Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autofocus/lichtmeting/herkadreren op 300D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Autofocus/lichtmeting/herkadreren op 300D

Ik heb meestal enkel het middenste scherpstelpunt actief. Dat is een oude gewoonte.
    Wanneer ik bv. schepstel op een persoon en ik wil de beeldcompositie daarna wijzigen, dan stel ik dus scherp door de ontspanknop half in te drukken, houdt deze ingedrukt en herkadreer. Dan druk ik af.

Mijn vraag is nu: Is de lichtmeting gebeurd bij het half indrukken ?
    Zo ja, (en ik neem aan dat het zo is) dan is deze meting toch niet meer correct omdat ik nu geherkadreerd heb en er eigenlijk een ander beeld is.

Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen, want ik raak niet goed wijs uit wat de handleiding hierover zegt.
    Let wel: ik wil meestal matrix-meting en dus geen deelmeting en ik werk meestal op de stand Tv of Av.

En nu ik toch aan de vraag ben: Kent iemand een goed boek over de 300D, die een stuk verder gaat dan de summiere handleiding? Mag in het Engels zijn.

Alvast "dankuwel" voor de hulp
    Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

Re: Autofocus/lichtmeting/herkadreren op 300D

Bij een D70 kan je met de AE-L knop een en ander vergrendelen, hetzij lichtmeting, hetzij scherpstelling, hetzij beide. Ik veronderstel dat het met een 300D niet anders is. Sla er je manual eens op na...

Comment

hallo,
      achteraan, rechtsboven staat een knop met een ster.
      Blijf deze indrukken terwijl je herkadreert.
      Jos

Comment

Bij de 300D kan je niet uit verschillende lichtmetingen kiezen.

De AE lockt hier ook standaard bij het half induwen van de scherpstelknop.
        Als je een nieuwe cadrage maakt zit je lichtmeting normaal toch goed? Alé, zo snel veranderd het licht ook niet he? Ik vind het net stom dat die lichtmeting veranderd bij andere lichtmodussen en dan moet ik met de *-knop de lichtmeting locken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jcuypers Bekijk bericht
          hallo,
          Jos
          Als ik dat doe, gebruik ik dan niet de deelmeting ? (9 % in het centrum van het beeld)
          Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jcuypers Bekijk bericht
            hallo,
            Jos

Je moet die niet blijven indrukken, je moet er één keer opdrukken en dan wordt de lichtmeting gelockt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eddy0847 Bekijk bericht
              Als ik dat doe, gebruik ik dan niet de deelmeting ? (9 % in het centrum van het beeld)
              Heeft niets te maken met een andere soort lichtmeting. Op een 300D kan je geen lichtmeting kiezen, standaad neemt die atlijd de gemiddelde meting.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
                Heeft niets te maken met een andere soort lichtmeting. Op een 300D kan je geen lichtmeting kiezen, standaad neemt die atlijd de gemiddelde meting.
                In mijn handleiding is er sprake van 3 lichtmeetmodussen: Evaluatief, Deelmeting en Gemiddelde nadruk op het midden.
                Evaluatief wordt automatisch op alle standen toegepast, behalve op M (manueel).
                Op M wordt dan weer automatisch Gemiddelde nadruk op het midden automatisch genomen.
                Bij P, Tv, Av, A-Dep kan is het ook deelmeting, dus naast Evaluatief, te gebruiken, maar dan enkel met AE-vergrendeling.
                Dit vind je op pag. 120

Mijn vraag blijft nog steeds onbeantwoord.
                Mag ik de vraag anders formuleren: Wat is het verschil tussen de knop met de asterix op het toestel even indrukken of ingedrukt houden?

Sorry dat ik blijf aandringen, maar ik zou het graag weten.

Comment

Mag ik de vraag anders formuleren: Wat is het verschil tussen de knop met de asterix op het toestel even indrukken of ingedrukt houden?
                  Voor zover ik weet, is er geen. Als je op die * knop duwt blokkeer je de belichting, dan ben je nog vrij om ergens anders op scherp te stellen zonder dat je sluitertijd en/of diafragma zal veranderen. Als je de * knop ongemoeid laat, dan zal de afdrukknop ook de belichting aanpassen als je herkadreert.
                  Zen

Comment

Voila, het staat er al.

