Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij aanschaf

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp bij aanschaf

Heren en dames,
    ik ben van plan een dig camera aan te schaffen.
    Mijn keuze is gevallen op een 5 megapixelmodel, echter
    na diverse testen te hebben gelezen ben ik er nog niet uit.
    Graag uw advies.
    Ik speel graag met instellingen dus die moeten in te stellen zijn.

Mijn dilemma (welke moet het worden):
    - Olympus C5050 Zoom
    - Minolta Dimage 7i
    - Minolta Dimage 7Hi
    - Nicon Coolpix 5700 (echter wel duur..)
    - Sony DSC F717 (ben echter niet zo "sony" minded )
    - eveentueel een Canon G3 (4mp)

De testen van dpreview.com heb ik gelezen, echter komen de meeste er wel goed uit, maar de datum van de testen loopt zo uiteen..
    Zo is de laatste test van de C5050 van deze maand, maar wellicht vergeleken met een camera getest van een half jaar eerder is deze camera juist erg goed.

Ik kijk uit naar uw ervaringen/tips/adviezen.

Groetjes Barry

Ik ben anders wel erg tevreden met mijne 717.

Ook in diverse test komt ie er zeer goed uit, zeker prijs/kwaliteit.

Doe ook eens een "search" hier op BD, je zal een paar uurtjes ermee zoet zijn

Comment

Kijk een slechte camera zit er niet tussen dus goeie foto's zal je met al die camera's wel kunnen maken. Ze laten ook allemaal toe om veel verschillende zaken zelf te kunnen instelen.

De 7i zou ik er wel uitlaten want die is oud en kan niet op tegen de 7hi die eigenlijk dezelfde camera is.

Maar er zitten toch nogal wat verschillen tussen de toestellen die je hier aanhaalt dus moet je misschien even nadenken wat je juist wil doen met je camera.

bijv.: de zoom range de 5050 105 mm de G3 een beetje meer 140 mm maar als je echt wilt kunnen zoomen zal je het toch met een ander toestel moeten doen. De nikon zoomt het verst +280mm.

Heb je daarentegen een voorkeur voor een brede wideangle ja dan ben je standaard het beste met een 7HI. Maar 28 tgo 35 mm is nu ook weer zoveel niet dus alleen jij kan bepalen of je dit nodig hebt.

Heb je een voorkeur voor het gebruikt geheugen? Ik zou bijv nooit de sony nemen omwille van de memorystick voor anderen is dat dan weer geen probleem (die hebben geld genoeg waarschijnlijk).

Hoe kompakt moet het toestel zijn? en ga zo maar even door. Als je daar uit bent moet je misschien niet meer kiezen en weet je zo welke camera je moet kopen.

Denk ook eens na over je 5MP want heb je die echt wel nodig. Want vergeet niet 5MP maakt geen betere foto maar geeft je wel de mogelijkheid van meer te croppen en groter dan A4 te drukken. En zelf heb ik al een 50x33 cm gedrukt van een crop van mijn 3MP 6800 die echt heel goed is dus.....

Comment

Heb je een voorkeur voor het gebruikt geheugen? Ik zou bijv nooit de sony nemen omwille van de memorystick voor anderen is dat dan weer geen probleem (die hebben geld genoeg waarschijnlijk).
        @slipstream
        Daar ben ik het toch "helemaal" niet mee eens zenne.
        Ik heb den 717 "bewust" om zijn kwaliteiten/prijs gekocht, de duurdere? memoystick nemen de meeste mensen "er-maar-bij", trouwens ik heb mijn 128MB gekocht voor "maar 83€ ! ".

En ja, ik heb geld genoeg om 3 D100's (met goedkopere geheugens ) te kopen, zoals alle andere Sony gebruikers zeker???

Maar nu de 1.000.000€ vraag; waarom heb ik (wij) dat dan niet gedaan??!!

