Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma kondigt DP1 aan.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma kondigt DP1 aan.

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
    De 14MP komt omdat er zoveel pixels in de sensor zijn. Omdat je 3x meet en je die 3 resultaten op elkaar legt krijg je dus een foto van effectief 14/3=3,66 (of 3,7 zoals je aangaf). Ze bedoelen dus niet dat deze foto gelijk een 14MP foto is, maar er zijn wel degelijk 14MP aan sensoren in de camera.

Ik vind dit wel een nadeel van deze techniek. Als ze de individuele kleur sensoren naar 8MP of toch al 6MP hadden gekregen was dat veel beter geweest. Nu moet je toch opboksen van een 4,7MP naar een 10MP. Dus ik vrees dat het eindresultaat niet echt beter wordt dan de huidige generatie 10MP van de concurrentie. Je hebt misschien een juistere kleurweergave maar toch een stuk minder crop mogelijkheid.

Ter info: Een 10MP sensor heeft 2,5MP rode, 2,5MP blauwe sensoren en 5MP groene. Maar via SW krijgen alle 10MP pixels een waarde voor de 3 kleuren. De 7,5MP niet rode pixels krijgen dus een waarde door de omliggende rode pixels te gebruiken.
    Je bent appelen met peren aan 't vergelijken. Je kan die dingen gewoon niet vergelijken. De meeste tests wezen uit dat de SD10 goed standhield tegen de 6MP van de 10D en de D70, proof is in the pudding zoals ze dan zeggen.

sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Een interesante vingeroefening.
      Zoals al door Wim gesteld, interesant voor als je vanuit een straatfotografie met meetzoeker achtergrond komt.
      Een dergelijke camera die de kwaliteiten van de aloude Canonet evenaart zou bij mij zeker een plaats verdienen. Dus een vaste, lichtsterke 28mm lens op een APS-C sensor. En vooral niet teveel pixels om ook bij hoge ASA nog goed te kunnen fotograferen. Sigma is met de DP1 op de goede weg maar zal nog wat van de klassieke compact-gewoontes af moeten schudden om een goede vervanger voor de legendarische Canonet te produceren. Duur hoeft ie niet te zijn, de techniek is oud en bekend.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
        Je bent appelen met peren aan 't vergelijken. Je kan die dingen gewoon niet vergelijken. De meeste tests wezen uit dat de SD10 goed standhield tegen de 6MP van de 10D en de D70, proof is in the pudding zoals ze dan zeggen.
        sugar
        Ik vergelijk nog niets. Ik hoop het voor Sigma dat het inderdaad vergelijkbaar is. Maar vroeger vergeleek met 3,4 (3x) sensor met een 6M sensor. Het wordt nu 4,7(3x) tegen 10M. De verhouding waartegen men opbokst wordt groter. Dus ben ik een beetje kritisch of het wel gaat lukken.

Trouwens die vorige Sigma heeft het ook niet gehaald tegen de concurrentie. Dat kan natuurlijk ook een marketing of logistiek probleem zijn.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Gezien ik ondervonden heb dat ik mijn huidig toestel ( tweedehandse Canon EOS 10D & Tamron 18-200mm ) dikwijls links laat liggen o.w.v. zijn lompigheid overweeg ik dit te vervangen door iets compacter. Zakformaat, maar zonder al te veel af te doen aan kwaliteit en manuele instellingsmogelijkheden. Op het eerste zicht lijkt de Sigma DP1 het meest geschikt.

Andere toestellen die ik bekeek:
          - Sigma DP2: minder geschikt voor landschapsfotografie
          - Leica X1: geen zoom, erg duur
          - Lumix GF1: minder compact met zoom-lens
          - Olympus E-P1 & E-P2: idem, geen ingebouwde flash

Zijn er nog toestellen in dit segment die ik vergat?
          Of misschien extra tips bij het maken van mijn keuze?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dansercoer Bekijk bericht
            Gezien ik ondervonden heb dat ik mijn huidig toestel ( tweedehandse Canon EOS 10D & Tamron 18-200mm ) dikwijls links laat liggen o.w.v. zijn lompigheid overweeg ik dit te vervangen door iets compacter. Zakformaat, maar zonder al te veel af te doen aan kwaliteit en manuele instellingsmogelijkheden. Op het eerste zicht lijkt de Sigma DP1 het meest geschikt.

nou nu zit je wel in een oud topic

de sigma dp1 heeft trouwens ook geen zoom hoor
            je gaat beter voor de Panasonic LX3
            5DmkIII en wat glas

Comment

gisteren aangekondigd

van momenteel op de markt zijnde toestellen pana GF1 en pen van olympus de grote aanraders

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                de sigma dp1 heeft trouwens ook geen zoom hoor
                je gaat beter voor de Panasonic LX3
                Oeps, dat was 3x digital zoom, tegenover 2.5x optical zoom van de Lumix LX3.

Ik had eerst over de LX3 gekeken omdat de beeldkwaliteit blijkbaar minder is in vergelijking met de anderen uit het lijstje.
                Maar dit weegt inderdaad niet op tegen zijn compactheid en (beperkte) zoom.
                Bovendien is het goedkoper en is de beeldkwaliteit toch ook niet slecht.
                Bedankt om mij in de juiste richting te sturen!
                Last edited by Dansercoer; 6 januari 2010, 02:00.

Comment

Canon S90 http://www.luminous-landscape.com/re...eras/s90.shtml
                  Canon G11
                  Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                  Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

De Canon S90 is inderdaad nog dunner en lijkt mij iets gebruiksvriendelijker.
                    Zie: http://www.youtube.com/watch?v=UWVLG7AC91Y
                    Qua beeldkwaliteit en prijs veronderstel ik dat deze vergelijkbaar zijn?

Comment

Een jaar later en ik heb nog altijd geen beslissing genomen.
                      Is er ondertussen misschien al beter op de markt, in vergelijking met de Canon S90?

Comment

Is er ondertussen misschien al beter op de markt, in vergelijking met de Canon S90?
                        'k Zou nog wat wachten.
                        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

ja de S95

Comment

Panasonic LX5. Voor dat geld is er niet veel beter te krijgen. Mooie camera waar je prima
                            prenten mee kan schieten. En nog altijd klein genoeg om in een jaszak mee te nemen.

Comment

Working...
                            X