* = lichtmeting staat vast, je kan nog zoveel scherp stellen als je wilt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr_Blonde Bekijk bericht
                      Voor zover ik weet, is er geen. Als je op die * knop duwt blokkeer je de belichting, dan ben je nog vrij om ergens anders op scherp te stellen zonder dat je sluitertijd en/of diafragma zal veranderen. Als je de * knop ongemoeid laat, dan zal de afdrukknop ook de belichting aanpassen als je herkadreert.
                      Heb intussen een klein zinnetje gevonden in de handleiding:In de creatief gebruik modi wordt automatisch deelmeting gebruikt voor EA-vergrendeling.
                      Dat wil dus zeggen dat 9 % van het centrum gebruikt wordt als ik de asterix-kop gebruik!!!
                      Correct?

Ik zie niet in mijn zoeker dat de belichting aangepast wordt als ik herkadreer !
                      Ik stel scherp op een lichte muur, houdt de ontspanknop half ingedrukt en herkadreer dan naar een zeer donkere muur. De belichting werd niet aangepast. Volgens jou zou dat dus wel moeten?

Bij mij is er dus geen verschil of ik de * knop indruk of niet.
                      Mijn belichting blijft altijd gelocked.

Er is natuurlijk het verschil (met de * knop) van de belichtingsmodus.
                      Zonder *knop: Evaluatieve meting
                      Met de *knop: Deelmeting in het centrum (ongeveer 9 %)

Graag nog even je commentaar en bij voorbaat bedankt.

Comment

de lens diafragmeerd (gaat toe) alleszins pas als je de foto neemt en de spiegel dus al omhoog is, dus in de zoeker ga je nooit een lichtmeting kunnen zien op het gemeten diaf, behalve als je een scherptediepte preview knop hebt (mijn D80 heeft die, ik weet niet of dat ook zo is bij een 300D)

Comment

Heb intussen een klein zinnetje gevonden in de handleiding:In de creatief gebruik modi wordt automatisch deelmeting gebruikt voor EA-vergrendeling.
                          Dat wil dus zeggen dat 9 % van het centrum gebruikt wordt als ik de asterix-kop gebruik!!!
                          Correct?

Ik zie niet in mijn zoeker dat de belichting aangepast wordt als ik herkadreer !
                          Ik stel scherp op een lichte muur, houdt de ontspanknop half ingedrukt en herkadreer dan naar een zeer donkere muur. De belichting werd niet aangepast. Volgens jou zou dat dus wel moeten?

Bij mij is er dus geen verschil of ik de * knop indruk of niet.
                          Mijn belichting blijft altijd gelocked.

Er is natuurlijk het verschil (met de * knop) van de belichtingsmodus.
                          Zonder *knop: Evaluatieve meting
                          Met de *knop: Deelmeting in het centrum (ongeveer 9 %)

Graag nog even je commentaar en bij voorbaat bedankt.
                          Je drukt half op de knop, je stelt scherp en meet licht. Zolang je de knop inhoudt blijft die lichtmeting en blijft dat scherpsteltpunt zitten.
                          Je drukt half op de knop, je stelt scherp en meet licht. Duw je dan op de * blijft die lichmeting gelockt, maar ondertussen kan je opnieuw scherpstellen op andere vlakken terwijl die lichtmeting blijft. Druk je nog eens op de *, dan krijg je een nieuwe meting. Het verschil is dus dat je met de *, opnieuw kan scherpstellen, dit kan niet bij de AE lock. Daar lock je het scherpsteltpunt ook. Verplaats het onderwerp, maar blijft het licht gelijk, is de * handig.

De lichtmetingen kan je niet kiezen op de 300D in het menu. Ik heb nog mijn toestel nog eens gepakt. Indien je manueel werkt krijg je een andere meting, maar daar maakt het niet uit, daar zijn de sluitertijden en diafragma's sowiso gelockt. Op AV en TV heb je een gemiddelde meting en die kan je niet veranderen.

Dus het enige wat je kan is AE lock = scherpstelling en lichtmeting is vast
                          * = lichtmeting vast, scherpstelling nog mogenlijk.

Comment

Working...
                          X