar ben ik ook geen expert in.
          Last edited by Rasper; 5 oktober 2006, 14:01.
          http://kasper.photography & Flickr

Comment

Bedankt voor de reacties. Echt .

Ga dan ook maar op zoek gaan naar een D70. De volgende vraag is dan nieuw of tweedehands. Er zijn er inderdaad wel wat te vinden op de tweedehandsmarkt, maar als leek is het zeer moeilijk de goede aanbiedingen er tussen uit te halen.

Iemand toevallig een D70 met een deftige lens te veel?

Groetjes en thx.

Monolitos

Comment

(Ben wel ontzettend verblind door de lens 18-135).
              Dat is wel een lens met een nuttig bereik, maar voorts op papier (heb die lens nog niet kunnen testen) ook niet zo speciaal om verblind door te zijn. Een Sigma 18-125 heeft min of meer een vergelijkbaar bereik, vergelijkbare lichtsterkte, moet het wel stellen zonder SWM, maar is heel erg schappelijk van prijs.

Comment

Een toestel dat recenter is zal steeds wat meer kosten hé.
                Als je nu een D70 koopt koop je de technologie van 2 jaar terug.

MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                  Een toestel dat recenter is zal steeds wat meer kosten hé.
                  Als je nu een D70 koopt koop je de technologie van 2 jaar terug.

MVG, Jeff
                  Bedoel je daarmee ... 'pas op! Koop geen technologie van twee jaar terug en ga toch maar voor een duurdere camera.' ?

Heb me (n.a.v. een uitspraak van een 'leermeester' van me: 'eens je begint met fotografie en je wordt gebeten, koop je om de twee-drie jaar een nieuwe camera) reeds de volgende bedenking gemaakt

- nu een D70 kopen en de verkoopwaarde over twee jaar is misschien 0,00 EUR.
                  - nu een D80 kopen en die kan je binnen twee jaar (of iets meer) weer makelijk van de hand doen.

Of ga ik hier compleet de mist in?

Mono

Comment

Bedoel je daarmee ... 'pas op! Koop geen technologie van twee jaar terug en ga toch maar voor een duurdere camera.' ?

Heb me (n.a.v. een uitspraak van een 'leermeester' van me: 'eens je begint met fotografie en je wordt gebeten, koop je om de twee-drie jaar een nieuwe camera) reeds de volgende bedenking gemaakt

- nu een D80 kopen en die kan je binnen twee jaar (of iets meer) weer makelijk van de hand doen.

Mono
                    Als je wilt investeren kan je beter Canon gerief kopen...

Comment

Mono
                      ik denk dat je gelijk hebt,

een D70 body (edit - tweedehands) kost nu rond de 350EURO, twee jaar terug was dat 1000EURO
                      een D80 body kost nu rond de 1000EURO, over twee jaar is dat ...

Het moment dat je een stuk elektronica uit de verpakking haalt verliest het zo'n 20% van z'n waarde en die zie je sowieso nooit meer terug. Vijf jaar later is het nog 20% van zijn aankoopprijs waard. Het is een keuze die je maakt. Had ik geld genoeg, kocht ik alles nieuw, maar dat kan ik jammer genoeg niet. Prijs/kwaliteit ben je meestal beter af tweedehands, maar het blijft natuurlijk een verhouding tussen twee factoren. Voldoening krijg je echter niet alleen van prijs/kwaliteit, maar ook van de funfactor en die is natuurlijk stukken hoger bij nieuw speelgoed. Toch in het begin. Als je er maar plezier aan beleeft, je leeft tenslotte maar een keer.
                      Last edited by Jedec; 6 oktober 2006, 17:18.
                      Jeroen || OM-D EM-5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jedec Bekijk bericht
                        ik denk dat je gelijk hebt,

een D70 body kost nu rond de 350EURO, twee jaar terug was dat 1000EURO
                        een D80 body kost nu rond de 1000EURO, over twee jaar is dat ...