Comment

Originally posted by teddy-bear
          @slipstream
          Daar ben ik het toch "helemaal" niet mee eens zenne.
          Ik heb den 717 "bewust" om zijn kwaliteiten/prijs gekocht, de duurdere? memoystick nemen de meeste mensen "er-maar-bij", trouwens ik heb mijn 128MB gekocht voor "maar 83€ ! ".

En ja, ik heb geld genoeg om 3 D100's (met goedkopere geheugens ) te kopen, zoals alle andere Sony gebruikers zeker???

Maar nu de 1.000.000€ vraag; waarom heb ik (wij) dat dan niet gedaan??!!
          Tja ik sprak voor mezelf he. Maar ik wil gewoonweg niet 30% of meer betalen voor iets dat mij geen enkel voordeel geeft. Want ik ben gewoon effe gaan kijken op een Belgische internet site en hop een 128mb compact flash voor 59€ en nog wel van een kwaliteits merk.

Vermits 1 van mijn vereisten is dat ik 250 foto's moet kunnen maken met al mijn geheugen zonder downloaden moet ik dus laat ons zeggen +-640MB hebben resultaat met een sony is 83€x5= 415€ met een CF toestel 2x109€ (256mb) + 1x 59€(128mb)=277€ vershil 138€ of laat ons zeggen nog een extra geheugen kaartje van 256MB gratis en voor niets en je krijgt nog geld terug erbovenop. En jouw prijs van 83€ voor een 128MB memorystick is dan nog een hele goeie ook maar die CF kan nog een stuk goedkoper(bij PIN is dat 75€ voor een 256MB CF goedkoper dan jouw 128MB MS).

ALs je dit dus in rekening brengt is de 717 duidelijk de duurste van allemaal (ja zelfs duurder dan de dure? Nikon 5700).

De 717 is misschien de beste camera dat weet ik niet maar in alle eerlijkheid al deze camera's zijn heel goed en de ene is iets beter in dit en de andere in iets anders. En de beste foto's zullen gemaakt worden door de fotograaf niet door de verschillen in deze toestellen want daar zijn ze te klein voor.

Jij hebt de 717 gekozen omdat die het best aan jouw behoeftes voldoet en groot gelijk heb je en als je geen D100 nodig hebt kan je er beter het geld niet voor uitgeven. Maar die memorystick is afzetterij en Sony rekent er gewoon op dat de mensen dit niet laten meespelen in hun beslissing en daarna toch genoodzaakt zijn geheugen te kopen en dus dikke marges te betalen.
          Ongelijk kan je Sony niet geven want de printerfabrikanten doen dit al jaren met succes.

Ik weiger dat en zolang Sony niet met iets komt dat dit voor mij kan rechtvaardigen zal ik dus ook geen memorystick camera kopen.

Komt er nog bij dat nog steeds de maximumcapacitiet 128MB is en die nieuwe Msticks zullen dus meer kunnen maar wacht maar tot je de prijs daarvan ziet want de eerste prijzen die daarvan verschenen tja je kan gewoon 2x 1GB microdrives kopen voor de prijs van een 512mb MS.

Niemand moet hiermee akkoord zijn maar dit is mijn gedacht.

Comment

Ik beweer zeker niet dat de Sony 717 of andere types "de beste zijn", zeker niet zelfs.

U heeft gelijk betreft het monopoly van Sony, en het is te nemen of te laten, en inderdaad... de kaarten zijn duurder!...

Ik kom regelmatig tegen dat Sony bezitters de kaarten véél te duur vinden EN TE KLEIN.
            Ook ik.

Maar.. noodgedwongen nemen ze deze (kleine) handicap er graag? bij...

Ik ga me trouwens binnenkort toch en x-drive2 aanschaffen, en.. hup... géén probleem meer met geheugen

Wij "Sony-liefhebbers" zouden ook maar al-te-graag een "andere-geheugenkaart-systeem" willen hebben(dromen ), maar ja, het is en keuze die je moet maken en... prioriteiten stellen, zoals je zelf zegt.

En... "no hard fielings" en "schake-hands".

Gelukkig dat we niet allemaal dezelfde camera zouden hebben, het zou hier dan wel eens minder "interesant" kunnen worden

Comment

Het hangt er natuurlijk in grote mate van af waarvoor je de camera wilt gebruiken (tele, groothoek, binnen, buiten, enz).
              Vermoedelijk zou ik dan G3, 5700 en 717 over houden:
              5700: + tele en macro
              - trage lens
              717 : + beeldkwaliteit, goede allround
              - Memorystick, model (?), instellingen
              G3 : + beeldkwaliteit, instellingen
              - macro, 4 Mp, 4 X zoom

Ikzelf koos uiteindelijk voor de G3 en heb er nog geen moment spijt van gehad:
              4Mp tov 5 maakt weinig of niets uit
              4X zoom tov 8X is een verschil, maar 4 tov 5 amper
              zeer goede beeldkwaliteit en kleurensaturatie
              uitbreidingsmogelijkheden
              maar het item dat me achteraf het meest beviel, is het feit dat je amper een handleiding nodig hebt: de camera wijst zichzelf uit en zowat alles is in te stellen met 1 of enkele klikken (bij mijn Minolta S304 was dat wel even anders: altijd door menu's lopen)
              de camera ligt ook enorm goed in de hand (S304 was wat te klein voor mij)
              Voeg daar nog de prijs, de afstandsbediening en het batterijgebruik aan toe

(Canon, ik mail jullie mijn rekeningnummer)

Succes met je keuze: uiteindelijk zijn het allemaal prima camera's

Comment

van die pixels zou ik mij idd niet teveel antrekke hoor, daar moet je je niet blind op staren!

moest ik nu een duurdere camera aanschaffen zou het vermoedelijk de fuji s602z zijn! Die levert mijns inziens prima resultaten voor een heel haalbare prijs.

de nikon is volgens mij de beste in jou selectie, maar idd wel net iets duurder.

van de sony heb ik ook al mooi werk gezien, maar onthou dat een goede camera niet alles is, de fotograaf moet het echte werk nog wel leveren!
                Trotse bezitter van een Canon Powershot S30 !!!

Comment

Hallo barry0164,

De Nikon CP5700, de Oly 5050z en de Sony F717 kan je alvast vinden op de review pagina's van deze eigenste site ...
                  Homepage, knopje "revieuws" in het midden en kijken maar ...

Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Zelf heb ik na ellenlang zoeken gekozen voor de Sony DSC-F707, het criterium voor mij was:
                    - ongelofelijk lange tijd die je met een accu doet.
                    - swivel lens, onder de meest rare hoeken kun je zien wat je doet.
                    - EVF, snelle lcd viewfinder
                    - Lichtsterke lens
                    - zoom
                    - macro
                    - moest goed stevig in de hand liggen
                    - nightframing, in het donker kunnen mikken

Het enorme minpunt is idd de belachelijk dure memorystick, ik heb 2 x 128 mb, en daar past in totaal ongeveer 100 foto's op.
                    De xdrive vult dit voor mij aan tot een acceptabele opslagcapaciteit, ik zal nooit meer extra sticks kopen.

Misschien is de opvolger, de 717 om deze redenen toch iets voor je?

Comment

Allen bedankt voor uw meningen en adviezen.
                      Momenteel ben ik dus de gelukkige bezitter van een Dimage 7hi.
                      zijn zoombereik en snelle fotoburst waren punten die mij wel aanspraken. Ook ziet hij er gelikt uit en ligt heerlijk in de hand.

Nu ga ik maar eens fijn de 160 bladzijden tellend manual doorspitten..

Comment

Proficiat met uw aanwinst en gauw posten maar !

Comment

Working...
                        X