Het moment dat je een stuk elektronica uit de verpakking haalt verliest het zo'n 20% van z'n waarde en die zie je sowieso nooit meer terug. Vijf jaar later is het nog 20% van zijn aankoopprijs waard. Het is een keuze die je maakt. Had ik geld genoeg, kocht ik alles nieuw, maar dat kan ik jammer genoeg niet. Prijs/kwaliteit ben je meestal beter af tweedehands, maar het blijft natuurlijk een verhouding tussen twee factoren. Voldoening krijg je echter niet alleen van prijs/kwaliteit, maar ook van de funfactor en die is natuurlijk stukken hoger bij nieuw speelgoed. Toch in het begin. Als je er maar plezier aan beleeft, je leeft tenslotte maar een keer.
                        Ik zou toch eens de prijzen van een D70s opzoeken want die zijn echt niet €350. Tenzij je de D70 bedoelt, maar die kun je enkel en alleen 2ehands vinden.

Zoals zoveel gezegd wordt is de fotograaf nog altijd het belangrijkste onderdeel van je uitrusting. Met technologie van 2 jaar terug hebben ze toen ook prachtige foto's kunnen nemen, waarom zou dat nu minder waar moeten zijn?

Het nadeel zit em gewoon in het feit dat je een nieuwe camera later makkelijker 2ehands kunt verkopen. Een D70s zul je misschien al rapper willen doorverkopen dan een D80, aangezien de nieuwe technologie de ogen uitsteekt.

Comment

Aanvullend: Je moet ook zorgen dat je nog aan lensen geraakt met je budget.

Ik belde vandaag naar geheugenkaart om te informeren naar de D70s en hij raadde mij aan de D50 te nemen. Die D50 zou meer waar voor mijn geld zijn en ik zou meer kunnen investeren in lenzen. Aangezien de lichtmetering en sensor Sony-onderdelen zijn bij de D70s waren dat ook punten waar hij slechte ervaringen mee had. De D50 heeft andere onderdelen. (Vond ik een beetje raar aangezien ik enorm veel lof hoor over de D70s en er erg veel tevreden gebruikers bestaan)

Nuja ik was al van plan om de D70s te kopen en overwoog ook de D80, maar zoals men bij geheugenkaart zei: investeer meer in lenzen ipv de body. Daarom ga ik dus niet voor de D80.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                            Ik belde vandaag naar geheugenkaart om te informeren naar de D70s en hij raadde mij aan de D50 te nemen. Die D50 zou meer waar voor mijn geld zijn en ik zou meer kunnen investeren in lenzen. Aangezien de lichtmetering en sensor Sony-onderdelen zijn bij de D70s waren dat ook punten waar hij slechte ervaringen mee had. De D50 heeft andere onderdelen. (Vond ik een beetje raar aangezien ik enorm veel lof hoor over de D70s en er erg veel tevreden gebruikers bestaan).
                            Wat ik een beetje raar vind, is dat ik altijd meende dat de Sony-sensor van de D50 dezelfde is dan die van de D70s

De beeldkwaliteit van de D50 en D70s is om die reden heel vergelijkbaar, de grootste verschillen tussen de D50 en D70s zit hem in de bediening. D50 heeft veel instelmogelijkheden, maar voor een aantal daarvan moet in het menu gegaan worden, terwijl je die bij de D70s rechtstreeks kan bedienen. Voorts heeft D50 geen DOF-preview, geen raster in zoeker etc en de D70s wel. Kortom de beeldkwaliteit is vergelijkbaar, maar het gebruiksgemak van de D70s is hoger.

Feit blijft wel dat het glas zeker zo belangrijk is dan de body en dat ik daar ook liever in zou investeren dan in de body.

Comment

Wel, zoals de meesten hier al gezegd hebben, zijn vooral je lenzen belangrijk. Bodies komen, bodies gaan, alleen glas en elvis blijven bestaan...

Dan is je grootste zorg: in welk systeem wil je investeren?

Meestal ga je na je eerste merkkeuze niet meer terug omdat je teveel lenzen hebt liggen. (tenzij je de moeite wil doen om alles te verkopen)

Ook belangrijk is: op welke body kan je een goeie deal krijgen?

Ik ben op die manier door puur toeval bij Pentax terechtgekomen, en heb het nog geen moment betreurd!
                              Net zoals mensen die bij Nikon of Canon terechtgekomen zijn het zich ook niet betreurd hebben.

Mijn raad dus: probeer een goeie deal te krijgen.
                              ~TDN
                              fotoblog: www.tdn9.be

Comment

Working...
                              X